Vakbond helpt niet

Nathalielie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vakbond helpt niet

#1 , 23 jan 2019 13:46

Beste,

Ik ben door een operatie in augustus 2 maanden werkombekwaam geweest. Bij mijn terugkeer heeft mijn wg dezelfde dag mijn ontslag gegeven. Ik heb een audiofragment waarop hij zegt dat ze beslist hebben mij te ontslaan omdat ik niet kon komen werken omdat ik een briefje van de dokter heb en dat ik daarom geen hart voor de zaak heb. Ik heb dit alles voorgelegd voor de vakbond en ze willen geen rechtszaak tegen hem beginnen omdat hij mij zou ontslaan hebben omdat ik geen hart heb voor de zaak en niet omdat ik ziek was????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 jan 2019 14:03

Uw werkgever heeft het recht u te ontslaan.
Ook als hij daardoor nadeel lijdt omdat hij uw kundigheden voortaan zal ontberen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2019 14:13

Als de werkgever de opzegperiode respecteert (of een overeenkomstige verbrekingsvergoeding betaalt) en je kan niet bewijzen dat het om een kennelijk onredelijk ontslag gaat, kan je hier weinig tegen beginnen. Uw wergever moet het onslag wel motiveren (je kan naar die motivering vragen als je ze niet krijgt), maar dat is het dan ook. Zelfs al ga jij niet akkoord met die motivering, dan nog speelt dit geen rol wat het ontslag betreft. Zoals gezgd: enkel bij kennelijk onrdelijk ontslag of eventueel discriminatie, zou je een kans maken, maar begin dat maar eens te bewijzen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2019 16:39

Ik begrijp het stand punt van de vakbond zeer goed.

Dit kan je niet winnen, en de reden is je past niet in de groep doordat je geen hart voor de zaak heeft, dit is een geldige reden tot ontslag .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”