Is dit een niet-concurrentiebeding clausule?

FoB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Is dit een niet-concurrentiebeding clausule?

#1 , 12 sep 2018 20:32

In mijn arbeidscontract staat hetvolgende:

ARTIKEL 12: LOYALITIETSBEDING
De werknemer verbindt zich ertoe om geen oneerlijke concurrentie aan te gaan met de werkgever door uitoefening van gelijkaardige activiteiten, hetzij door rechtstreeks of onrechtstreeks voor eigen rekening te handelen, hetzij door in dienst te treden bij een concurrent of een klant van de werkgever, en dit gedurende een periode van 12 maanden na het einde van de arbeidsprestaties, behoudens overeenstemming tussen de partijen.

In geval van een door de werknemer gegeven opzeg verbindt deze zich ertoe geen betrekking te zoeken die de belangen van de werkgever zou schaden.

Mijn vraag is nu "Is dit een niet-concurrentiebeding?"

Volgens mijn vakbond is het een stukje tekst zonder juridische waarde dat de indruk moet wekken een niet-concurrentiebeding te zijn, maar er in werkelijkheid geen is. Volgens hen is dit door het gebruik van de woorden "oneerlijke concurrentie" geen "niet-concurrentiebeding": oneerlijke concurrentie is altijd verboden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

berenod
Berichten: 942

#3 , 08 okt 2018 19:11

Nope, niet geldig.

Zelfs al is je loon voldoende hoog, dan nog is de clausule onvolledig.
Ze zijn vooral vergeten dat ze je voor dit niet-concurrentiebeding geldig te maken je een vergoeding moeten betalen ten bedrage van 6 maanden loon!

Reclame

Terug naar “Andere”