Jobinhoud weggehaald

Cezar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Jobinhoud weggehaald

#1 , 07 jan 2019 15:24

Ik ben reeds 19 jaar werkzaam als bediende in een min-of-meer zelfde functie. In juli 2018 vielen er heel wat ontslagen in het bedrijf, waaronder ook mijn directe collega's. Al snel werd duidelijk dat onze afdeling eigenlijk ophield te bestaan, maar ik werd niet ontslagen. Alle taken die door onze afdeling werden gedaan, werden van de ene dag op de andere uitgegeven aan freelancers. Ik zit nu, 6 maanden later, nog op dezelfde stoel maar heb nog slechts een half uurtje per dag 'nuttig' werk. Geen gezonde situatie! Ondertussen vernam ik dat ik niet mee ontslagen ben omdat ik beschermd ben door de vakbond (ik verkozen voor de ondernemingsraad). M.a.w. er wordt gehoopt, door mij elke dag 'niets' te laten doen, ik zelf mijn ontslag ga indienen. Dat is voor mij echter geen optie. Ik heb studerende kinderen en als 50-plusser zijn mijn kansen om een andere baan te vinden heel beperkt (alhoewel ik zoekende ben).
Ik kreeg enkele weken geleden het voorstel om over te schakelen naar een andere afdeling, maar dit is een job die helemaal niet overeenkomt met mijn opleiding, ervaring en interesse (wel met behoud van loon). Het is bovendien een grote stap achteruit.
Een volgende poging van de werkgever om me te pushen om zelf ontslag te nemen.

Kan ik mijn ontslag vragen? Ik ben bereid om de extra vergoeding voor mijn vakbond-bescherming te laten vallen in ruil voor een ontslag. Of houdt dit alles risico's in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2019 15:35

Als je u ontslag vraagt en de werkgever gaat daar mee akkoord is dit valsheid in geschrifte, en dat je werkgever zeer voorzichtig is, vind ik zeer normaal .

Maar werkweigering is ook ontslag zonder vergoeding !
En als je denkt dat het aangeboden werk onder je capaciteit is dan zal je toch zelf moeten vertrekken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2019 15:45

Een werkgever heeft wel de plicht om arbeid voor de TS te voorzien, die overeenkomt met de arbeid die in het arbeidscontract vermeld staat. Doet de werknemer dit niet, verbreekt hij in principe de arbeidsovereenkomst.

Ik denk dat de TS best contact opneemt met de vakbond om zo van zijn werkgever een deftige jobinhoud te eisen. Kan de werkgever dit niet eisen, kan de TS naar de rechtbank stappen en stellen dat de werkgever de arbeidsovereenkomst eenzijdig verbroken heeft en daarom ook een verbrekingsvergoeding eisen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Cezar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2019 16:14

Maar werkweigering is ook ontslag zonder vergoeding !
Het probleem is dat ik geen werk weiger, integendeel! Het werk wordt mij nagenoeg geweigerd. Alle taken die ik deed zitten bij freelancers en van mijn takenpakket blijft er niets over ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2019 16:19

Geen werk krijg.

Niks nieuws, in de krant stond dat 1 op de 5 werknemers zich verveelt op zijn werk .

Ook hier ziet men dit ook dat er meer forumers op de werkdagen zijn dan op de verlofdagen en op de zaterdag.

Je zou er een burn-out van krijgen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 07 jan 2019 17:07

@denlowie: een bore-out bedoel je. :-)
De reden dat ik alvast veranderd ben van job, ik zat me ook meer te vervelen wegens gebrek aan uitdaging dan wat anders (en bijgevolg was ik hier vroeger veel actiever dan nu).

Terug naar “Andere”