Kan men iemand die 4/5de werkt uitsluiten in een CAO ?

pipsi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kan men iemand die 4/5de werkt uitsluiten in een CAO ?

#1 , 22 jan 2019 15:59

Er werd besloten de mogelijkheid aan te bieden te kiezen voor een geheel of gedeeltelijke omzetting van de eindejaarspremie in bijkomende verlofdagen.
Deze mogelijkheid wordt enkel aangeboden aan medewerkers die werkzaam zijn in een full-time werkregime, dus niet voor medewerkers die in eender welke vorm van regime zitten die hun effectieve prestatietijd doet afwijken van het full-time regime met uitzondering van medewerkers in of met :
- zorgkrediet
- ouderschapsverlof
- palliatief verlof
Ook zij kunnen er gebruik van maken.
Mijn vraag is of men dit zo maar mag toepassen, ik zit zelf in een 4/5 regime als landingsbaan en heb al eens gevraagd om deze maatregel dan ook pro rata dus ook als 4/5de te mogen gebruiken maar dit word geweigerd, ik heb hierover al de vakbond intern gecontacteerd maar vang ook daar bot aangezien zij deze CAO mee onderhandeld hebben en ondertekend.
Ik voel mij hierin gediscrimineerd vooral door het feit dat men voor andere 4/5de regimes wel uitzonderingen maakt zoals voor zorgkrediet, ouderschapsverlof en palliatief verlof, het zijn enkel de landingsbanen die worden uitgesloten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2019 16:28

Eerlijk tegen over anderen is dus ver zoek.

persoonlijk vind ik dit klasse behandeling, en niet eerlijk van je werkgever, iedereen gelijk of niemand !
Het enigste dat je kan doen is naar de arbeidsrechtbank gaan om dit aan te kaarten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2019 17:08

Beste,

Allereerst wil ik u meedelen dat ik gevoel begrijp en dat het onrechtvaardig overkomt.
Echter zijn bovenstaande 4/5de uitzonderingen allemaal van een beperkte tijdsduur in tegenstelling tot uw landingsbaan. De CAO sluit dan ook de mogelijkheid voor u uit. Daar de uitzonderingen voor 4/5de enkel van tijdelijke aard zijn kan mijn inziens geen discriminatie aangehaald worden. Best ook eens informeren bij uw eigen externe vakbond als dit wel kan ter bevestiging.

Reclame

pipsi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2019 18:05

Beste denlowie, bedankt voor uw antwoord, ik heb helemaal geen ervaring of kennis wat ik moet doen om dit voor een arbeidsrechtbank te brengen, en in hoeverre heb ik een been om op te staan ? Ik weet totaal niet of deze CAO wel of niet kan of volgens de wet. Eerlijk vind ik het ook niet en heb dat ook medegedeeld, het antwoord van de werkgever is dat deze mensen met landingsbaan zo al genoeg thuis zijn en daar kan je het dan mee doen.

pipsi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2019 18:15

Beste B.Debuck , bedankt voor uw antwoord , inderdaad de uitzonderingen zijn van beperkte duur in tijd maar men moet weten er zijn er ook met ouderschapsverlof voor 3 of 4 kinderen en dan loopt de duur ook op naar enkele jaren, ik zelf heb nog 4 jaar te doen en dat is mijn inziens dan ook beperkt in tijd. Men heeft dit systeem eigenlijk in het leven geroepen voor oudere werknemers, men kan hier pas gebruik van maken vanaf 45 jaar, ik vind dat men hierbij het doel voorbij schiet als je weet dat de meeste 4/5de werknemers toch de oudere werknemers zijn.
Bij de externe vakbond ook al mijn beklag over gedaan maar daar wijst men naar de goedkeuring door de interne vakbondsafgevaardigden.

Terug naar “Andere”