Flexibel zijn

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

Flexibel zijn

#1 , 03 aug 2018 18:31

Hoi,

Het is wellicht al gepasseerd op dit forum, maar ik had graag eens gevraagd of je als werknemer verplicht bent om overuren te maken of te komen werken op een vrije dag of om van shift te wisselen (bvb late ipv vroege shift)? Ik werk als verpleegkundige in een woonzorgcentrum van het OCMW en zowel ik als andere verpleegkundigen/zorgkundigen vernemen regelmatig dat we moeten inspringen of langer moeten werken,... wegens personeelstekort.

Mogen we weigeren om langer te blijven als onze shift afgelopen is of weigeren om een andere shift te komen doen?
Moeten we hiervoor een reden opgeven?

In ons arbeidsreglement staat dat onze shiften in een maandrooster moeten vastliggen op de 20e van de maand ervoor. En dat shiften/werkdagen in overleg tussen diensthoofd en werknemer mogen aangepast worden tot 2 dagen tevoren. Maar het gebeurd vaker en vaker dat we andere shiften moeten doen, zelfs als het de dag erna is al. Vaak is er zelfs geen overleg en zegt men gewoon: morgen late ipv vroege. Kan dit zomaar?

Ik meen dat er in de vacature, toen ik solliciteerde, stond dat je flexibel moet zijn. Maar betekent dit dat men "maar van het schap te nemen is" als men volk nodig heeft?

Op internet lees ik her en der dat de werkgever dit kan verplichten als jouw aanwezigheid echt nodig is voor het werk te doen. Er moet bvb continu een verpleegkundige aanwezig zijn in het woonzorgcentrum. Betekent dit dat ik continu beschikbaar moet zijn en dat ik dit niet kan weigeren? Ook al heb ik op dat moment niets te doen en zou ik kunnen inspringen. Maar op de duur ben je dat ook beu... En dit hoor ik bij zowat al mijn collega's. Bovendien kan ik perfect antwoorden dat er elke week 7/7 een hoofdverpleegkundige van wacht is en dat die persoon ook kan komen inspringen. Maar dat mag ik niet zeggen zeker? :D

Op dit moment zijn de meeste werknemers, inclusief mezelf, het beu om telkens opnieuw te moeten komen inspringen waardoor je al bijna niets meer durft te plannen in de vrije tijd.

Groetjes en bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2018 19:02

Best melden bij de vakbonden van de personeelsleden en een overleg organiseren met de vakbondsafgevaardigden en de directie. Je kan dan ook ondersteuning krijgen van stafmedewerkers van de vakbonden die in de betrokken sector actief zijn en de wetgeving goed kennen.

Als dit geen soelaas oplevert is inspectie welzijn op het werk de logische stap (je kan de contactgegevens per provincie terugvinden op internet). Als er een schriftelijke klacht met de nodige objectieve gegevens wordt ingediend, zal de zaak zeker gevolg krijgen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 04 aug 2018 22:17

In afwachting van de resultaten van inspectie ed (wat jo voorstelt) kan je ook aan de dienstchef die een plotse (onreguliere) wijziging oplegt het volgende zeggen: het spijt me: ik kan me zeker aan wijzigingen zoals die in het reglement worden voorgesteld aanpassen en flexibel meedraaien. Maar deze wijziging is te kort voor datum en ik heb persoonlijke afspraken vastgelegd waar mijn aanwezigheid vereist is én die ik niet meer kan wijzigen gezien de te korte tijdsspanne. Ter info voor jou: je hoeft aan je werkgever niet uit te leggen wat voor afspraken dat zijn. Dat staat gepland in je vrije tijd, dus de werkgever heeft daar geen zaken mee. Maar laat wel weten dat het belangrijke afspraken zijn die je niet zo maar te pas en te onpas kan herplannen. Nog een belangrijke tip: de zorgsector is inderdaad een knelpuntberoep. en blijkbaar probeert men de werknemers dus meer te laten werken omdat er een personeelstekort is;. Wel dan zou de situatie omgekeerd moeten zijn en de werknemers die in de zorgsector willen werken juist goed verzorgd worden. :-) Want nieuwe vindt men niet makkelijk.Eigenlijk is dat een sterktepositie voor jou. Wees dus beslist en ferm wat de werkvoorwaarden betreft. Als je verwijst naar het arbeidsreglement, kan en mag men je niet verwijten dat je niet flexibel bent. En ontslaan doen ze je al helemaal niet.

Reclame

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2018 23:16

Uiteraard is overleg en dialoog met het diensthoofd die een plotse niet geplande wijziging oplegt de eerste stap, maar blijkbaar is het plots wijzigen van werkuren in deze instelling bijna de norm, dan zal dat overleg vermoedelijk weinig soelaas bieden (daarom had ik die stap niet vermeld).

Een tiental jaren geleden werd ik door een verpleegkundige geconsulteerd voor dezelfde problematiek: voortdurend afwijken van de maandplanning, verplicht vroege diensten na een late (en dus te weinig nachtrust), een gebrek aan management bij het organiseren van de dienst enz. Ik heb toen de algemeen directeur van de betrokken instelling gecontacteerd en gewoon gemeld dat als men die praktijken niet onmiddellijk zou stopzetten er een bezoek van de inspectie welzijn op het werk kon verwacht worden, op basis van een gedetailleerd dossier over de wanpraktijken en overtreding van de wetgeving.

De directie heeft onmiddellijk ingegrepen, plots moest wel alles volgens de regelgeving gepland worden, iedereen kreeg voldoende nachtrust tussen twee shiften en de werkuren werden tijdig meegedeeld en niet meer gewijzigd. Het kon dus ook op die manier georganiseerd worden...

Zoals eerder gezegd kan je ook best eerst via de vakbonden werken in een eerste fase en fase twee wordt dan een gedetailleerde klacht over de wantoestanden bij de inspectiediensten (per provincie kan je de contactgegevens terugvinden): http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

Succes en nog veel arbeidsvreugde want leidinggevenden vergeten vaak dat een dergelijk beleid nefast is voor arbeidsvreugde en een bevlogen werknemer die fluitend aan zijn / haar werk begint en fluitend naar huis gaat is een garantie op kwalitatief goed werk.

Hou ons op de hoogte van de stappen die je zet en de resultaten die dit oplevert ! Je kan anderen in dezelfde situatie helpen met je verhaal.

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#5 , 05 aug 2018 01:26

Bedankt voor jullie tips.

Aangezien mijn rechtstreeks diensthoofd op verlof is, zal ik de situatie wat tijd geven. Als er in de toekomst nog zo'n zaken gebeuren, zal ik zeker jullie tips ter harte nemen.

Zelf zit ik niet in een vakbond, maar enkele collega's wel. Zij kunnen desnoods die stap zetten. Maar de meesten hebben het gevoel dat we niet te veel van onze vakbondsafgevaardigden moeten verwachten op het werk. Wat wel spijtig is.

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#6 , 05 aug 2018 03:22

Nog een vraagje: mag men een shiftwissel weigeren indien men weet dat je collega's het anders met veel te weinig volk zal moeten stellen? Bvb ik heb een vroege samen met 3 andere collega's en men wil mij naar de late zetten. Waardoor de vroege nog maar overblijft met 3. Wat veel te weinig is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 aug 2018 07:54

Nog een vraagje: mag men een shiftwissel weigeren indien men weet dat je collega's het anders met veel te weinig volk zal moeten stellen? Bvb ik heb een vroege samen met 3 andere collega's en men wil mij naar de late zetten. Waardoor de vroege nog maar overblijft met 3. Wat veel te weinig is.
Het organiseren van het werk dit is de taak van de leiding, en nooit de taak van de werknemers.

Alles hangt af van wat het arbeid reglement voorschrijft, maar men kan je tot max 11 uur per dag doen werken met een rusttijd tussen de shiften ook van min,11 uur.
Best kijk je eens je cao na, het is gemakkelijk gezegd verwittigd de inspectie diensten als de wet het toelaat dat je max 11 uur mag werken dan kunnen zij ook niks doen, de inspectie diensten zijn er ENKEL om de wet te doen toepassen niks meer en niks minder., met als gevolg dat de leiding bijna zeker zal weten van wie de klacht komt, dit zeker als er niet veel personeel is, en dan met de relatie op het werk ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 aug 2018 09:28

Het organiseren van het werk is inderdaad de taak van de hiërarchische lijn.

Vaak ligt in de zorgsector het probleem bij het tussen kader, soms is het ook een structureel probleem van te weinig personeel.

Indien de lokale vakbondsafgevaardigden niet optreden kan men altijd rechtstreeks contact opnemen met de provinciale secretaris, normaal gezien wordt de zaak dan zeker onderzocht.

Vermits je schrijft dat je bij een OCMW werkt kan je ook schriftelijk de secretaris en de voorzitter op de hoogte brengen van de gang van zaken.

Er bestaan objectieve indicatoren (absentiegraad bijvoorbeeld) om de goede of slechte werking van een dienst te evalueren. Herhaalde overtredingen van het arbeidsreglement zoals het voortdurend veranderen van werkroosters zijn ook objectieve feiten, zoals eerder gezegd moet je dat niet aanvaarden. Iedere werknemer heeft recht op een privéleven naast het werk.

Een gefundeerde klacht met objectieve elementen kan anoniem schriftelijk ingediend worden bij de inspectiediensten. De identiteit van de indiener wordt overigens nooit bekend gemaakt aan de directie, en er wordt altijd een dossier opgestart om de feiten te verifiëren. Elke inspecteur moet jaarlijks voldoende dossiers afwerken, het is dus normaal dat ze een gefundeerde melding onderzoeken. Uit ervaring weet ik dat die mensen competent zijn en optreden bij wanbeleid en overtredingen van de sociale wetgeving.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 05 aug 2018 12:43

Los van al het hier bovengenoemde kan er zich voor de werkgever ook wel een "ambetant" probleem gaan stellen.

Indien men teveel uren per week werkt moeten die extra uren ofwel aan 150 % gecompenseerd worden ofwel tegen 150 % worden uitbetaald + vakantiegeld op die 150 %
( langs die kant kant gebaart de werkgever zich dikwijls van kromme haas )


Minister Kris Peeters wil op dat vlak terug naar de middeleeuwen ( slavenarbeid ) door het invoeren van flex-uren en wil het niet meer per week maar per jaar bekijken. Kan interessant zijn om daar eens in het kieshokje aan te denken. Blijkbaar zijn er al werkgevers die dat invoeren, zonder protest van de vakbonden

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#10 , 06 aug 2018 02:40

Het organiseren van het werk dit is de taak van de leiding, en nooit de taak van de werknemers.
Dus is het beter van te zeggen dat ik die late niet kan doen omwille van privézaken, ook al kan ik die wel doen, om zo mijn collega's niet in de steek te laten met de vroege? Idem met overuren: ik zal deze uitvoeren zolang het past in combinatie met mijn leven naast de job.
Indien men teveel uren per week werkt moeten die extra uren ofwel aan 150 % gecompenseerd worden ofwel tegen 150 % worden uitbetaald + vakantiegeld op die 150 %
Overuren aan 150% compenseren wil dat zeggen dat als je bvb 1 uur aan overuren hebt, dat je er 1.5u mag opnemen? Momenteel moeten we het aantal overuren opnemen die we hebben staan. Dus 1 overuur is 1 uur opnemen.

Onder welk CAO we zitten, kan ik nergens terug vinden in het arbeidsreglement. Ik vraag het nog eens na bij collega's.

Hieronder nog enkele zaken die de laatste tijd, soms wel vaker, gebeuren:

- Een collega kreeg onlangs te horen van het diensthoofd dat zijn shift gewijzigd was, zonder overleg met de betrokken collega. Deze wijziging paste niet met de collega zijn vrije tijd. Collega gaat dit melden bij het diensthoofd. Reactie van diensthoofd: "Zoek maar iemand om te wisselen tussen de collega's."

- Een collega werd ziek op het werk en ging bij het diensthoofd melden dat hij naar huis wou gaan wegens ziekte. Reactie die hij te horen kreeg: "Dat kan nu niet, we zijn met te weinig volk."

- Regelmatig worden we verplicht om na een late shift een vroege shift te doen. Nochtans staat in het arbeidsreglement dat er 11u rust moet zitten tussen een late en vroege. Reacties van het diensthoofd: "Als er inspectie komt, zeg je maar dat het op jouw eigen vraag was.","Als er inspectie komt, zal ik wel naar de gevangenis gaan." of "Het gaat niet anders.".

- Onlangs moest een collega 10 nachtshiften na elkaar doen terwijl er volgens het arbeidsreglement maar 7 opeenvolgende werkdagen mogen plaatsvinden.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 06 aug 2018 08:56

https://www.acv-online.be/acv-online/Ik ... erken.html


overuren aan 150 %, maar je werkgever zal zich wel van de onozele houden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 aug 2018 09:12

Je pc nummer vind je altijd op je loonbrief en op je individuele rekening.ik denk de PC 330
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 aug 2018 14:38

Als de feiten die je aanhaalt werkelijk regelmatig voorvallen is deze werkgever zwaar in overtreding, en de inspectiediensten treden hiertegen streng op.

Zoals eerder al gezegd kan je een gedetailleerde klacht over de wantoestanden bij de inspectiediensten indienen, dit kan best schriftelijk, het mag anoniem gemeld worden, dat is geen probleem. Ik geef altijd de raad om als reden om je naam niet prijs te geven, de vrees voor represailles en pestgedrag van de HL is. Je kan dit best expliciet vermelden in de brief.

Als de situatie echt zo erg is als je op dit forum beschrijft geef ik je het advies om er 5,80 euro voor over te hebben om de melding aangetekend te versturen (bij afzender vul je dan in personeel instelling xyz). ou gewoon het ontvangstbewijs en hou je mond tegen iedereen en wacht gewoon de inspectie af.

Op die manier ben je 200% zeker dat dit ten gronde zal onderzocht worden en kan men je niet persoonlijk viseren. Ik heb dit proces al diverse keren bij meerdere werkgevers meegemaakt en de directie werd gesommeerd om onmiddellijk gevolg te geven aan alle opmerkingen van de inspectie anders wordt er proces verbaal opgesteld en verzonden naar de arbeidsauditeur (correctionele strafvordering).

https://www.siod.belgie.be/nl/arbeidsauditoraat

Per provincie kan je de contactgegevens terugvinden van de inspectie welzijn op het werk: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

Dus stuur gewoon een aangetekende brief naar de inspectie die bevoegd is in jouw provincie met zoveel mogelijk objectief controleerbare feiten. De inspectie heeft ervaring genoeg om leugens van de werkgever te doorprikken, het personeel kan ook bevraagd worden en kan ook getuigen zonder dat de WG hiervan op de hoogte is. Er is één dag per week trouwens vrije toegang tot de inspectie in elke provincie en je kan ook altijd nog persoonlijk een afspraak maken als je dit wenst.

Nadien worden dergelijke werkgevers ook nog verder opgevolgd, ze weten dan dat de inspectie hen in het oog houdt en bij recidief treedt men nog harder op. Uit ervaring weet ik dat de jaren na zo een inspectie alles volgens de regels verloopt.

Succes !

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#14 , 07 aug 2018 02:58

https://www.acv-online.be/acv-online/Ik ... erken.html


overuren aan 150 %, maar je werkgever zal zich wel van de onozele houden
Gaat dit dan niet enkel over het uitbetalen? Als ik het zo op zoek wel. Wanneer je ervoor kiest om het als inhaalrust op te nemen, zou het gewoon het exacte aantal overuren zijn. Ofwel interpreteer ik het verkeerd :)

Ik heb eens nagevraagd onder welk PC we vallen en blijkbaar hebben we dit niet aangezien we voor een OCMW werken.

Als ik naar de inspectie stap, zal ik het wellicht anoniem doen. Dan moet ik wel zien dat ik het diensthoofd er niet te veel op wijs dat niet alles door de beugel kan enz. Anders weet men ineens van wie de klacht komt.

jefke007
Berichten: 1812

#15 , 07 aug 2018 09:14

150 % is ook voor het opnemen ( zonder geld)

Terug naar “Andere”