medisch onderzoek beroepen

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

medisch onderzoek beroepen

#1 , 28 nov 2018 17:29

zijn er ook verplichte medische onderzoeken voor verkoopsters en tandartsassistenten? en om de hoeveel jaar zijn die?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2018 11:30

Hangt af van héél erg veel factoren. Als je dit al eens naleest zal je één en ander zelf al kunnen inschatten:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=562
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2018 12:04

Verkoopsters in de voeding (handel) zeker, en denk ook voor de medische beroepen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 03 dec 2018 12:51

Verkoopsters in de voeding (handel) zeker, en denk ook voor de medische beroepen.

in elk geval toch niet voor de ambulanciers-hulpverleners op de dienst 100

buiten dat bestuurders van de ziekenwagen medisch geschikt moeten zijn, zijn er verder geen bepaalde medische voorwaarden, men is er wel met bezig naa het schijnt, maar het heeft al kleine 10 jaar geduurd om het legaal te maken dat wij de suiker bij iemand mogen prikken . . .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2018 13:03

De attesten zijn ook afgeschaft maar staat nog steeds in de CAO van de voedings nijverheid
CAO

Tenslotte is er nog de CAO (collectieve arbeidsovereenkomst) van 11 oktober 2017 betreffende het medisch attest voor personen die in rechtstreeks contact komen met levensmiddelen, gesloten in paritair comité 118 voor de voedingsnijverheid. Dit CAO trad in werking op 11 oktober 2017 voor onbepaalde duur. Deze CAO verwijst naar medisch attest uit het KB van 13 juli 2014 betreffende de levensmiddelenhygiëne. En die CAO werd op 15 juli 2018 algemeen verbindend verklaard via KB (publicatie in B.S. op 2 augustus 2018). Dat is wel bizar, want bijna gelijktijdig wordt een KB gepubliceerd dat het medisch attest afschaft en een CAO dat het medisch attest beter organiseert.

Deze CAO geeft richtlijnen over de organisatie (tijdens/buiten de werkuren) en de kosten van het medisch onderzoek om het attest te bekomen. Het is nu dus niet duidelijk of door de afschaffing van deze verplichting in het KB van 13 juli 2014 het medisch attest nu volledig wordt afgeschaft.
.
Persoonlijk vind ik het geen luxe voor mensen die werken in de voeding en in de medische sector !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2018 13:27

't Is sowieso al een soort "gratis medische checkup" voor de werknemers die zo'n onderzoek moeten laten uitvoeren. Dus da's sowieso toch mooi meegenomen, zou ik denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 dec 2018 15:54

't Is sowieso al een soort "gratis medische checkup" voor de werknemers die zo'n onderzoek moeten laten uitvoeren. Dus da's sowieso toch mooi meegenomen, zou ik denken...
Natuurlijk. Zo heb ik gedurende 30 jaar jaarlijks een longfoto kunnen laten nemen, en een gratis griepprik. Ik werkte weliswaar voor een brouwerij, maar kwam nooit in contact met de productie (het bier) zelf . Het proeven was daar niet mee inbegrepen. :D

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 dec 2018 15:58

't Is sowieso al een soort "gratis medische checkup" voor de werknemers die zo'n onderzoek moeten laten uitvoeren. Dus da's sowieso toch mooi meegenomen, zou ik denken...
Natuurlijk. Zo heb ik gedurende 30 jaar jaarlijks een longfoto kunnen laten nemen, en een gratis griepprik. Ik werkte weliswaar voor een brouwerij, maar kwam nooit in contact met de productie (het bier) zelf . Het proeven was daar niet mee inbegrepen. :D
Bij ons ook, ik heb van 1960 elk jaar, longfoto + potje van stoelgang+ urine test, na zicht van je handen, ook de werkgevers waren dit verplicht.
Maar de EU denk daar anders over, want volgens hun zijn er geen zieke mensen meer.
Griep prik is nu ook gratis hoor krijg elke cent terug.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”