Degradatie bij aanvraag tijdskrediet

Epona
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Degradatie bij aanvraag tijdskrediet

#1 , 05 sep 2018 22:50

Deze middag een persoonlijk gesprek gehad met de bazin + overste ivm mijn aanvraag over tijdskrediet in 4/5 vorm.

Ik heb hiervoor ouderschapsverlof in 4/5 genomen en zou dit dus graag verlengen met 4/5 tijdskrediet met motief.

Kan men dit in de 1ste plaats al weigeren?Ook liet men verstaan dat ze vinden dat ik als assistant in 4/5 niet echt kan voldoen aan de wensen van het bedrijf en dat ze mij liever een stapje lager zien gaan indien ik dit aanvraag.

Ik heb reeds een addendum voor mijn ouderschapsverlof waarin staat dat ik terug naar mijn huidige functie ga als het ouderschapsverlof afloopt.Anders wou men dit niet toestaan.

Hoe wettelijk is dit allemaal?Bij de vakbond kreeg ik niet veel gehoor ivm het addendum.

Wat zou u doen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 sep 2018 14:53

Op basis van de door u verstrekte gegevens, is het quasi-onmogelijk om correcte uitspraken te doen.

In principe is tijdskrediet een recht, men kan dat niet weigeren. Evenwel is het geen recht, indien het bedrijf minder dan 10 medewerkers in dienst heeft.

In principe heeft iedereen in een voldoende groot bedrijf dat recht, evenwel kan men door een CAO bepaalde functies van dat recht uitsluiten (als bijvoorbeeld de werking van het bedrijf onmogelijk wordt gemaakt door die beslissing). In principe dient men dan te degraderen alvorens men het tijdskrediet kan opnemen.

Daarnaast kan de werkgever het tijdskrediet met 6 maanden uitstellen, indien dit niet past in zijn organisatorische organisatie. Daarnaast is er nog een vrij complexte procedure van voorrang, indien meer dan 5% van de medewerkers zijn recht op tijdskrediet laat gelden.

Kan u meer informatie geven over die zaken? Kan u meer informatie geven over het addendum?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Epona
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2018 10:12

In dit geval zijn er meer dan 1000 werknemers in het bedrijf en heb ik ook al 14 jaar anciënniteit.

Ze lieten me ook weten dat ze mij dit niet gaan weigeren, enkel dat ze dan graag willen dat ik mijn functie van assistant manager laat vallen en dan terug een stapje lager moet om anderen de mogelijkheid te geven wel op te klimmen in een fulltime functie.

In het addendum staat dat wanneer mijn ouderschapsverlof afloopt (13/01/2019), ik mijn functie als assistant terug kan opnemen.Ik sta nu in het addendum als senior verkoopster(met loonsbehoud van assistant manager).
Ik wou mijn ouderschapsverlof verlengen door opeenvolgend 4/5 tijdskrediet te nemen met motief(zorg voor kind jonger dan 8j).
Maar ik had graag mijn functie en mijn loon behouden.

Reclame

Terug naar “Andere”