Verlof om dwingende redenen - ecocheques

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Verlof om dwingende redenen - ecocheques

#1 , 23 jan 2019 16:03

Beste,

Indien men verlof om dwingende redenen neemt, heeft de werkgever dan het recht om de waarde van ecocheques pro rata te verminderen met aantal dagen verlof om dwingende redenen genomen in de referentieperiode?

Hoewel ik volgens het PC 200 recht had op € 250 ecocheques voor de periode van 01/06/2017 tot 31/05/2018, heb ik in december 2017 1 dag verlof om dwingende redenen moeten nemen (oproeping familiebijeenkomst bij notaris). Mijn werkgever heeft hierdoor € 248,77 aan ecocheques uitgekeerd ipv € 250.

Is dit niet in strijd met de CAO nr 45 van 19 december 1989 daar deze CAO vermeldt dat deze afwezigheden niet mogen leiden tot een vermindering van de voordelen?

Dank bij voorbaat voor het antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2019 16:27

250€ - 248,77€ = 1,23€ !

Ja ik zou mocht ik van u zijn naar een advocaat stappen en ik zou die 1,23€ eisen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2019 08:50

Beste,

Het probleem is dat de dag verkeerd werd geïnterpreteerd. Verlof om dwingende redenen is een niet betaald verlof (wordt in de volksmond vaak familiaal verlof genoemd). Een familieraad opgeroepen door de familierechtbank geeft recht op een dag klein verlet (betaald verlof). Een familieraad voor andere doeleinden creëert geen rechten op klein verlet, maar wordt aanzien als dwingend verlof. Afhankelijk van uw situatie kan dit dus al dan niet correct zijn.

TL;DR Als de familieraad door rechtbank werd opgeroepen heeft u recht hierop, indien niet dan heeft uw werkgever gelijk.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2019 09:45

Eigenlijk is het zeer logisch

Alle dagen waar je werkgever je ervoor betaald heb je er recht op!

Voor de dagen dat je werkgever je niet moet betalen heb je er geen recht op.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2019 11:49

Dagen door arbeidsongeval / beroepsziekte of moederschapsverlof worden ook meegerekend als gelijkgestelde dagen als ik mij niet vergis, voor de rest is denlowie correct met zijn interpretatie.

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#6 , 24 jan 2019 21:03

Dus als ik het goed begrijp; indien klein verlet dan heb ik wel recht op het voordeel van ecocheques, indien het om verlof om dwingende redenen gaat wordt deze onbetaalde dag verrekend in de ecocheques.

Hier is het wel degelijk een lastig geval van interpretatie: door een onverdeeldheid van een nalatenschap werd door de familierechter een notaris aangesteld voor de gerechtelijke vereffening-verdeling. Deze notaris heeft dus alle erfgenamen opgeroepen om de uitonverdeeldheidtreding opgelegd door de familierechter verder te zetten. Dus ik vermoed dat het hier wel degelijk om verlof om dwingende redenen gaat en dat dit zich dus mag resulteren in een minder aantal ecocheques.

Bedankt voor het duidelijke antwoord

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#7 , 24 jan 2019 21:05

Toch nog één vraagje, de ecocheques dienen toch ten laatste eind juni uitgekeerd te worden (indien om pc 200 gaat)?

Mijn werkgever heeft deze pas op 11 augustus 2018 uitbetaald. Niet dat ik moeilijk wil doen, maar geeft dit wettelijk gezien geen recht tot vordering van nalatigheidsintresten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jan 2019 21:36

Toch nog één vraagje, de ecocheques dienen toch ten laatste eind juni uitgekeerd te worden (indien om pc 200 gaat)?

Mijn werkgever heeft deze pas op 11 augustus 2018 uitbetaald. Niet dat ik moeilijk wil doen, maar geeft dit wettelijk gezien geen recht tot vordering van nalatigheidsintresten?

2 maanden intrest van 250€ nu dat de intrest zo laag staat dit zal nogal een ferm bedrag zijn!

bv aan 5%
250/100 X5 =12,5€ /6 =2,08€ je kan er nog geen pint van kopen.

En wat ga je doen als hij dit weigert van dit te geven ????

Misschien naar de rechtbankstappen??

Mocht ik ooit zo iemand onder mijn personeel hebben gehad, lag de volgende dag haar C4 klaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#9 , 24 jan 2019 21:50

Denlowie, is ook een puur hypothetische vraag.

En niet dat ik moeilijk doe over enkele euro's, maar sinds de uitbetalingen van de lonen en dergelijke worden uitgevoerd door de echtgenote van de baas (waarvan haar statuut niet duidelijk is: voor Sodexho is ze loontrekkende, voor Groep S is ze zelfstandig bediende en volgens baas zelf actief vennoot => vraag me niet hoe dat mogelijk is) worden deze geregeld laattijdig betaald in tegenstelling tot vroeger toen dit nog gebeurde door mijn collega.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jan 2019 21:59

Denlowie, is ook een puur hypothetische vraag.

En niet dat ik moeilijk doe over enkele euro's, maar sinds de uitbetalingen van de lonen en dergelijke worden uitgevoerd door de echtgenote van de baas (waarvan haar statuut niet duidelijk is: voor Sodexho is ze loontrekkende, voor Groep S is ze zelfstandig bediende en volgens baas zelf actief vennoot => vraag me niet hoe dat mogelijk is) worden deze geregeld laattijdig betaald in tegenstelling tot vroeger toen dit nog gebeurde door mijn collega.
Lonen moeten op tijd betaald worden punt.

Wat haar statuut is heeft ook hier ook niks in te zien.

Ze kan perfect aandeelhoudster zijn en toch als werknemer werken in het bedrijf( vennootschap)

En dit is een zeer goede keuze van haar en je baas .

Daardoor heeft zij ook alle rechten zoals ieder werknemer, en bij ziekte of ongeval uitkering zoals iedereen, zelfde met het pensioen !

En voor de vennootschap is dit fiscaal ook zeer goed.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”