Kan vakantiedagen niet opnemen door werkdruk

Eric45
Topic Starter
Berichten: 4

Kan vakantiedagen niet opnemen door werkdruk

#1 , 05 dec 2018 16:13

hallo,

mijn werkgever verhuurt mij intern aan een andere afdeling. Ik heb vrij specifieke kennis en achtergrond en er is extra veel werk. Men heeft extra mankracht voorzien maar zeker niet voldoende en zeker niet het aantal wat ik had aangegeven wat nodig was. Ik kan mijn verlof dus niet opnemen...
Ik heb nog 4 wettelijke vakantiedagen en nog een 15-tal andere dagen zoals ADV... Ik kaart dit probleem al weken/maanden aan.
ik heb voorgesteld om nog eens flexibel te zijn en mijn verlof door te schuiven naar volgend jaar.
Mag van mij opgelost worden door overuren te gebruiken die ik dan boek tijdens de verlofdagen. Die men dan deels in verlof omzet voor volgend jaar en deels uitbetaald. Maar men wil overuren enkel goedkeuren voor uitzonderlijke omstandigheden (?) en als het buiten de kantooruren moet gebeuren (?) ...

Onze HR keurt dus alles af. Het enige wat men wil doen is de niet-wettelijke dagen uitbetalen.

Gezien dit een probleem is dat ze zelf voor gezorgd hebben, kan ik eisen dat men extra dagen overzet naar volgend jaar of niet?
En als dat niet kan, kan ik bv voor de rest van december verlof nemen zonder meer? Gezien nu blijkt dat de flexibiliteit enkel van mijn kant komt, zie ik niet in waarom ik hun meubelen nog moet redden in december en neem ik liever gewoon mijn verlof op... misschien komen ze dan uiteindelijk toch met een betere oplossing...

bedankt voor jullie advies en mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2018 16:17

U heeft recht op je verlofdagen, en je werkgever is verplicht dat je tegen 31/12 je ze kan opnemen, ADV dagen daar kan je mee onderhandelen of eventueel laten uitbetalen als overuren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Eric45
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 dec 2018 17:58

bedankt
Maar die ADV dagen, ik kan dus eisen dat ik die gewoon opneem of moet dat onder akkoord?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2018 23:26

je hebt geen recht om verlof te nemen zonder het akkoord van de werkgever, de procedure om verlof te nemen is een verplichte inhoud van het arbeidsreglement.

de werkgever riskeert enkel een sanctie van niveau 2 als die uw verlof niet goedkeurt
sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”