Op welk vakantiegeld heb ik recht?

motsnemmel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Op welk vakantiegeld heb ik recht?

#1 , 20 feb 2019 15:46

Eind 2016 ben ik voor mijn huidige werkgever beginnen te werken als arbeider. Op 01/04/2018 veranderde ik van statuut naar bediende met behoud van anciënniteit.
In mei 2018 krijg ik dus mijn vakantiegeld voor arbeiders 4797.31 euro bruto of te wel 3433.69 euro netto. Maar ik krijg geen vakantiegeld bediende. Ik heb ook vakantiedagen nog genomen als arbeider tussen 01/01/18 en 01/04/2018.
Nu krijg ik vandaag 20/02/2019 een loonbrief opgesteld eind Januari 2019 voor de maand november 2018 met rechtzetting vakantiegeld 2018. Hier staat op
aftrek dubbel vakantiegeld arbeider -2121.04
aftrek saldo evg arbeider -2325.01
aftrek aanv vak geld 4e w arbeider -180.91
aanvullend DVG Saldo 4eweek +192.5
dubbel vakantiegeld 2337.5
na nog wat soc bijdrage etc zou ik -1923.01 euro netto moeten terug betalen aan mijn werkgever, en wordt dit in Februari 2019 van mijn loon afgehouden.
Mijn loon van November heb ik wel gewoon ontvangen.
Klopt dit bedrag wel? ik heb 10 van de 12 maanden als arbeider gewerkt in het vakantiejaar, waar ik ook dus veel verlof heb genomen dat ik niet betaald ben geweest als arbeider. Het kan toch niet dat ik nu enkel recht heb op bediende vakantiegeld voor dat jaar,of zie ik dit mis?
Kan ik hier iets aan doen, want toen ik veranderde naar bediende, is mij hier niets over verteld, enkel dat ik vanaf dan mijn vakantiedagen betaald ging krijgen en volgend jaar ik vakantiegeld gelijk bediende zou krijgen.
Ik ben helemaal van de wereld, graag hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 feb 2019 17:13

Je werkgever heeft vermoedelijk je vakantiedagen nà 1/4/18 en tot 31/12/18 doorbetaald in je maandelijks loon (als bediende).

Maar daar had je mei 18 al vakantiegeld voor gekregen.
Dat is ook betaald door je werkgever - met omweg langs RJV.
Die wil dat uiteraard geen 2 keer betalen ...

Ook begin 2020 kan je zoiets verwachten, maar minder erg, ifv je vakantiedagen als arbeider verdiend in 2018 (ongeveer 1/4 van je verlofrecht), die je in 2019 gaat opnemen terwijl je loon als bediende krijgt.

De opgenomen verlofdagen die je als arbeider verdiende en via RJV uitbetaald kreeg, niet uitbetalen in het maandloon wanneer iemand bediende geworden is, is veel logischer, duidelijker uit te leggen, en geeft ook minder discussie achteraf ...

Ik snap niet goed dat werkgevers nog steeds zo werken.
Terug moeten betalen vinden de meeste mensen ook erger dan gewoon niet ontvangen.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 20 feb 2019 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 feb 2019 17:16

Niet vergeten dat je als arbeider of bediende, je vakantiegeld en vakantierecht opbouwt voor het VOLGENDE jaar, niet voor het lopende jaar ...

Maar als bediende loopt je loon verder, ook al neem je vakantie.

Waar je dus moet naar kijken, is dat er idd enkel inhouding is voor het aantal dagen dat je als bediende vakantie had - niet voor al je vakantie in 2018.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2019 19:39

zulke problemen leest men hier zeer dikwijls, zou men niet beter ook de bedienden hun verlof laten uitbetalen via de RJV, en de problemen waren opgelost .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

motsnemmel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 feb 2019 09:00

Bedankt allemaal,
als ik het nu goed lees, wilt het dus zeggen dat ik enkel het vakantiegeld moet terugbetalen van de dagen die ik als bediende verlof heb gepakt en betaald ben geweest. De dagen die ik in 2018 nog als arbeider heb genomen en niet betaald ben geweest zouden ze dus van mijn vakantiegeld rechtzetting moeten aftrekken. Dat hebben ze dus wel niet gedaan bij mij.
Ze gaan nu een herberekening doen voor de 15 dagen die ik als bediende heb opgenomen ipv de 20 dagen die op mijn vakantieattest stonden.
Tevens gaan ze kijken om mijn resterende adv dagen terug te betalen, die ik niet heb kunnen opnemen door ziekte op het einde van het jaar. Vonden ze niet zo plezant, maar dat is overmacht, en dat gingen ze nu nagaan. Zodra ik de totale schade weet laat ik het jullie weten. Ze willen wel onderhandelen om de afbetaling te spreiden wat ook al veel doet.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 feb 2019 14:34

als ik het nu goed lees, wilt het dus zeggen dat ik enkel het vakantiegeld moet terugbetalen van de dagen die ik als bediende verlof heb gepakt en betaald ben geweest.
Ja.
De dagen die ik in 2018 nog als arbeider heb genomen en niet betaald ben geweest zouden ze dus van mijn vakantiegeld rechtzetting moeten aftrekken. Dat hebben ze dus wel niet gedaan bij mij.
Die hadden eigenlijk nooit in die afrekening mogen staan.
Enkel de dagen die je als bediende opnam - blijkbaar 15 van de 20.
Ze gaan nu een herberekening doen voor de 15 dagen die ik als bediende heb opgenomen ipv de 20 dagen die op mijn vakantieattest stonden.
Niet meer dan logisch, toch :?:
Scheelt wel een week loon ... en aan het (hopelijk toch) wat hogere bediendenloon :wink:
Ze willen wel onderhandelen om de afbetaling te spreiden wat ook al veel doet.
Informeer ineens of ze je vakantiedagen als arbeider (5 ?) dit jaar mss niet beter onbetaald laten ipv door te betalen


Dat vakantiegeld bij overgaan van arbeider naar bediende is bij mijn werkgever ook altijd bron van discussie :roll:
Mensen maken promotie, maar 't eerste wat er gebeurt is dat ze een paar maanden amper nog loon krijgen ... :mrgreen:

Terug naar “Andere”