Voor-en nadelen 2 parttime jobs

Renaat Couckuyt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voor-en nadelen 2 parttime jobs

#1 , 18 okt 2018 14:33

Hallo,

Ik ben Renaat en werkt momenteel voltijds (38u). Mijn loon varieert tussen 1600 - 1700€ per maand.

Binnenkort ga ik misschien halftijds werken op mijn huidig werk (19u) en nog op een andere plek ook 19u. In totaal een voltijdse betrekking dus.

Ik vroeg me af of er een groot loonverschil zal zijn. En wat er het best gedaan wordt met RSZ en andere bijdragen ?

Wat zijn de grootste valkuilen ?

Wat zijn de voornaamste voor- en nadelen ?

Waar moet ik zeker op voorhand rekening mee houden ?

Zijn er mensen die hetzelfde hebben gedaan en hun ervaringen willen delen ?

Hebben jullie tips waar ik meer info kan krijgen ?


Alvast bedankt voor jullie moeite en hopelijk tot snel.

Met vriendelijke groeten,

Renaat Couckuyt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
athoscelinesumo
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2018 14:57

Op beide lonen zal RSZ (vast percentage) en bedrijfsvoorheffing afgehouden worden (pro rata het brutoloon).
de grote VALKUIL zijn de belastingen naderhand en de te weinig betaalde solidariteitsbijdrage. Je twee voorheffingen aan de bron zullen niet voldoende zijn. Waarom ? iedere werkgever doet de inhouding op een halftijds loon. wat veel minder is dan een voltijds loon. En dus in een lagere belastingschijf valt. Voor de fisc gaat het bij de aangifte om één loon. Dus kom je automatisch in een hogere belastingschaal. Ook wat de solidariteitsbijdrage betreft zal je waarschijnlijk moeten bijbetalen.
Ik zou je aanraden zodra je je twee bruto en nettolonen kent, een simulatie te maken op taxcalc (gratis en anoniem). Dan weet je meteen wat er te weinig afgehouden wordt en kan je eventueel aan de werkgevers vragen meer bedrijfsvoorheffing af te houden zodat je niet voor een grote verrassing komt te staan als je je aanslagbiljet krijgt.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 18 okt 2018 16:08

In aanvulling van hierboven: de kans dat een werkgever dit zal doen, is klein.
Deze houdt zich namelijk aan barema's voor de voorheffingen, en zal hier niet zomaar van afwijken (zelfs niet op aanvraag).
Wat je wel kan doen, is iedere maand een stuk van je geld sparen tot je je afrekening krijgt.
Zeker op voorhand simuleren zodat je weet hoeveel dat je teveel aan netto zou krijgen in functie van je bruto dat je krijgt.

Reclame

Renaat Couckuyt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2018 17:26

Beste,

Weten jullie hoeveel de percentages bedragen (RSZ en bedrijfsvoorheffing) voor een fulltime en een parttime ? Of kan ik die ergens online vinden ?

Ook vroeg ik me af wat het loonverschil zou zijn (fulltime tov parttime)

ik ben er mee bezig op mijn werk, maar zit nog maar in de beginfase. Dus concrete lonen kan ik nog niet direct voorleggen.
Ik veronderstel dat de lonen per 19u 1100€ zullen zijn. Dus maandelijks 2200€ netto.

Theoretisch gezien zal ik dus meer verdienen met 2 parttimes, maar achteraf zal ik meer moeten bijdragen.

Stel dat ik van mijn loon (2200€) iedere maand 200€ aan de kant leg. Zou ik er in prîncipe toch moeten geraken met mijn aanslagbrief ? Of is er zo'n groot verschil in de afgehouden percentages ?

Stel dat beide werknemers, die trouwens weten van de andere job, akkoord gaan met verhoging vd bijdragen. Dan is er geen probleem ? Of redeneer ik verkeerd ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, hier ben ik zeer veel mee!

Groetjes Renaat

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2018 18:53

Je zal zeer verschieten als je u Belastingen gaat krijgen, probeer een met een loonsimulatie, een keer voor je partime en één keer alle beide samen, en het is het laatste dat telt, hopelijk zal je niet minder hebben dan meer, en nu wat als je ziek bent ?
Als men je een uitkering geeft van een parttime, en als je werkloos word ???

En als je een werk ongeval geeft zal je maar één maal trekken , en dit voor één loon !!

Voor mij persoonlijk geen goed idee zelfs een slecht idee, beter al je uren doen op één plaats !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

athoscelinesumo
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2018 00:04

de rsz bijdrage is 13,07 % van je bruto loon. hoe hoog of laag het ook is. Wat je bruto loon halftijds zal zijn is heel simpel. Ga je van 38 uren naar 19 dan is het precies de helft. voor de bedrijfsvoorheffing aan de bron is het wat ingewikkelder. Hangt af van je gezinssituatie (gehuwd, alleenstaande, kinderen ten laste, eventueel gehandicapte personen ten laste). Maar hiervoor kan je ook terecht op taxcalc (de simulatie). want daar moet je één en ander invullen voor de berekening kan gemaakt worden.
wat het antwoord van Blaatpraat betreft: ik heb 18 jaar ononderbroken interim gedaan. Aan de bron werd 10 pct afgehouden. Veel te weinig. Heb verhoging naar 30 pct gevraagd en hebben ze gedaan. Idem voor mijn dochter nu. Weigert de werkgever meer af te houden dan de wettelijk voorziene baremas dan moet je inderdaad zelf de centen opzij zetten. Maar als je werkgever werkt met een goed sociaal secretariaat zou de meerafhouding geen probleem moeten stellen.

athoscelinesumo
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 okt 2018 00:41

oeps vergeten. Voor de exacte barema's bedrijfsvoorheffing kan je terecht op de site van het ministerie van financiën. maar ..... als je geen affiniteit hebt met verwarde gegevens en cijfertjes die je om de oren slaan hou je het beter bij taxcalc.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2018 08:16

Het grote probleem is dat je aftrok berekend word op klein verdiener en die heeft een grote mindering in belasting aftrok en die komen na einde jaar allemaal op je bord !

Dit is niet het ergste, en ook de vlieger van interim gaat hier niet op,
Wat bij arbeidsongeval?
Wat bij ziekte uitkering ?
Wat bij economische werkloosheid hoe ga je u kaart zwart maken als je nog ergens een halve dag moet werken ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 okt 2018 11:22

ik ben er mee bezig op mijn werk, maar zit nog maar in de beginfase. Dus concrete lonen kan ik nog niet direct voorleggen.
Ik veronderstel dat de lonen per 19u 1100€ zullen zijn. Dus maandelijks 2200€ netto.

Theoretisch gezien zal ik dus meer verdienen met 2 parttimes, maar achteraf zal ik meer moeten bijdragen.

Stel dat ik van mijn loon (2200€) iedere maand 200€ aan de kant leg. Zou ik er in prîncipe toch moeten geraken met mijn aanslagbrief ? Of is er zo'n groot verschil in de afgehouden percentages ?
Het maakt de belastingen niet echt uit wààr je centen uit arbeid vandaan komen.
De belasting er op is gelijk, en berekend op het uiteindelijke totaal.

Als je op beide plaatsen ongeveer evenveel verdient per uur (of per maand, voltijds gerekend) als je nu hebt, zal je uiteindelijk netto ook evenveel overhouden als nu ...


Met dit voorbeeld, zou je 500 tot 600 euro per maand opzij moeten zetten op een "belastingsrekening" om geen onaangename verrassingen tegen te komen.

Voorafbetalingen doen is een optie.
Levert nog wat korting op ook.
Niet spectaculair veel, maar meer dan een spaarboekje.

Terug naar “Andere”