1

kevinj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

1

#1 , 08 nov 2018 13:06

Dag allemaal

Ik werk sinds kort (1 week) in een nieuw bedrijf in Limburg, België. Er loopt hier heel wat mis, waardoor ik ten eerste graag wil stoppen en ten tweede eigenlijk hogere instanties op de hoogte zou willen brengen. Ik werk als lasser en dit zijn enkele voorbeelden van gebeurtenissen deze week.

* een 53 jarige werknemer die rugklachten heeft, is ontslagen en is bezig aan zijn opzegtermijn. Blijkbaar is hij erg bang van zijn ploegbaas want toen hij een gat verkeerd had geboord, kwam hij vragen of ik dat snel kon dichten zodat de ploegbaas het niet zou zien. Toen de ploegbaas het toch zag hoorde ik hem tegen de man zeggen: "Is dat nu weer verkeerd? Anders zal ik u doodslaan, dan ben je tenminste uit je leiden verlost.

* Toen ik aan een collega ging vragen om mij te helpen met een lasmachine die niet werkte kreeg ik drie maal het antwoord, nee ga snel weg want als wij praten of onze werktafel verlaten dan worden wij ontslagen.

* Interims worden gelokt met 14euro per uur, maar eens het vast contract begint staat iedereen op 12 euro, er is geen enkele werknemer ongeacht leeftijd die meer verdient dan 12,50euro.

*dopkaarten worden niet ingevuld etc.

kortom niemand durft de wantoestanden aan te spreken uit angst, of omdat ze door financiële problemen het inkomen niet willen verliezen op die hoge leeftijd.

Graag wil ik de arbeidsinspectie dat alles laten controleren. Waar zou ik daarvoor moeten zijn en kan dat überhaupt?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 08 nov 2018 13:53

Ik denk dat dit het werk is voor de vakbond...Zijn jullie niet aangesloten bij een vakbond en hebben jullie daar geen afgevaardigden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2018 14:41

Je kan dit melden bij de arbeid inspectie, adressen te vinden via google naar gelang de streek waar je werkt.
Je zal wel je Rijksregisternummer moeten meedelen maar dit blijft wel geheim.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”