Toestemming vragen aan de baas?

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

Toestemming vragen aan de baas?

#1 , 28 apr 2008 20:24

Hallo

Ik werk voltijds als loketbediende bij een bedrijf en in ons arbeidsreglement staat dat wij geen horecazaak mogen "uitbaten" tenzij wij toestemming vragen aan de directie.

Nu is mijn eerste reactie al van "mogen zij dit eisen dat wij echt toestemming moeten vragen voor een eventuele bijverdienste".

Ik begrijp wel dat je de faam van je bedrijf wat in ere mag houden, maar ik wil bijvoorbeeld gewoon gaan opdienen in een tearoom als loontrekkende. Kunnen zij mij bv ontslaan als ik dit toch niet zou aanvragen bij de directie? Ze zullen het sowieso toch te weten komen, dat weet ik nu al. Maar ik vind het stom als ik elke 6 maanden toestemming moet vragen omdat ik bv verander van tearoom of restaurant om enkel in het weekend op te dienen.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 29 apr 2008 09:27

Opdienen is niet uitbaten. Met uitbaten bedoelen ze het effectie in eigendom hebben van een handelsfonds of handelszaak.

Opdienen valt gewoon onder 'werken als loontrekkenden' maar dan voor een andere werkgever, en daar heeft uw baas (als er geen concurrentiebeding over bestaat) geen uitstaans mee.

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

#3 , 01 mei 2008 00:21

Dat dacht ik ook... Nu, ze moeien zich bij ons nogal graag met alles, maar als je bv bij een bank werkt, of je werkt bij de overheid moet je het ook "aanvragen", zelfs als het maar werken als loontrekkende is bij een andere baas. IN principe kunnen zij je dan ook niets maken veronderstel ik?

Thx voor het antwoord!