Verkeersinbreuk

Glecke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verkeersinbreuk

#1 , 10 sep 2018 22:08

Hallo,

Vandaag moest ik naar het politiekantoor voor verhoor. Het ging dus om een verkeersinbreuk enkele maanden geleden (mei 2018) in Luik.

In Mei heb ik gesolliciteerd bij een koerierbedrijf. De baas van dat bedrijf wou me aannemen op voorwaarde dat ik eerst 2 a 3 weken meereed met een collega. Een soort van opleiding maar onbetaald (had echt interesse in de job). Heb ook niets getekend van contract die periode. Na ongeveer anderhalve week vroeg mijn collega of ik voor een paar uurtjes het stuur wou overnemen van de bestelwagen. Dit heb ik ook gedaan. Toen we in Luik aankwamen werden we tegengehouden door de politie voor controle van de boorddocumenten, het wegen van de lading, etc... bij controle bleek dat de keuring 2 maanden verlopen was.

Vandaag heb ik mijn verklaring afgelegd bij de politie en nu hebben ze mij daar verteld dat de boete voor de verlopen keuring waarschijnlijk voor mijn (ex)baas is.

Wat ze me ook verteld hebben is dat het grote probleem is dat ik aan zwartwerk deed. Wist dit niet. Ik dacht dat als ik niet betaald werd ik ook niet aan zwartwerk deed. Blijkbaar dus wel aangezien ik niets getekend heb bij dat bedrijf. Onmiddelijk nadien ben ik gestopt bij dat bedrijf en heb ander werk gezocht. Met succes.

Het kan dus zijn dat ik hiervoor moet voorkomen binnen X-aantal maanden en dat ik me aan een serieuze boete mag verwachten voor zwartwerk.
Het kan ook zijn dat ik een minnelijke schikking krijg in het beste geval.

Ik begin me toch wat zorgen te maken. Kan het me echt niet veroorloven om een boete te krijgen van een paar duizenden euro's.
Ik heb net mijn vriendin ten huwelijk gevraagd en wil ook een huis kopen binnenkort. Ik werk nu 6 dagen per week voor een andere werkgever om dat allemaal waar te maken. Zou echt zonde zijn van het geld.

Ik weet ook wel dat ik de boorddocumenten had moeten controleren maar ging ervan uit dat alles in orde was. Stom. Maar het is het zwartwerk waar ik me vooral zorgen om maak. Zal deze fouten geen 2x maken.

Nu mijn vraag aan jullie is:
Aan wat mag ik me verwachten in het beste en het slechtste geval? En wat kan ik het beste doen zelf?
De politie kon me hierop geen antwoord geven.

Hopelijk kunnen jullie me helpen en me meer info geven hierover.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 sep 2018 22:40

Vooreerst, de strafbepaling inzake niet aangegeven arbeid:

Art. 183/1. [1 Niet-aangegeven arbeid
Met een sanctie van niveau 1 wordt bestraft eenieder, die arbeid verricht in ondergeschikt verband ten overstaan van een werkgever die niet voldoet aan de bepalingen van de artikelen 4 tot 6 van het koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel 38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, en voor zover :
- deze werknemer wetens en willens deze arbeid uitoefent wetende dat deze niet aangegeven is;
- er tegen de werkgever eveneens een proces-verbaal werd opgesteld voor deze niet aangegeven tewerkstelling.
Het eerste lid is niet van toepassing op de werknemers die tegelijk een vervangingsuitkering ontvangen en die ten gevolge van de in het eerste lid bedoelde tewerkstelling tijdelijk het recht op deze vervangingsuitkering kunnen verliezen en om die reden een andere administratieve of strafrechtelijke sanctie kunnen oplopen.]1


De sanctie is dus een sanctie van niveau 1. Wat betekent dit?

Art. 68. Vervolging vanwege het openbaar ministerie
Onverminderd de rechten van de burgerlijke partij, kunnen de inbreuken die bestraft worden met een sanctie van niveau 2, 3 of 4 en vermeld zijn in Boek 2 op initiatief van het openbaar ministerie aanleiding geven tot strafvervolging voor de correctionele rechtbank, tot een minnelijke schikking, tot een bemiddeling in strafzaken bedoeld bij artikel 216ter van het Wetboek van strafvordering of ten slotte ook tot de in artikel 138bis, § 2, eerste lid, van het Gerechtelijk Wetboek bedoelde rechtsvordering.

Art. 69. Vervolging vanwege de bevoegde administratie
De inbreuken die bestraft worden met een sanctie van niveau 1 en vermeld zijn in Boek 2 kunnen op initiatief van de bevoegde administratie aanleiding geven tot een administratieve geldboete, een schuldigverklaring of een klassering zonder gevolg.
De bevoegde administratie beschikt over dezelfde bevoegdheden wanneer het openbaar ministerie afziet van vervolging van de dader van een inbreuk die bestraft wordt met een sanctie van niveau 2, 3 of 4 en die vermeld is in Boek 2.


Er komt dus geen strafrechtelijke vervolging door het parket, maar de administratie zal je wel een 'boete' doen betalen. Hoeveel bedraagt deze dan?

Art. 101. Sanctieniveaus
De inbreuken bedoeld in Boek 2 worden bestraft met een sanctie van niveau 1, niveau 2, niveau 3 of niveau 4.
De sanctie van niveau 1 bestaat uit een administratieve geldboete van 10 tot 100 euro.
De sanctie van niveau 2 bestaat uit hetzij een strafrechtelijke geldboete van 50 tot 500 euro, hetzij een administratieve geldboete van 25 tot 250 euro.
De sanctie van niveau 3 bestaat uit hetzij een strafrechtelijke geldboete van 100 tot 1000 euro, hetzij een administratieve geldboete van 50 tot 500 euro.
De sanctie van niveau 4 bestaat uit hetzij een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en een strafrechtelijke geldboete van 600 tot 6000 euro of uit een van die straffen alleen, hetzij een administratieve geldboete van 300 tot 3000 euro.

Art. 102. Opdeciemen
De opdeciemen bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op strafrechtelijke geldboeten zijn eveneens van toepassing op de administratieve geldboeten bedoeld bij dit Wetboek.
De bevoegde administratie maakt in haar beslissing melding van de vermenigvuldiging ingevolge de voormelde wet van 5 maart 1952 en vermeldt het getal dat het gevolg is van deze verhoging.


De opdecemien zijn eveneens van toepassing op deze boetes.

12-01-2017
In het Belgisch Staatsblad van 29 december 2016 is de programmawet van 25 december 2016 gepubliceerd. Hierdoor wijzigt de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten. De aanpassing heeft tot gevolg dat de opdeciemen worden verhoogd tot 70 in plaats van 50. Dit betekent dat de geldboeten vanaf 1 januari 2017 worden vermenigvuldigd met 8 in plaats van 6.



Concreet zal men een boete opleggen tussen de 80 en 800 euro, indien aan de voorwaarden van de toepassing van het strafartikel is voldaan. Nu wist je dat je niet-aangegeven arbeid aan het verrichten was, je liep immers stage en door het besturen van het voertuig leverde je indirect prestaties. Uit de context leid ik af dat er ondertussen een PV opgemaakt is tegen de werkgever - dat lijkt me in casu zeker terecht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Glecke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2018 23:07

Heel erg bedankt voor je snelle reactie Ghentian.

Nu is het zo dat ik niet wist dat ik zwartwerk aan het verrichten was. Maar daar zullen ze waarschijnlijk geen rekening mee houden. Ik kan zeggen wat ik wil natuurlijk.

Wanneer ik zwartwerk aan het verrichten was heb ik ook geen uitkering ontvangen aangezien ik niet lid ben bij een vakbond.

Er is inderdaad ook een PV opgemaakt ondertussen tegen de werkgever.

Dus als ik het goed begrepen heb zal mijn minimale boete 80 euro zijn en mijn maximale boete 800 euro (niveau 1= 10 tot 100 euro. Te vermenigvuldigen met 8).

Reclame

Terug naar “Andere”