Uurrooster, meer dan 7 dagen na elkaar werken?

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Uurrooster, meer dan 7 dagen na elkaar werken?

#1 , 21 aug 2018 12:55

Hallo, even een vraagje.
Ik werk inmiddels zo'n 9 maanden voor hetzelfde bedrijf en heb daar ene afspraak over ziekmeldingen ivm migraine.
Wanneer ik nl een migraine aanval heb die maar 1 dag duurt, maken we geen ziektemelding maar ga op een dag dat ik normaal vrij heb werken.
Ik vind het zelf een goede afspraak, zo heb ik meer kans op contractverlenging en verlies ik geen loon door 'ziekte'.
En als het eens niet kan om een andere dag te werken, dan makrn we wel een ziekmelding.

Nu heb ik een vraag hierover. Gisteren was ik thuis met migraine en in het weekend was ik normaal vrij. Nu wil ik gerust over het weekend werken, maar verdeeld over de zaterdag en de zondag.
Maar dat zou inhouden dat is dus vanaf vandaag, dinsdag tot en met volgende week vrijdag elke dag werk. Dus 11 dagen na elkaar... Nu vroeg ik me af of dat wel mag? Ik wil het wel, het bedrijf wil het uitzonderlijk ook toelaten, maar ik wil zeker zijn dat dit wettelijk gezien ook wel mag...

Iemand die me kan zeggen of dit mag of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 21 aug 2018 12:58

als jij het wil en het bedrijf staat het toe....wat is dan het probleem?
u bent al serieus bevoordeeld door uw "ziektedagen" te kunnen verplaatsen naar een andere dag

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 21 aug 2018 13:06

Het probleem? Dat het een inbreuk op de arbeidswetgeving is en als TS bv. een arbeidsongeval heeft, de poppen aan het dansen zullen gaan?

Het mag in de regel niet. U mag maximaal 38 uur per week werken en niet op zondag, tenzij er voor uw sector een uitzondering bestaat.

In welk Paritair Comité werkt u?
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2018 10:42

Het probleem? Dat het een inbreuk op de arbeidswetgeving is en als TS bv. een arbeidsongeval heeft, de poppen aan het dansen zullen gaan?

Het mag in de regel niet. U mag maximaal 38 uur per week werken en niet op zondag, tenzij er voor uw sector een uitzondering bestaat.

In welk Paritair Comité werkt u?
Euhm goede vraag, ik denk paritair comité 200, ik ben helpdesk operator... Zondagen staan sowieso wel in het contract vermeld

En ik dacht wel dat het een inbreuk was, daarom mijn vraag. Dus beter niet doen dan :)
Laatst gewijzigd door Darliiing op 22 aug 2018 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2018 10:47

Er zijn grote firma's zelfs de lijn waar men 10 dagen na elkaar soms werkt en dit volledig wettelijk is, zij nemen dan die dagen daarna van 11 dagen heb ik geen weet, ik ga je eens een voorbeeld geven, op de Gentse feesten werken al de mensen daar in de horeca ook 11 dagen na elkaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 22 aug 2018 11:10

Dat kan enkel in uitzonderlijke omstandigheden. Niet van toepassing op TS.
"sowieso" schrijf je zo.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2018 11:01

Er zijn grote firma's zelfs de lijn waar men 10 dagen na elkaar soms werkt en dit volledig wettelijk is, zij nemen dan die dagen daarna van 11 dagen heb ik geen weet, ik ga je eens een voorbeeld geven, op de Gentse feesten werken al de mensen daar in de horeca ook 11 dagen na elkaar !
Dat van de horeca zijn sowieso uitzonderlijke omstandigheden en die vallen dan ook weer onder een ander pc en andere voorwaarden.

De vraag gaat of dit onder mijn pc wettelijk is of niet ;)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 aug 2018 11:46

Zie zelf eens je cao na over de arbeidsduur ! het staat op deze link ! pc 200 is ook de vroegere pc 218

http://www.werk.belgie.be/CAO/200/200-2016-009418.pdf
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”