Toestemming vragen aan de baas?

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

Toestemming vragen aan de baas?

#1 , 28 apr 2008 20:24

Hallo

Ik werk voltijds als loketbediende bij een bedrijf en in ons arbeidsreglement staat dat wij geen horecazaak mogen "uitbaten" tenzij wij toestemming vragen aan de directie.

Nu is mijn eerste reactie al van "mogen zij dit eisen dat wij echt toestemming moeten vragen voor een eventuele bijverdienste".

Ik begrijp wel dat je de faam van je bedrijf wat in ere mag houden, maar ik wil bijvoorbeeld gewoon gaan opdienen in een tearoom als loontrekkende. Kunnen zij mij bv ontslaan als ik dit toch niet zou aanvragen bij de directie? Ze zullen het sowieso toch te weten komen, dat weet ik nu al. Maar ik vind het stom als ik elke 6 maanden toestemming moet vragen omdat ik bv verander van tearoom of restaurant om enkel in het weekend op te dienen.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 29 apr 2008 09:27

Opdienen is niet uitbaten. Met uitbaten bedoelen ze het effectie in eigendom hebben van een handelsfonds of handelszaak.

Opdienen valt gewoon onder 'werken als loontrekkenden' maar dan voor een andere werkgever, en daar heeft uw baas (als er geen concurrentiebeding over bestaat) geen uitstaans mee.

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

#3 , 01 mei 2008 00:21

Dat dacht ik ook... Nu, ze moeien zich bij ons nogal graag met alles, maar als je bv bij een bank werkt, of je werkt bij de overheid moet je het ook "aanvragen", zelfs als het maar werken als loontrekkende is bij een andere baas. IN principe kunnen zij je dan ook niets maken veronderstel ik?

Thx voor het antwoord!

Reclame

IrisS
Berichten: 102

#4 , 01 mei 2008 13:43

Ik zit in dezelfde situatie. Bij mij stond dat in mijn arbeidsreglement en heb er me dan ook mee akkoord verklaard. Vermoed dat dat er bij jou ook instaat anders hebben ze niet echt 'n poot om op te staan. Denk trouwens dat het gewoon bedoeld is om idd de goede naam van het bedrijf niet in het gedrang te brengen. Ik weet dat bij ons een café uitbaten bv afgeketst wordt, terwijl ergens les geven, opdienen, als IT'er werken,... wel aanvaard wordt.

Anyway, heb het gewoon aangevraagd en is ondertussen netjes goedgekeurd. Kan je niet gewoon 1X aanvragen en vermelden dat het om n functie gaat waat je voor gaat, niet zozeer een specifieke zaak? Lijkt me sterk dat je om de 6mnd zo'n aanvraag moet indienen, of gewoon elke keer je naar n andere zaak gaat om hetzelfde beroep uit te oefenen...

Het lijkt me ook sterk dat een bedrijf dat niet zou mogen vragen. In mijn geval, ik werk deeltijds bij de NMBS. Die hebben een hele batterij advocaten die zo'n zaken tot in de details uitspitten. Heb zo'n vermoeden dat - als ze dat niet mochten eisen - wel 1 van mn 40.000 collega's al protest had aangetekend...
Laatst gewijzigd door IrisS op 02 mei 2008 02:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

#5 , 06 mei 2008 21:20

Hoi Iris

Bedankt voor je antwoord. Het is een goede tip om een aanvraag in te dienen voor bv een bepaalde functie ipv een zaak :-) Nu, bij mij staat enkel letterlijk in het arbeidsreglement dat er toestemming moet gevraagd worden als je echt een café zou willen uitbaten (maar zou wsc afgewezen worden), maar da wil ik dus niet. Ik heb bij mijn eerste aanvraag gezet dat ik wou opdienen (wel zo dom geweest er een termijn op te zetten in die zaak), maar als ze wat logisch denken, weten ze ook wel dat ik niet na 3 maanden ging stoppen he? Aangezien er nergens 100% duidelijk vermeld staat dat er toestemming moet gevraagd worden voor andere bijverdiensten, ga ik er van uit dat dit wel oké is als ik nu verander van tea-room om in te werken :-)

Terug naar “Andere”