Van bediende naar arbeider en terug bediende

sqlbabe
Topic Starter
Berichten: 4

Van bediende naar arbeider en terug bediende

#1 , 07 dec 2018 13:06

Ik probeer even mijn situatie te schetsen.
Ik heb tot april 2018 gewerkt als bediende ( 13 jaar in dienst geweest) en bij mijn vertrek werd mijn vakantiegeld volledig uitbetaald. Ik had nog geen dagen opgenomen.
In mei 2018 ben ik gestart met een vast contract als arbeider op mijn huidig werk. Daar heb ik dus al mijn dagen waar ik nog recht op had in 2018 opgenomen aangezien deze dagen toch onbetaald waren als arbeider.
Nu wordt mijn contract echter vanaf 1 januari overgezet naar een bediendecontract.
Wat betekent dit concreet voor mijn vakantiegeld en loon in mei? Krijg ik gewoon geen vakantiegeld van mijn huidige werkgever en dan pas het jaar nadien opnieuw vakantiegeld volgens bediendestatuut of zal ik ook van mijn loon moeten inleveren in mei?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 dec 2018 15:32

In mei 19 krijg je je vakantiegeld op basis van je prestaties als arbeider sinds mei 18 (ongeveer 2/3 dus)

Je gaat dan ook ~ 2/3 van je (recht op) vakantiedagen als arbeider hebben, en 1/3 als bediende

Je huidige baas betaalt je die vakantiedagen in 19 niet als bediende:
je bent er (bij ontslag als bediende) of word er (in mei 19) immers al voor betaald.

Je bouwt in 19 wel je vakantie op , als bediende, voor 2020

sqlbabe
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 07 dec 2018 16:09

Maar dan krijg ik toch teveel vakantiegeld? Ik heb al mijn enkel en dubbel vakantiegeld ontvangen van mijn vorige werkgever voor mijn 20 dagen van 2018. Dus dan zou ik nu toch geen vakantiegeld meer mogen krijgen van mijn huidige werkgever?
Ik heb geen zin om voor een onaangename verrassing te staan achteraf indien ik dit toch zou betaald krijgen.
Volgens mij zou ik in 2019 geen vakantiegeld meer mogen krijgen en dan pas terug in 2020 opnieuw vakantiegeld. Maar ik weet niet of mijn redenering klopt. Ik vraag het maandag sowieso ook op het werk na.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 dec 2018 19:21

Maar dan krijg ik toch teveel vakantiegeld? Ik heb al mijn enkel en dubbel vakantiegeld ontvangen van mijn vorige werkgever voor mijn 20 dagen van 2018.
Logisch ook, dat had je verdiend in 2017 ...

Vakantiegeld verdien je tijdens het jaar, voor je dagen vakantie in het volgende kalenderjaar hé.
Als arbeider is dat altijd zo, ook bij ontslag / einde overeenkomst.
Maar als bediende, wordt het meteen uitbetaald bij ontslag.
Dus dan zou ik nu toch geen vakantiegeld meer mogen krijgen van mijn huidige werkgever?
Je huidige werkgever betaalt via de RJV volgend jaar in mei het vakantiegeld dat je dit jaar verdiend hebt als arbeider.
Volgens mij zou ik in 2019 geen vakantiegeld meer mogen krijgen

Toch wel: op basis van wat je als arbeider opgebouwd hebt sinds mei 18 tot eind december 18

(wat je als bediende in 18 al opgebouwd had, heb je normaal bij je ontslag al gekregen)

Terug naar “Andere”