Diefstal als zelfstandige ??

ZyphO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Diefstal als zelfstandige ??

#1 , 04 jan 2019 19:34

Hoi ,

Ik heb een betreffende een lopend probleempje die in een cafézaak is. Die persoon is een kennis van mij maar weet zelf niet wat te doen dus vraag ik het eerst eens hier.

Er is 1 persoon die ( eigenaar & Niet-statutair zaakvoerder ) die 4 personen onder zelfstandige functie ( Niet-statutair zaakvoerder ) heeft ingeschreven voor z'n café/horeca zaak.

Maandelijks geeft hij een vast bedrag die wordt gestort en de rest wordt via een % van de kassa gegeven.

Als er bijvoorbeeld geld tekort is ( einde van de werkdag ) , moet die persoon die gewerkt heeft de kassa zelf bijleggen tot het klopt.
Als er bijvoorbeeld geld teveel is , moet het worden afgegeven naar de aandeelhouder/eigenaar.

Nu beweert de eigenaar/zaakvoerder dat er 1 van die 4 werknemers ( die onder zelfstandige functie ) steelt van hem. ( door bepaalde verkopen niet in te tikken in de kassa ).

Maar de vraag van die persoon is of die eigenaar/zaakvoerder effectief iets kan doen door dit bedrag terug te eisen. Als hij bv een rechtzaak start. Kan hij het zogezegde geld die volgens hem zou gestolen zijn terugeisen ?? ( ook al zou hij bewijzen moeten voorleggen ? ) . Terwijl die ene persoon beweert dat hij/zij effectief niet heeft gestolen....

Rechtsvorm : Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2019 19:50

Als ik het begrijp zijn deze 4 werknemers eigenlijk schijnzelfstandigen ?

Hebben zij aandelen in de bvba ?

Staan ze onderleiding en toezicht,?
Eigenlijk wel daar ze uit hun zak moeten bijleggen als er een tekort is.

Als horeca uitbater zou ik me zeer gedeinsd houden want dit zou hem wel eens zeer duur te komen staan.
Al de tijd dat deze zo werken regulariseren en de rsz betalen over deze periode !

Hoe gaat deze horeca uitbater dit bewijzen ?

Mocht ik deze werknemer (schijnzelfstandigen) zijn dan zou ik persoonlijk klacht indienen bij de arbeidsinspectie, dan zal deze horeca man zeer snel afgekoeld zijn, en een paar duizenden euros lichter zijn . !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ZyphO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2019 20:12

Hey ,

Ze hebben niets van aandelen in de bvba.
De eigenaar heeft wel gevraagd of ze bv willen aandelen aankopen en dan direct terug verkopen en dat op papier te laten zetten.

De eigenaar betaald wel voor allemaal de sociale lasten ( 3 maandelijks )

De eigenaar gaat inderdaad nog altijd zeggen wat die 4 schijnzelfstandigen moeten doen...

Kan hij dit dan bv niet bewijzen door stock / aankopen / kasticketten ? Want het zijn 2 zaken onder 1 BVBA , waarvan die ene persoon ( die beschuldigd wordt ) alleen staat met een flexijob persoon en die andere 3 in de 2de zaak.

Maar gaan die 4 schijnzelfstandigen zelf dan niet de dupe zijn van heel dit verhaal als ze zouden klacht indienen?
Laatst gewijzigd door ZyphO op 04 jan 2019 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 04 jan 2019 20:14

Neen. Alleen degene die hen zo tewerkstelt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ZyphO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jan 2019 20:15

Kan hij dit dan bv niet bewijzen door stock / aankopen / kasticketten ? Want het zijn 2 zaken onder 1 BVBA , waarvan die ene persoon ( die beschuldigd wordt ) alleen staat met een flexijob persoon en die andere 3 in de 2de zaak.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 04 jan 2019 20:17

Kan hij dit dan bv niet bewijzen door stock / aankopen / kasticketten ? Want het zijn 2 zaken onder 1 BVBA , waarvan die ene persoon ( die beschuldigd wordt ) alleen staat met een flexijob persoon en die andere 3 in de 2de zaak.
Wie gaat wat bewijzen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ZyphO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jan 2019 20:19

dat die ene persoon zou hebben gestolen...

En als die persoon die beschuldigd wordt door stelen omdat hij bijvoorbeeld paar keer vergeet te registreren op de kassa. Kan hij daarop gepakt worden dan ?
Mits bewijs van stockcontrole enzo

LeenW
Berichten: 12826

#8 , 04 jan 2019 20:35

Een deftig kassasysteem en aankoop - voorraadwijziging kan inderdaad ontbrekende items detecteren.

ZyphO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jan 2019 20:42

Kan er dan effectief geld teruggeëist worden als hij dit kan bewijzen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2019 21:23

Dat deze man zelf eerst klacht neerlegt bij de arbeidsinspectie, en hij zal er nog zeer wel bij varen, verlofgeld met terugwerkende kracht eindejaarspremies enz..

Ik denk niet dat hij nog lang zal beschuldigd worden !

Wat de controle betreft in een horeca zaak is dit niet te controleren en zeer moeilijk met een stock, dit zijn geen radio's of gsm's, en hun inkoop is toch meestal in het zwart buiten de vaten bier .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jan 2019 12:31

Vraag mij eigenlijk af waarom bepaalde personen op dit juridisch forum advies vragen om hun vieze zaakjes te rechtvaardigen en proberen wit te wassen.
Forum beheerder zou deze topics gewoon moeten schrappen. Zeker als men hieruit kan vaststellen dat verschillende wetten overtreden worden.
Het is niet aan ons om deze praktijken op te lossen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 jan 2019 13:15

Vraag mij eigenlijk af waarom bepaalde personen op dit juridisch forum advies vragen om hun vieze zaakjes te rechtvaardigen en proberen wit te wassen.
Forum beheerder zou deze topics gewoon moeten schrappen. Zeker als men hieruit kan vaststellen dat verschillende wetten overtreden worden.
Het is niet aan ons om deze praktijken op te lossen.
Daar heb je 100% gelijk .

maar de meeste vragen zijn dan wel van werknemers, die ook niet te precies naar de wetgeving kijken, en dan krijg men hier dan nog advies om hun werkgever in de zak te zetten, en daar heb ik het soms moeilijk mee, maar ik heb geleerd om hier dan te zwijgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 jan 2019 13:49

Goede reactie denlowie,
Volledig mee eens. Voor echte onwetendheid, geven wij graag raad en advies met over het algemeen de juiste wetteksten en regelingen. Men kan niet van alles op de hoogte zijn. Daarom ook dit forum.

Terug naar “Andere”