Flexibel zijn

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

Flexibel zijn

#1 , 03 aug 2018 18:31

Hoi,

Het is wellicht al gepasseerd op dit forum, maar ik had graag eens gevraagd of je als werknemer verplicht bent om overuren te maken of te komen werken op een vrije dag of om van shift te wisselen (bvb late ipv vroege shift)? Ik werk als verpleegkundige in een woonzorgcentrum van het OCMW en zowel ik als andere verpleegkundigen/zorgkundigen vernemen regelmatig dat we moeten inspringen of langer moeten werken,... wegens personeelstekort.

Mogen we weigeren om langer te blijven als onze shift afgelopen is of weigeren om een andere shift te komen doen?
Moeten we hiervoor een reden opgeven?

In ons arbeidsreglement staat dat onze shiften in een maandrooster moeten vastliggen op de 20e van de maand ervoor. En dat shiften/werkdagen in overleg tussen diensthoofd en werknemer mogen aangepast worden tot 2 dagen tevoren. Maar het gebeurd vaker en vaker dat we andere shiften moeten doen, zelfs als het de dag erna is al. Vaak is er zelfs geen overleg en zegt men gewoon: morgen late ipv vroege. Kan dit zomaar?

Ik meen dat er in de vacature, toen ik solliciteerde, stond dat je flexibel moet zijn. Maar betekent dit dat men "maar van het schap te nemen is" als men volk nodig heeft?

Op internet lees ik her en der dat de werkgever dit kan verplichten als jouw aanwezigheid echt nodig is voor het werk te doen. Er moet bvb continu een verpleegkundige aanwezig zijn in het woonzorgcentrum. Betekent dit dat ik continu beschikbaar moet zijn en dat ik dit niet kan weigeren? Ook al heb ik op dat moment niets te doen en zou ik kunnen inspringen. Maar op de duur ben je dat ook beu... En dit hoor ik bij zowat al mijn collega's. Bovendien kan ik perfect antwoorden dat er elke week 7/7 een hoofdverpleegkundige van wacht is en dat die persoon ook kan komen inspringen. Maar dat mag ik niet zeggen zeker? :D