Recht op vakantiedagen?

Sarafication
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht op vakantiedagen?

#1 , 05 nov 2018 22:54

Hallo,

Ik ben momenteel zelfstandige, maar zou graag terug in loondienst gaan werken.
Ik vraag me nu af hoe dit zit naar wettelijke vakantiedagen toe. Klopt het dat ik hier geen recht op heb, omdat ik zelfstandige ben nu?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 nov 2018 00:00

Ja.
Je vakantiedagen worden berekend op basis van hetgeen je gewerkt hebt in het jaar ervoor.
Als je nu zou beginnen als iemand in loondienst, zou je recht hebben op (afgerond) 1/12 van het normale pakket aan vakantiedagen voor 2019 (sommige werkgevers geven pro-rata meer, en zouden bijvoorbeeld een halve maand meetellen).
24 dagen per jaar worden er dan dus 2 (of 3 indien ze een halve maand meetellen).
In 2020 heb je dan wel recht op het volledige pakket van 24 dagen, als je in 2019 een gans jaar gewerkt hebt.

Die 24 dagen zijn trouwens het wettelijk aantal vakantiedagen bij een fulltime-job 6-dagenweek (waar de wet nog steeds van uit gaat). Bij een lager aantal dagen (bijvoorbeeld 5 dagen is gangbaar) worden dit er 20 (5/6 van 24).

Let wel: dit zijn de wettelijk vastgelegde normen.
Hiervan kan altijd afgeweken worden (in het voordeel van de werknemer), dus je bedrijf kan jou altijd extra dagen geven.

berenod
Berichten: 942

#3 , 06 nov 2018 07:44

Best even "Europese" of "aanvullende" vakantie opzoeken.

Via die regeling kan je in zulke situatie vakantie nemen, indien bediende blijft je loon tijdens de vakantie doorlopen en wordt dit later verrekend met je dubbel vakantiegeld.
Je wordt dus eigenlijk niet betaald, je krijgt enkel een voorschot op je dubbel vakantiegeld.

Op die manier kan je toch vakantie nemen zonder dat het een financieel gat achterlaat, en zonder dat je er onbetaalde toegelaten afwezigheid voor moet nemen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2018 08:54

Als je als arbeider gaat werken kan men bij sluiting van bedrijf ( vakantie) je economisch werkloos zetten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”