toepassing tarieven tolken/vertalers

Erna2019
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

toepassing tarieven tolken/vertalers

#1 , 04 jan 2019 18:31

Welk tarief wordt toegepast voor het tolken voor de sociale inspectie, of andere overheidsinstanties (RSZ, WASO, ...)?
Tarief gerechtskosten? of Eigen tarief (zelf te bepalen tarief).

ik heb voor de Sociale Inspectie getolkt. Ze hadden mij gevraagd om een uurtje te komen tolken in hun kantoren.
Na de tolkopdracht deelden ze mij mee dat ik de tarieven van Justitie diende te hanteren. Ze hadden zelfs een soort vordering en een document met de berekening (aan de tarieven van de FOD Justitie) meegegeven. Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik een ondernemer ben en mijn tarieven zelf bepaal. Het was een opdracht van een uurtje waarbij ik een halve dagtarief factureerde aan 250 euro (excl. BTW), verplaatsing inbegrepen. Daarop volgde de volgende briefwisseling: "Onze administratie volgt, zoals u bij de tolkopdracht reeds meegedeeld, de tarieven vastgelegd in bijgevoegde omzendbrief. Mag ik u vragen uw factuur hieraan aan te passen. Alvast bedankt."

mijn antwoord: Deze omzendbrief betreft een omzendbrief met betrekking tot het « K.B. tot vaststelling van het tarief voor prestaties van vertalers en tolken in strafzaken op vordering van de gerechtelijke overheden » gelinkt aan het Algemeen Reglement op de gerechtskosten en programmawet II van 27 december 2006. Over de rechtsgeldigheid van deze omzendbrief ga ik nu niet discussiëren aangezien het niet relevant is voor de opdracht die ik uitvoerde. De minister van Justitie richt zich in deze omzendbrief trouwens enkel tot magistraten en parketmedewerkers. Niet tot de FOD Waso.
Dit KB regelt de reglementaire band tussen de FOD Justitie en de beëdigd vertaler/tolk, enkel en alleen in strafzaken op vordering van een gerechtelijke overheid. De titel spreekt voor zich.
De FOD Waso daarentegen gebruikt openbare aanbestedingen voor het tolkwerk. Het tarief dat ik u aanrekende bedraagt minder dan de helft van wat het tolkbedrijf aan de FOD Waso aanrekent voor een halve dag tolken.
De opdracht die ik uitvoerde is geen strafzaak op vordering van een gerechtelijke overheid, bijgevolg kan dit K.B. niet van toepassing zijn. Deze opdracht valt niet onder het toepassingsgebied van dit K.B.
Uw diensten hebben mij gevraagd om op te treden als tolk. Ze hebben mijn diensten geboekt zonder enige voorafgaandelijke prijsafspraak.
Uw diensten hebben mij slechts na het uitvoeren van de opdracht gemeld dat het tarief van het KB van toepassing zou zijn. Ze konden mij echter niet meedelen op welke rechtsgrond ze zich baseren. Ik heb duidelijk laten verstaan dat ik een ondernemer ben en dat ik bijgevolg vrij ben om mijn tarieven te bepalen. Het is niet zo dat alle overheidsdiensten zonder enig wettelijk kader gebruik kunnen maken van de dumpingtarieven van de FOD Justitie. Enkel de FOD Justitie kan dit doen en enkel in geval van strafzaken op vordering van een gerechtelijke overheid, waarbij de factuur dan ook gericht wordt aan de correctionele griffie met adresvermelding en BTW-nummer van de FOD Justitie. De hele procedure kan u lezen in het Algemeen Reglement op de gerechtskosten.
Antwoord van de betrokken dienst: "Nochtans doen wij al sinds jaar en dag beroep op tolken en factureren deze allen op basis van de tarieven waar ik naar verwijs."

Wie weet raad? Kunnen andere overheidsdiensten de toepassing van de tarieven van FOD Justitie (prestaties in strafzaken op vordering van de gerechtelijke autoriteiten). Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding