Ontslag: vakantiedagen van dit jaar laten uitbetalen/en dan?

PierreP
Topic Starter
Berichten: 10

Ontslag: vakantiedagen van dit jaar laten uitbetalen/en dan?

#1 , 22 mei 2008 11:50

Ik ben bediende en heb mijn ontslag gegeven.

Mijn opzeg loopt normaal nog tot en met 31 juli.
Ik heb nog 14 verlofdagen openstaan.
Ik wens deze niet op te nemen, maar uitbetaald te krijgen.
Kan dat (als de werkgever ermee akkoord is)?

En als ik dan op 1 augustus met m'n nieuwe job begin, en ik wil ook daar geen verlof nemen gedurende dit jaar 2008, zijn er dan consequenties?
Want ik heb dan 14 dagen 'meer verdiend' dan normaal?
Wordt dit dan extra belast?

Alternatief: kan ik de 14 verlofdagen helemaal op het einde van mijn opzegperiode op nemen (en dus eigenlijk stoppen bij mijn huidige werkgever op 10 juli) en al beginnen bij mijn nieuwe werkgever op 11 juli (dus tijdens mijn verlof bij de ene al beginnen werken bij de andere)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 mei 2008 10:37

“Art.2...Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.Art.54.Onverminderd...worden met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met een geldboete van 26 tot 500 frank of met één van die straffen alleen gestraft :1° de werkgever, zijn aangestelden of lasthebbers, die niet of niet binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire modaliteiten de vakantie, waarop de werknemers krachtens deze wetten of de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben, hebben toegestaan...”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers)

‘De jaarlijkse vakantie mag niet afhangen van een aanvraag van de belanghebbende’(Cass. 26 maart 1956,Pas. 1956,I,789).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

PierreP
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 23 mei 2008 14:47

Bedankt!

Reclame

Terug naar “Andere”