werkloosheidsuitkering schorsen?

Postgraduaatje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

werkloosheidsuitkering schorsen?

#1 , 12 feb 2019 12:24

Dag allemaal.
Ik stel komende vraag omdat ik een brief kreeg van VDAB en nu een beetje in paniek ben. Mijn situatie kort geschetst:
- afgestudeerd aan de universiteit in 2017
- september 2017 tot september 2018 gewerkt
- september 2018: postgraduaat begonnen
- november 2018: contract getekend voor augustus 2010 op voorwaarde van het slagen voor het postgraduaat.

Intussen heb ik al enkele maanden werkloosheidsuitkering ontvangen aangezien ik een voltijdse opleiding volg. Enige voorwaarde: beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Nu heb ik een uitnodiging gekregen van VDAB voor een opvolgingsgesprek. Nu ben ik een beetje in paniek, want ik heb natuurlijk wel werk vanaf augustus 2019, maar niets in tussentijd. Ik kan ook niet meer als jobstudent werken aangezien ik al 12 maanden heb gewerkt. Als ze mijn uitkering nu stopzetten, kan ik mijn vaste kosten niet meer betalen en moet ik mijn opleiding stopzetten...

Iemand ervaring met deze situatie? Uiteraard kan ik het gesprek met VDAB afwachten, maar dat is pas gepland binnen twee weken en ik zit er erg mee in mijn hoofd.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 feb 2019 00:06

Als ik het goed begrijp, studeert u voltijds en trekt u in de tussentijd een volwaardige uitkering?

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, tenzij uw postgraduaat een opleiding tot een knelpuntberoep inhoudt. U kan immers onmogelijk voltijds studeren en tegelijkertijd beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt (= proactief op zoek gaan naar werk door te solliciteren, passend werk aanvaarden etc).

De enige uitzondering betreft toestemming van de directeur van uw RVA-kantoor, maar dit dient te worden aangevraagd alvorens u uw studies aanvat!
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Postgraduaatje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2019 12:04

RVA is op de hoogte van mijn situatie. Ik heb dat allemaal eerlijk uitgelegd alvorens aan mijn studie te beginnen. Maar dat betekent niet dat ik van VDAB een vrijstelling tot beschikbaarheid heb gekregen (kan enkel indien je reeds 2 jaar aan het werk bent). Dus vandaar de ingewikkelde situatie.

Reclame

Terug naar “Andere”