Cursus voor het werk - wie draagt de kosten?

singa
Topic Starter
Berichten: 11

Cursus voor het werk - wie draagt de kosten?

#1 , 13 dec 2018 19:58

(Ik lijk wel een abonnement te hebben op dit forum de laatste maanden, telkens met hele andere kwesties. Sorry daarvoor, ik hoop zelf ook dat iedere keer de laatste keer is :))

Ik werk sinds september bij mijn huidige werkgever, een overheidsinstelling. Omdat ik 2 verschillende functies heb, wordt mijn loon uit 2 verschillende potjes betaald. Op zich verloopt dat allemaal naar wens.

Nog voor de startdatum van mijn contract kwam ik een interessante en relevante cursus tegen. Ik heb deze voorgelegd aan mijn nieuw diensthoofd, zij heeft dit besproken en heeft me toen op mail gezet dat het nog niet helemaal duidelijk was hoe, maar dat het cursusgeld (€1500 excl) zeker door mijn werkgever betaald kon worden.

Drie maanden en 3 lesdagen later vertelde m'n leidinggevende me dat er een probleem was wat betreft het cursusgeld. Deze cursus zou eveneens uit 2 verschillende potjes betaald moeten worden. Voor het ene potje is dat geen enkel probleem, voor het andere potje dus wel. Ze heeft me 2 voorstellen gedaan: ofwel volg ik deze cursus buiten mijn uren (10 lesdagen + huiswerk), ofwel betaal ik zelf €400 (+BTW). Ik kan me eigenlijk in geen van beide voorstellen vinden, dit was niet de afspraak. Dat ik de cursus binnen mijn uren zou volgen werd niet duidelijk op voorhand afgesproken (mondeling noch schriftelijk), maar ik ging daar wel van uit aangezien ik goedkeuring gevraagd en gekregen heb.

Deze cursus komt in principe in aanmerking voor betaald educatief verlof, maar gezien ik 75% bij deze werkgever werk (daarnaast een eigen praktijk), denk ik niet dat ik daar beroep op kan doen?

Wat denken jullie hiervan? Toch voor één van de twee keuzemogelijkheden gaan, of voet bij stuk houden en zeggen dat dit niet de afspraak was?

(Ondertussen is de cursus nog niet betaald, en de organisator zit daar natuurlijk wel op te wachten.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2018 09:57

Wie heeft de cursus "besteld"? Jijzelf, of uw werkgever? Als uw werkgever dit gedaan heeft, is het uw werkgever die de organisator moet betalen. Punt. Als uw werkgever daarna iets op jou wenst te verhalen, moet hij maar met schriftelijke bewijzen afkomen dat jij daarmee akkoord ging.

Als jij echter de cursus "besteld" hebt, zonder een formeel, bewijsbaar akkoord van uw werkgever, heb je een probleem. Heb je mails of ander schriftelijk bewijsmateriaal dat ondubbelzinnig aantoont dat uw werkgever akkoord was dat je deze cursus ging volgen en alle kosten door de werkgever betaald gingen worden? Met andere een woorden een mail waarin staat "U kan de cursus tijdens de werkuren volgen, en wij gaan deze betalen." en niet "In principe zou het mogelijk moeten zijn adt je deze cursus tijdens de uren volgt en wij deze betalen"? De eerste formulering is een akkoord, de tweede niet.

Voor zover ik het nu lees, heb je enkel een akkoord dat de werkgever het inschrijvingsgeld kan betalen, maar niet dat je de cursus ook tijdens de werkuren kan doen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”