Sociale lasten bij gedeeltelijke werkhervatting zelfstandige

Ivonne73
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Sociale lasten bij gedeeltelijke werkhervatting zelfstandige

#1 , 28 sep 2018 15:43

Hoi,

Omwille van gezondheidsredenen heb ik mijn beroep als therapeut moeten stopzetten. Hiervoor werkte ik als zelfstandige in hoofdberoep. Ik ontvang momenteel een uitkering van de ziekekas, en kreeg voor de sociale bijdrage gelijkstelling wegens ziekte en ben nu dus ook onbezoldigd zaakvoerder.
Graag zou ik enkele uren per week weer therapie geven, beginnende bij één, opbouwend naar hopelijk vier. Het lijkt weinig, maar meer is fysiek gezien niet mogelijk, ook op termijn niet. Deze uurtjes zouden veel voor me betekenen, qua zelfontplooiing, weer wat in de wereld staan en iets kunnen betekenen voor de medemens.
De regels rond gedeeltelijke werkhervatting m.b.t. de mutualiteit en het RIZIV zijn me duidelijk.
Hoe het precies zit met de sociale bijdrage niet. En ook dat is erg belangrijk om te weten of dit enkele uren weer werken financieel en naar sociale zekerheid toe haalbaar is.
Vervalt de gelijkstelling wegens ziekte als je als zelfstandige in hoofdberoep gedeeltelijk je werk hervat, of niet? Of vanaf een aantal uur, of een bepaald inkomen, of een bepaalde periode, of?
Kan iemand me hier bij helpen?

Bij voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2018 17:16

Daar moet je de toelating voor vragen aan je adviseur, voor geleidekijk werk hervatting, ik denk als je toelating heeft je eens met de sociale kas verbinding te maken, voor de sociale bijdragen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ivonne73
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2018 10:22

Die goedkeuring heb ik. Maar sociale kas beweert dat je dan meteen volle pot moet betalen. Dit lijkt me niet logisch want eigenlijk sta je op ziekekas met toestemming tot werk. En je inkomsten zijn onrealistisch tov die sociale lasten.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2018 10:37

Dit had ik gevreesd dat men zou zeggen dat je het minimum zou moeten betalen van 875€.

Maar er bestaat ook zoiets als totale vrijstelling wanneer je inkomsten minder dan 1500€ per jaar zijn !

Maar ook kan een vermindering vragen in u geval, en dan is de minimum bijdrage 694,46€ per kwartaal maar je mag de 13550€ per jaar niet overschrijden.

Probeer eens persoonlijk naar je sociale kas te gaan of afspraak maken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”