Onbetaald verlof

helena01
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onbetaald verlof

#1 , 25 aug 2018 21:20

Ik heb onbetaald verlof genomen om een studie aan te vatten ( ik werk in België - bediende, privé-sector - , de studie is in Nederland, niet erkend door de Vlaamse Gemeenschap - dus ik kon geen gebruik maken van het stelsel van loopbaanonderbreking. Tevens is het de bedoeling om interimwerk te doen tijdens de weekends, waardoor mijn inkomsten hopelijk hoger zullen zijn dan bij loopbaanonderbreking ). Maar momenteel heb ik nog veel onzekerheid. Ik hoop 50% te kunnen werken via interims, maar ik kan me voorstellen dat er periodes zijn waar dit niet mogelijk is. Dat ik bijvoorbeeld een maand niet werk, of minder dan 40%. Omdat er onvoldoende werk is, of omdat de studiedruk te hoog is.
- Moet ik toelating vragen aan mijn werkgever om tijdens de periode van onbetaald verlof te mogen werken ?
- Hoe blijf ik in orde met de ziekteverzekering ?
- Wat met ziektegeld / invaliditeitsgeld ?
- Als ik ziektegeld krijg, op welke periode wordt die berekend ?
- Kan ik een aanvullende verzekering afsluiten ? Ik ben geen zelfstandige. Wat zijn de bedragen daarvan ? Waar kan ik daarvoor terecht ?
- Als ik ontslagen word door mijn vaste werkgever tijdens de periode van onbetaald verlof, kan ik dan terugvallen op een werkloosheidsuitkering ?
- Een collega kreeg slechts een functie van 60% aangeboden toen ze terugkwam uit onbetaald verlof. Kan ik mij daartegen beschermen ?
- Als er onvoldoende interimwerk is, kan ik dan gebruik maken van een werkloosheidsuitkering ?
- Als ik zelf mijn ontslag wil geven, bijvoorbeeld omdat ik vast werk heb gevonden waar ik de lesdagen vrij kan hebben, moet ik dan de opzegtermijn nog uitdoen ?
- Loopt de anciënniteit verder ?
Alvast bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding