compensatie zaterdagwerk

MrMaster
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

compensatie zaterdagwerk

#1 , 31 aug 2018 12:20

Beste,
Ik werk in een bedrijf in PC200 in een 40uren week (dus met 12ADV dagen).
Zeer sporadisch dienen we ook eens in't weekend te werken, waarbij ik verteld werd dat zaterdagwerk aan 150% vergoed wordt en zondags aan 200%. Hierbij zal telkens 100% in recuperatie-uren (verlof) gegeven worden + 50% op zaterdag, respectievelijk 100% op zondag in extra loon voor de gewerkte uren op die dagen.

Mijn collega heeft op een week 5 uren ADV opgenomen tussen maandag en vrijdag. Datzelfde weekend heeft hij op zaterdag 5 uren gewerkt. Nu ontvangt hij 5 uren recuperatie, maar geen extra 50% compensatie, omdat volgens de personeelsdienst dit niet als overwerk aanzien wordt; zijn werkweek overschrijdt immers niet de standaard 40 uren.
De uitleg dat ADV uren niet gelijkgesteld waren aan effectief gewerkte uren kreeg hij hiervoor mee.

Mijn inziens is dit onjuist, gezien dit niet het verleggen van de werkweek betreft (er was geen afspraak om die week eens tussen maandag en vrijdag 5 uren niet te werken en die daarna op zaterdag in te halen), maar weet niet hoe de vork hierbij precies in de steel zit.

Kunnen jullie het me verklaren aub? Heet de personeelsdienst gelijk of dient hij alsnog 50% surplus betaald te krijgen?

Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 sep 2018 21:40

Aangezien zo'n ADV-dagen/uren 'vrije' momenten zijn die je opneemt in functie van uren die je teveel gewerkt hebt (2 uur per week => 1 dag per maand), kun je stellen dat die 5 uur in feite 5 werkuren zijn als je alles vertaalt naar de 38 uur per week die uitbetaald wordt.
Ik geef jouw stelling gelijk, en niet die van de personeelsdienst.

Daarnaast zien zij die 50% als extra voor overuren, maar hier is dat voor zaterdagwerk.
Als je dus van dinsdag tot en met zaterdag zou werken, zou je ook 8u aan 50% extra moeten krijgen.

Ga hiermee naar de vakbond, zou ik zeggen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2018 14:25


Ik geef jouw stelling gelijk, en niet die van de personeelsdienst.
nochtans heeft de personeelsdienst gelijk, zolang niet in een cao is bepaald dat er een toeslag is voor zaterdag en zondagwerk, zijn het gewoon uren aan 100% inhaalrust in het kader van flexibiliteit art 26bis arbeidswet 16/3/1971
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2018 15:59

Er zijn nog verschillende sectoren waar geen toeslag voor zaterdagwerk is, zelfs in de horeca voor de zondag is er een toeslag van amper 2€ per uur met een maximum van 12€ per zondag !!

En nu is er veel discussie moet men de flexi-jobs ook die 2€ betalen ??

Volgens de arbeidswet wel, maar helaas voor velen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 05 sep 2018 16:16


Ik geef jouw stelling gelijk, en niet die van de personeelsdienst.
nochtans heeft de personeelsdienst gelijk, zolang niet in een cao is bepaald dat er een toeslag is voor zaterdag en zondagwerk, zijn het gewoon uren aan 100% inhaalrust in het kader van flexibiliteit art 26bis arbeidswet 16/3/1971
Volgens TS is het in zijn bedrijf bepaald dat zaterdagsuren aan 150% betaald worden.
Tenzij TS nu af zou komen met dat dit nergens geschreven is, maar hij het gewoon heeft van horen zeggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2018 19:35

Volgens TS is het in zijn bedrijf bepaald dat zaterdagsuren aan 150% betaald worden.
Tenzij TS nu af zou komen met dat dit nergens geschreven is, maar hij het gewoon heeft van horen zeggen.
Dit staat in de cao PC 200

Een gemiddelde werkweek telt 5 dagen. Er kan gewerkt worden van maandag tot zaterdag.
Zondag is en blijft de rustdag. Indien je meer dan 9 uur per dag of meer dan 38 uur per week werkt, spreken we van overuren.
Overuren moeten in de loop van het kwartaal worden gecompenseerd en geven recht op een loontoeslag van 50%. Overuren op zon- en feestdagen geven recht op een loontoeslag van 100%

Dus er mag gewerkt worden op zaterdag bij de bedienden onder de PC200, er word zoveel op zaterdag gewerkt op boekhoud kantoren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MrMaster
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2018 10:37

Dank voor de feedback.
Lijkt me toch nog steeds niet 100% duidelijk.
Mijn collega en ik hebben nochtans via mijn supervisor een maill ontvangen van de afspraak waarin gesteld staat (door de personeelsdirecteur) dat we op zaterdag 150% gecompenseerd krijgen (100% in recup uren en 50% in loonstoeslag).
Maakt dit de zaak anders?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2018 10:47

Dank voor de feedback.
Lijkt me toch nog steeds niet 100% duidelijk.
Mijn collega en ik hebben nochtans via mijn supervisor een maill ontvangen van de afspraak waarin gesteld staat (door de personeelsdirecteur) dat we op zaterdag 150% gecompenseerd krijgen (100% in recup uren en 50% in loonstoeslag).
Maakt dit de zaak anders?
Natuurlijk kan dit de zaak anders maken, het is je bedrijf die dit beslist om je een toeslag te geven, ook als is daar geen sprake van in de CAO.

En in Belgie is er nog steeds 6 dagenweek hé, voor mensen die er aan zou twijfelen !

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ziekte uitkeringen en werklozensteun nog steeds 6 dagenweek is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 sep 2018 11:21

Klopt er wordt nog steeds vaak in de wetgeving rekening gehouden met de zaterdag als werkdag (zoals bijvoorbeeld termijn voor ontvangen aangetekende brief). Ook de ziekteuitkering is nog steeds gebaseerd op een 6 dagen-week. Werkloosheidsuitkering kan ik niet ontkennen of bevestigen.

Het voornaamste is hoeveel uren er werd gepresteerd in de referentieperiode van een week om te kunnen spreken van overuren.

Als ik u post lees lijkt me dit de standaard overloon clausule te zijn.
ADV-uren of dagen of ander gelijkgestelde dagen moeten niet mee in rekening genomen worden om het overloon te berekenen. Wanneer er niet meer dan 9 uur per dag of 40 uur per week werd gepresteerd is er geen recht op een overloontoeslag.

MrMaster
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2018 11:53

B. Debuck: dank voor uw bericht.
Dat is ook het antwoord dat mijn collega ontvangt van de personeelsdienst.
Echter in mijn beleving zijn de opgenomen ADV-uren voor extra werk dat al gepresteerd werd (er werd meer dan 38u gewerkt in de dagen/weken voordien, waardoor hij recht kreeg op de opgenomen ADV-uren in de respectievelijke week).
De werkweek waarin mijn collega op zaterdag werkte is dan toch een normale werkweek lijkt me (al zal mijn beleving uiteraard niet primeren op de wettekst. :-) ).

Daarenboven is de toeslag toch voor werken op zaterdag (ipv werken tss maandag-vrijdag) ongeacht of dit als overuren/werk wordt gezien, niet?

Ik zie nog steeds niet in hoe men kan rechtvaardigen geen overloon uit te keren op basis van de genoemde wetgeving, als we een overeenkomst van de personeelsdienst hebben waarin staat dat mijn collega hier wel recht op heeft.
Volgende tekst werd hiervoor ontvangen:

• DE GEPRESTEERDE ZATERDAG- EN ZONDAGUREN KUNNEN 1/1 GERECUPEREERD WORDEN
• VERDER IS ER NOG EEN SUPPLEMENTAIRE FINANCIELE VERGOEDING ALS VOLGT:
o Voor een bediende:
• het aantal gewerkte uren * (het maandloon/173) * 0.5
Het aantal gewerkte uren op zaterdag = de normaal gewerkte uren
Het aantal gewerkte uren op zondag = de normaal gewerkte uren * 2
• Gedeeld door 173 is om maandloon van een bediende om te rekenen naar een loon per uur (173 is namelijk het gemiddelde aantal uren per werkmaand)
• Het komt er dus in feite op neer dat:
o Je voor zaterdag werk 150% wordt vergoed  100% in recup en 50% uitbetaald

Hebben jullie nog verdere input op dit euvel met bovenstaande gegevens in acht genomen?
Nogmaals dank.
Mvg,

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 sep 2018 10:59

Beste,

Als bovenstaande bewijsbaar werd voorgesteld door uw werkgever hebt u uiteraard recht op de toeslag van 50%.

Het is echter wel ongelukkig geschreven, men doelt hier duidelijk op overuren en niet op echte werkuren. Door hun onhandige verwoording moeten ze echter wel hun overeenkomst naleven.

Ik stel toch voor nog eens in dialoog te gaan met de werkgever en duidelijk te wijzen dat er een toeslag voor weekendwerk is in plaats van een toeslag voor overuren.

PS: ALS jullie werkschema in het contract duidelijk omschrijft dat jullie werkrooster enkel op weekdagen valt, kan ik nog steeds het bedrijf gedeeltelijk volgen van hun standpunt en kan rechtspraak m.i. met een kleine kans toch hun richting uitdraaien.

Terug naar “Andere”