Ouderschapsverlof 1/5de - 4/5de naar F.T.

EvitaD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof 1/5de - 4/5de naar F.T.

#1 , 29 jan 2019 13:28

Hoi,

Kunnen jullie me helpen?
Graag wil ik mijn ouderschapsverlof aanvragen (kind geboren 2011, dus recht aan 15 maanden 1/5de betrekking).
Momenteel werk ik 4/5de, wil graag deze 4/5de blijven aanhouden, maar zou hiervoor dus overgaan naar een F.T. betrekking & dan opnieuw die 1/5de wekelijks opnemen.

Heb hiervoor 30/11 een aanvraag ingediend bij mijn baas (voor ouderschapverlof ingang 01/02), maar die stelt nu pas dat de aanvraag onvoldoende was & niet op de juiste manier werd ingediend.
Blijkbaar moet dit op 2 aparte documenten worden ingediend, 1 voor het contract (overgang 4/5de naar F.T) en dan een apart document met de aanvraag voor het opnemen van het 1/5de ouderschapsverlof.
--> Beschikken jullie over templates hiervoor die ik kan gebruiken?
Ook wil ik na het opnemen van het ouderschapsverlof graag mijn 4/5de stelsel aanhouden.

Heeft dit impact op mijn verlof voor volgend jaar? (Denk van niet gezien ik nu ook 4/5de werk)
Heeft dit een impact op mijn pensioen?
Heeft dit een impact op mijn eindejaarspremie?

Ben ik nu verplicht om 1 dag in het zogezegde F.T. stelsel te werken of hoe lossen we dit op?

Mocht ik nu op 01/02 willen in ouderschapsverlof gaan, tegen wanneer moet de RVA dan ten laatste mijn documenten (C61) ontvangen?
Moeten deze documenten dan ondertekend worden op 30/11 of op datum van vandaag?

Sorry voor de vele vragen, maar RVA zeer moeilijk bereikbaar.
Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen, want de zaak is vrij dringend...

Alvast bedankt!
Mvg
Evita

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2019 16:37

Evita, in alle eerlijkheid: je wil het systeem misbruiken op die manier! Geen idee of het juridisch toegestaan is, maar wat je wil doen is evenveel blijven werken, maar geld opstrijken van het ouderschapsverlof.

Daarvoor is het niet bedoeld! Het is bedoeld om net minder te gaan werken om extra voor de kinderen te zorgen, en daarvoor ook een uitkering te krijgen.

Moest ik uw werkgever zijn, ik zou dit niet toestaan, eerlijk gezegd. Ik zou uw ouderschapsverlof wel toestaan, maar niet uw contractwijziging naar full-time. Daarmee hoeft uw werkgever dus niet akkoord te gaan. Als hij dit weigert, kan je daar niets tegen beginnen.

Maar om concreet op uw vragen te antwoorden:
Beschikken jullie over templates hiervoor die ik kan gebruiken?
Het document tot aanvraag van regime-wijziging zal eigen zijn aan uw werkgever, denk ik. De andere documenten voor het ouderschapsverlof kan u hier vinde: https://www.rva.be/nl/formulieren/c61-ouderschapsverlof
Ook wil ik na het opnemen van het ouderschapsverlof graag mijn 4/5de stelsel aanhouden.
Ook dit kan uw werkgever weigeren! Als hij de overgang naar full time toegestaan heeft, kan hij daarna perfect weigeren dat je terug naar 4/5e gaat. En dan sta je daar.
Heeft dit impact op mijn verlof voor volgend jaar? (Denk van niet gezien ik nu ook 4/5de werk)
Ik denk niet dat het veel verschil zal maken
Heeft dit een impact op mijn pensioen?
Neen, ouderschapsverlof wordt gelijk gesteld aan gewerkte dagen, wat pensioenopbouw betreft.
Heeft dit een impact op mijn eindejaarspremie?
Ja, die zal ook pro rata berekend worden.
Ben ik nu verplicht om 1 dag in het zogezegde F.T. stelsel te werken of hoe lossen we dit op?
Geen idee wat daar puur wettelijk mogelijk is (ervan uitgaande dat uw werkgever in dit verhaal wil meegaan). Mogelijk moet je een bepaalde tijd full-time werken om uw ouderschapsverlof 1/5 te kunnen opnemenen, maar dit weet ik niet.
Mocht ik nu op 01/02 willen in ouderschapsverlof gaan, tegen wanneer moet de RVA dan ten laatste mijn documenten (C61) ontvangen?
Moeten deze documenten dan ondertekend worden op 30/11 of op datum van vandaag?
Ik vermoed dat dit wel ergens op de site van de RVA te vinden zal zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvitaD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2019 12:11

Beste

Bedankt voor de info!
Het is niet de bedoeling om het systeem te gaan misbruiken, anderhalf jaar geleden ben ik veranderd van werk & ging ik van FT te werken BEWUST over naar 4/5de om voor de kinderen te kunnen zorgen.
Dit heeft voor een serieus inkomensverlies gezorgd omdat ik niet onmiddellijk mijn Ouderschapsverlof kon opnemen bij deze overgang.
Jammer te horen dat u dit zo bekijkt zonder even bij het mogelijke verhaal stil te staan, want het is dus wel degelijk daarvoor bedoeld, niet om te gaan profiteren...

Mvg,
Evita

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2019 16:24

Mijn vriendin is ook bewust 3/5e gaan werken voor de kinderen, maar als ze ouderschapsverlof genomen heeft, was dit fultime tijdens de zomermaanden.

Met de constructie die jij voorstelt ga je niet minder werken dan dat je nu al doet. Dat je destijds de keuze van 4/5e gemaakt hebt, staat daar eigenlijk los van.

Ik zou er toch mee opletten. Wat ga je bijvoorbeeld doen als uw baas weigert om u terug een 4/5e contract te geven nadien, en je verplicht full time moet blijven werken? Dan zit je met een serieus probleem...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”