Rusttijd tussen shiften

Tszdelo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rusttijd tussen shiften

#1 , 08 aug 2018 19:48

Dag!
Mijn werkgever laat mij regelematig van laat naar vroeg werken. Het zijn soms maar 5/6 uren tussen mijn shiften. Mijn vraag is tot hoe ver is dat ok en wat kan ik doen als ik er niet mee akkord ben (werkgever laten weten is niet genoeg). Het is ook nooit uit noodsituatie omdat er vaak andere collegas beschikbaar zijn om deze shift te presteren.
Bedankt voor jullie tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2018 19:51

Neen dit is niet wettelijk, er moet minstens 11 uur rust tussen de 2 shiften zitten !!

artikel 38ter, §1 van de Arbeidswet van 16 maart 1971.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tszdelo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2018 19:56

Ok dat is dan zeker, bedankt. Maar wat kan ik er aan doen? Ik stop vanavond om 23u met werken en moet ik hier om 5u terug zijn. Ik moet ook een half uur naar huis rijden dan een half uur terug. Heb ik dus 5u om te douchen, eten, slapen...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 08 aug 2018 20:01

Eens aan de vakbond doorgeven en aan de inspectiediensten (arbeid - sociale en sociale wetgeving - veiligheid enz )
Weet u uw paritair comité PC ... staat op u loonfiche .

Tszdelo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2018 20:06

Eens aan de vakbond doorgeven en aan de inspectiediensten (arbeid - sociale en sociale wetgeving - veiligheid enz )
Weet u uw paritair comité PC ... staat op u loonfiche .
301.02

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2018 16:35

Neen dit is niet wettelijk, er moet minstens 11 uur rust tussen de 2 shiften zitten !!

artikel 38ter, §1 van de Arbeidswet van 16 maart 1971.
er zijn uitzonderingen, hij werkt in de haven van gent , die regelgeving ken ik niet, maar allicht staat daar iets van in de havencodex voor gent.
in de haven van antwerpen is dit mogelijk als er tekorten zijn vastgesteld, zoniet is de boete 3x het shiftloon per inbreuk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 10 aug 2018 07:18

mijn vrouw is verpleegkundige en die werkt ook regelmatig een late shift en dag nadien een vroeg . dus dan stopt ze om 21u30 en moet ze weer aan het werk om 6u30.

Hier zijn toch ook geen 11u tussen zoals de wetgeving bepaalt? En zo zijn er veel ziekenhuizen me dunkt

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 aug 2018 10:03

Formeel verboden door de wetgeving en een zware overtreding. Zie ook onderstaande link.
Ik ga niet alles opnieuw herhalen maar als de directie en de leidinggevende hier mee doorgaan kan je best een melding doen aan de inspectie welzijn op het werk; uit ervaring weet ik dat die praktijken dan meteen moeten stoppen en dat men dergelijke werkgevers in het oog blijft houden.

Een werkgever die het welzijn van het personeel vooropstelt zorgt er voor dat men voldoende nachtrust heeft tussen twee shiften, de juridische dienst van elk ziekenhuis is hiervan op de hoogte maar ze passen de wetgeving vaak maar toe wanneer de inspectie op het toneel verschijnt...

viewtopic.php?f=11&t=89883

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=1954

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2018 10:10

Hier nog de link met de details over de rusttijden tussen twee shiften en een kopie van de wettekst, die is mijn inzien zeer duidelijk en geldt ook voor de ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=394

Algemeen principe:
Elke werknemer heeft per tijdvak van 24 uren, d.w.z. tussen twee dagelijkse arbeidsprestaties, recht op een rustperiode van tenminste 11 opeenvolgende uren (artikel 38ter, §1 van de Arbeidswet van 16 maart 1971).

Nogmaals, een eenvoudige melding aan de inspectie welzijn op het werk (mag ook anoniem) en de directie zal onmiddellijk de wetgeving moeten toepassen, de straffen die er op staan zijn correctioneel en de directeur wordt persoonlijk verantwoordelijk gesteld en vervolgd.

Terug naar “Andere”