demotie tijdens tijdskrediet

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

demotie tijdens tijdskrediet

#1 , 27 nov 2018 19:38

mijn partner heeft tijdskrediet aangevraagd om haar (zwaar) mindervalide moeder te ondersteunen. Dit werd goedgekeurd zodoende kan ze tijdelijk van een 4/5de, halftijds werken.
Haar verantwoordelijke motiveert dat haar functie niet halftijds kan worden uitgevoerd ( contractueel staat dit niet vermeld). Nu wordt ze gedwongen een lagere functie op te nemen incl. loonverlies. Dit afdwingen is in strijd met je rechten wanneer je in tijdskrediet zit maar er werd haar ook duidelijk gemaakt dit niet te doen indien ze nog als loyale werknemer wil behandeld worden. Het compromis om een functiewijziging te aanvaarden zonder loonverlies was geen optie voor de werkgever.
Wat kan ze doen om zich ongeschonden niet te laten chanteren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2018 10:58

Wat kan ze doen om zich ongeschonden niet te laten chanteren?
Grof gezegd: niets :( . Ofwel staat ze op haar rechten, maar zal dit mogelijk negatieve effecten hebben op de werkgever-werknemer relatie, ofwel ziet ze af van haar rechten om als "loyale werknemer" aanzien te blijven worden.

Eerlijk gezegd: kies voor het eerste! Mogelijk aanziet de werkgever haar sowieso al niet meer als "ideale werkkracht" omdat ze tijdskrediet opneemt. Uw partner moet zichzelf de vraag stellen of ze voor zo'n "ouderwetse" en kortzichtige werkgever wil blijven werken. Ze kan er voor kiezen op haar rechten te staan, en ondertussen uit te kijken naar een andere job. Vergeet daarbij ook niet dat uw partner beschermd is tegen ontslag tot drie maanden nadat het tijskrediet afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Zirkonia
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2018 00:14

Vreemd dat werkgevers wanneer het hun uitkomt beslissen dat de functie niet kan uitgevoerd worden door iemand die niet voltijds werkt. Hoezo?? Het gaat hier maar om 1 dag minder werken en niet dat je dagen van je job wegblijft.

Sommige werkgevers toch....:(

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 dec 2018 09:07

In, theorie zou het kunnen dat een job enkel fulltime en niet parttime kan uitgevoerd worden, natuurlijk.

Ik heb een tijdje terug ook ouderschapsverlof genomen (1 dag in de week thuis) en moest in praktijk vaststellen dat de hoeveelheid werk niet met 1/5e verminderde. De 4 dagen dat ik er wel was waren veel drukker dan wanneer ik fulltime werkte, met ook meer overuren als gevolg. Maar ik kon wel mijn functie behouden en deze na het ouderschapsverlof terug fulltime opnemen. Dat is dan de andere kant van de medaille.

Dus op zich is ouderschapsverlof als principe niet slecht, maar dat dit soms problemen geeft om dit in praktijk op de werkvloer toe te passen, daar kan ik wel inkomen.

Maar dit alles doet natuurlijk niets af aan de rechten die een werknemer heeft als hij of zijn gemotiveerd tijdskrediet opneemt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8837

#5 , 21 dec 2018 09:19

En in de marge van deze topic: het getuigt van een zeer oubollige en niet-toekomstgerichte visie van de werkgever dat hij hierover moeilijk doet. Immers: we zullen meer en meer evolueren naar flexibel werken waar de arbeid niet persé aan de werkplek gelinkt moet zijn. En zoals Tom het zegt: 4/5e werknemers verzetten vaak bijna evenveel werk als wanneer ze 5/5e werkten. Het is me ooit zelf overkomen. Zelfs nog straffer: ik werkte halftijds en de werkgever had gemeld aan mij en een andere halftime werknemer dat we in onderling overleg mijn overige (halftime) taken maar onder elkaar moesten verdelen...

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

#6 , 21 dec 2018 10:04

mijn partner is ingegaan op hun ‘voorstel’ ze kon niet anders zonder hier ongeschonden uit te komen. ... zeer frustrerend
ik raad haar aan om een andere werkgever te zoeken

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 dec 2018 10:09

Er zijn werken waar dit een probleem kan vormen, en dan spreek in niet tot bureel werk maar handenarbeid, in sommige sectoren is dit soms onmogelijk, omdat men het getal moet hebben om het bedrijf doen draaien , 1 schakel eruit en de boel staat stil . !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 21 dec 2018 10:49

mijn partner is ingegaan op hun ‘voorstel’ ze kon niet anders zonder hier ongeschonden uit te komen. ... zeer frustrerend
ik raad haar aan om een andere werkgever te zoeken
Het is maar wat je ongeschonden noemt hé. Werkgever weet nu zeker dat hij een "loyale" voetveeg heeft.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 dec 2018 13:21

Er zijn werken waar dit een probleem kan vormen, en dan spreek in niet tot bureel werk maar handenarbeid, in sommige sectoren is dit soms onmogelijk, omdat men het getal moet hebben om het bedrijf doen draaien , 1 schakel eruit en de boel staat stil . !
Da's waar, maar frankly: dat is het probleem van de werkgever, niet van de werknemer, want juridisch gezien heeft de werknemer recht op dit ouderschapsverlof (mits uitstel als de werkgever dit zo wenst).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

#10 , 22 dec 2018 12:48

mijn partner is ingegaan op hun ‘voorstel’ ze kon niet anders zonder hier ongeschonden uit te komen. ... zeer frustrerend
ik raad haar aan om een andere werkgever te zoeken
Het is maar wat je ongeschonden noemt hé. Werkgever weet nu zeker dat hij een "loyale" voetveeg heeft.
inderdaad het precedent is geschept. bij de minste (fictieve) herstructurering loopt de weg van de minste weerstand recht door mijn partner.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 dec 2018 12:55

Je moet ook eerlijk zijn als je de arbeidswetgeving eens goed bekijkt dan zal je zien dat deze wetgeving teveel overhelt naar de arbeiders kant .
sorry dat ik dit schrijf hoor, maar kan toch zeer veel voorbeelden geven waar dit zo is.
En alle Belgen gelijk voor de wet (art 10 grondwet) vergeet het, al veel verschil van lonen en sociale voordelen naar gelang de P.C waar de onderneming onder valt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

#12 , 23 dec 2018 17:26

concreet gaat het hier over een bediende statuut en is de werkgever een ziekenfonds!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 dec 2018 17:30

concreet gaat het hier over een bediende statuut en is de werkgever een ziekenfonds!

Normaal zouden zij het voorbeeld moeten geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”