Kan een werkgever weten of ik ook ergens anders werk?

PetraSterck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan een werkgever weten of ik ook ergens anders werk?

#1 , 24 dec 2018 12:02

Mijn vorige werkgever wou mijn contract van bepaalde duur eenzijdig verbreken maar het kon niet door de aard van het contract. Officieel ben ik nog een paar maanden tewerkgesteld en word ik uitbetaald (totdat mijn contract eindigt) maar ik moet eigenlijk niet aanwezig zijn op het werk. In het contract staat er wel dat ik elke andere bijkomend inkomen moet melden (ik veronderstel dat mijn loon voor de periode waarin ik bijkomend inkomen heb, zal teruggevorderd worden). Ondertussen heb ik nieuw werk gevonden en zou ik het contract nu tekenen.
Als ik het zelf niet meld, kan mijn vorige werkgever te weten komen, nu of later, dat ik bijkomende inkomsten had? Op welke manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2018 12:25

Neen !
Tenzij hij een glazen bol heeft van madam soleil
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 24 dec 2018 12:37

Op basis waarvan zou hij uw loon kunnen intrekken?

Motivatie achter die clausule kan gewoon zijn om de inhouding van bedrijfsvoorheffing aan te passen zodat u volgend jaar niet voor onaangename belastingsafrekeningen komt te staan.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

PetraSterck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2018 12:54

Het contract dat ik heb is een doctoraatsbursaal, d.w.z. dat het geen arbeidscontract is (de betwistingen moeten in de burgerlijke rechtbank besproken worden) en er ook geen bedrijfsvoorheffing wordt afgetrokken (wel RSZ).
Er staat dat de bijkomende inkomsten gemeld moeten worden, maar niet wat het gevold daarvan is. Dit clausule is bijgevoegd waarschijnlijk omdat een doctoraatstudent gezien de aard van het werk niet verplicht is om aanwezig te zijn op de werkplaats.
Verder staat er dat als men ontslagen wordt door de ernstige tekortkomingen (wat niet het geval is) dat de vergoedingen voor de al gepresteerde maanden ingetrokken kunnen worden.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 dec 2018 12:56

Tsjah, dat is gewone burgerlijke overeenkomst. Die clausules lijken mij rechtsgeldig.

U had dat wel op voorhand mogen melden, dat had de andere forumleden hun antwoord bespaard. A fortiori omdat u zelf op de hoogte bent van de belangrijke juridische geschillen.

Als u vroeger stopt en geen prestaties meer verricht ikv de activiteiten van de beurs, lijkt het me normaal dat men u niet langer wenst te betalen.

M.i. kan dit zo afgedwongen worden voor de rb. Hoe men erachter zal komen, da’s een andere vraag.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 25 dec 2018 13:16

Belastingsvrijstelling doctoraatsbursaal kan volledig komen te vervallen als blijkt dat u tegelijk andere beroepsinkomsten heeft. Pas daar dus toch geweldig mee op...

Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande reactie. Als u (TS dus) essentiële elementen verzwijgt, dan riskeert u volledig foute antwoorden te krijgen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”