Vakantiegeld en vakantiedagen

No Name
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld en vakantiedagen

#1 , 24 jan 2019 11:38

Hallo,


Ik heb enkele vragen ivm vakantiegeld en vakantiedagen.

Ik werk sinds eind juli 2018 bij mijn huidige werkgever. Ik kwam toen net van de schoolbanken dus dit wil zeggen dat ik in 2019 recht heb op 9 betaalde vakantiedagen en 11 dagen jeugdvakantie (wij hebben hier recht op 20 dagen vakantie).

Ik verander begin april 2019 van werkgever. Tussen nu en begin april (dus al ik verander van werkgever) zal ik 6 vakantiedagen opgenomen hebben.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Hoe ziet de berekening eruit van mijn vakantiegeld voor dit jaar en volgend jaar (2020)?
- Bij mijn nieuwe werkgever hebben ze recht op 32 vakantiedagen. Hoeveel zal ik er daar dan nog mogen opnemen in het jaar 2019 en in het jaar 2020?


Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 24 jan 2019 18:43

Je werkgever zal een attest geven waarop staat dat je recht had op 9 dagen, waarvan 6 opgenomen.
De 3 resterende zal je uitbetaald worden.

Daarnaast zal je een attest krijgen waarop staat dat je al een recht opgebouwd hebt voor 5 dagen voor 2020, die ook zullen uitbetaald worden.

Voor alle vakantiedagen die je uitbetaald wordt (enkelvoudig vakantiegeld) zal je ook dubbel vakantiegeld krijgen.
In totaal wordt je dus voor 8 dagen enkelvoudig en 14 dagen dubbelvoudig uitbetaald.
Beste wat ik je kan aanraden: zet dit geld onmiddellijk aan de kant, en gebruik het niet!

Bij je nieuwe werkgever zal je dit jaar 3 dagen verlof krijgen.
Deze zal je doorbetaald worden in eerste instantie.
Op een afgesproken moment (meestal met de betaling van het vakantiegeld in juni, maar in mijn geval is dit bijvoorbeeld in november...) wordt het betaalde vakantiegeld afgetrokken van je loon.
Daarom dat je dit best aan de kant zet...
Als je nieuwe werkgever je meer loon betaalt zal deze verrekening je ook netto meer opbrengen trouwens.

Volgend jaar zal je 20 dagen hebben bij je nieuwe werkgever (5 van je huidige, 15 van je nieuwe; die 5 worden volgend jaar ook verrekend trouwens).

Dan rest ons nog het "extra" verlof van 12 dagen om aan 32 dagen te komen.
Is dit een extraatje van de werkgever, of zijn dit zogenaamde ADV dagen (als je bijvoorbeeld 40 uur per week doet)?
In geval van het eerste zal dit overeen te komen zijn met de werkgever, het kan zijn dat je dit pas krijgt na een volledig werkjaar, het kan zijn dat je dit pro rata krijgt.
In geval van het tweede: per maand dat je gewerkt hebt bij je nieuwe werkgever, heb je recht op 1 dag.
Hierbij kan het zijn dat dit meteen aan je saldo wordt toegevoegd, het kan ook zijn dat dit pas na het werken zelf is.
Alleszins heb je dan recht op 9 dagen dit jaar (dus nog 12 te gaan), en 12 volgend jaar (dus 32).

Reclame

Terug naar “Andere”