Controlearts

Lstefan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Controlearts

#1 , 30 nov 2018 13:22

Ik ben maandag naar huis gegaan omdat ik ziek was. Ik heb van mijn huisarts een attest gekregen tem vrijdag. Nu kwam dinsdag een controlearts langs en die heeft me tot donderdag geschreven. Nu ben ik vandaag dan (vrijdag) gaan werken, maar het ging echt niet en ik ben vroeger naar huis gegaan.

Hoe moet ik nu verder ? Moet ik terug een attest halen voor vandaag of moet dit niet meer ?

Danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2018 13:56

Hoe moet ik nu verder ? Moet ik terug een attest halen voor vandaag of moet dit niet meer ?
Ik denk dat dit het veiligste zal zijn. Bij ons op het werk hebben we geen attest nodig als de afwezigheid minder dan één werkdag is (dus als we ons niet goed voelen op het werk en die dag naar huis gaan), maar ik weet niet hoe dit wettelijk zit. Maar gezien het feit dat men reeds een controlearts gestuurd heeft, zou ik het zekere voor het onzeker nemen en naar de huisdokter gaan. Vertel deze laatste ook zeker dat de controlearts langsgekomen is en die u tot donderdag thuis geschreven had. Als je de gegevens van die controlearts hebt, bezorg die dan ook eventueel aan uw huisarts, zodat deze, als hij dit nodig acht, contact kan opnemen met de controlearts om te melden dat u vrijdag terug ziek was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2018 14:13

Als je ziek bent dan ben je ziet hé, maar zou toch zoals Tom schreef naar de huisarts gaan, daar je u niet goed voelde om te werken zal wel een reden hebben .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2018 14:22



Moet ik terug een attest halen voor vandaag of moet dit niet meer ?
ja

anders had u de beslissing van de controlearts moeten betwisten volgens de procedure vastgelegd in art 31 arbeidsovereenkomstenwet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3792

#5 , 30 nov 2018 21:46

Heeft u een prikklok op het werk, of op 1 of andere manier een aanwezigheidsrooster?
Ik denk dat het in uw voordeel kan spelen als er ergens vastgelegd is dat u vandaag toch bent komen werken.

@Tom: volgens mij is dat geen standaard-regel.
Bij ons is de regel als je door de bedrijfsdokter naar huis gezonden wordt, je geen attest meer nodig hebt voor die dag. Zelf naar huis gaan wegens ziekte is wel nog een huisarts passeren voor een attest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2018 09:33

@Tom: volgens mij is dat geen standaard-regel.
Bij ons is de regel als je door de bedrijfsdokter naar huis gezonden wordt, je geen attest meer nodig hebt voor die dag. Zelf naar huis gaan wegens ziekte is wel nog een huisarts passeren voor een attest.
Ik heb nergens gezegd dat dit de regel zou zijn. Voor ieder bedrijf is dit anders. Ik heb ooit ergens gewerkt waar je pas vanaf uw tweede dag afwezigheid een attest nodig had. De "standaard-regel" is dat je een attest van uw huisarts nodig hebt vanaf het moment dat je wegens ziekte niet op uw werk bent als je er wel zou moeten zijn. Al de rest is een "soepelere regeling" eigen aan sector of werkgever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”