Flexibel zijn

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Flexibel zijn

#16 , 07 aug 2018 09:22

Hoe je het ook draait of keert een goed diensthoofd weet na een paar dagen wie de klacht ingediend heeft ben daar maar zeker van.

En zoals jefke schreef 150% voor de overuren ook als je als rust neemt.

Tenzij er speciale overeenkomsten zijn in je sector, zoals bv in de horeca hun nieuwe wet van dit jaar de over uren netto uitbetalen zonder, rsz op af te dragen en de werknemer geen belastingen !!!

Die noemt in de volks mond tweederangs werknemers! :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#17 , 07 aug 2018 10:08

als er voldoende personeel werkt, en men op voorhand niet teveel opviel wat betreft ontevredenheid over zijn gestapo-werkregeling is de kans klein dat hij het te weten komt, hij kan hooguit enkele mensen verdenken.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#18 , 07 aug 2018 11:17

Ik heb ruime ervaring in de sector en als de feiten objectief zijn zoals je beschrijft is de kans groot dat het betrokken diensthoofd wordt bestraft door de directie. Het zou niet de eerste keer zijn dat een leiding gevende die continu de wetgeving overtreedt wordt vervangen. Wie elke maand een hoger loon wil optrekken moet ook verantwoordelijkheid nemen en heeft een voorbeeldfunctie (bv. oproepbaar zijn en inspringen bij overmacht).

De inspectie richt zich overigens altijd naar de algemene directie die juridisch de eindverantwoordelijkheid heeft (ik heb ooit meegemaakt dat een algemeen directeur met de grond werd gelijk gemaakt door een inspecteur omdat er flagrante overtredingen waren vastgesteld, de AD kreeg één maand de tijd om alle maatregelen te nemen die de inspectie oplegde, anders zou hij correctioneel vervolgd worden).

Nogmaals: de normale procedure is overleg op de dienst zelf (zou best maandelijks doorgaan), in een tweede fase kan je de problemen ook melden aan de interne preventiedienst en/of vertrouwenspersonen en ook vragen aan de preventieadviseur om de problemen te agenderen op het CPBW en OR.

Als je gekozen hebt voor goede en competente vakbondsafgevaardigden zullen zij de belangen van de leden verdedigen bij de bespreking in het CPBW en in de ondernemingsraad, Er wordt altijd een verslag opgesteld dat elk personeelslid kan inzien. Als de directie niet reageert kan je (best met meerdere personeelsleden ieder naar het provinciale niveau van de vakbond de zaak signaleren en vragen dat men zou ingrijpen). De contactgegevens kan je op internet terugvinden, ook wie nog geen lid is kan altijd lid worden en meestal wordt er dan wel opgetreden door de vakbond.

Als dit de zaak niet kan oplossen kan je vervolgens de OCMW secretaris en OCMW voorzitter op de hoogte brengen (best via een brief of petitie die door zo veel mogelijk personeelsleden wordt ondertekend, mijn advies is altijd aangetekend versturen). Gezien er in oktober gemeenteverkiezingen zijn, denk ik dat een OCMW voorzitter snel zal optreden, tenzij er politieke benoemingen en vriendjespolitiek een rol spelen. Een voorzitter moet immers ook verkozen worden en dit zijn geen slecht betaalde jobs (de wedde is gelijk aan die van een schepen).

Als voorgaande geen oplossing biedt moet je zeker de inspectie welzijn op het werk op de hoogte brengen met een zo helder en duidelijk mogelijk overzicht van de problemen. De inspectie moet een dossier opstarten, komt ter plaatse, vaak wordt er eerst een routine bezoek aangekondigd, maar eenmaal bezig met het dossier zullen ze alle meldingen onderzoeken en ook zeker optreden indien er overtredingen van de sociale wetgeving of klachten op psycho-sociaal vlak worden vastgesteld.

http://www.werk.belgie.be/welzijn_op_het_werk.aspx

Reclame

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#19 , 08 aug 2018 03:07

Ivm overuren staat het volgende in het arbeidsreglement:Onder overuren worden verstaan de uitzonderlijke prestaties die op verzoek van de betrokken diensthoofden, dienstverantwoordelijken en/of secretaris geleverd worden boven op de uren die op grond van de gewone arbeidstijdregeling op weekbasis door het personeelslid gepresteerd worden. Bij het presteren van overuren wordt door het bestuur inhaalrust toegekend volgens de modaliteiten van de RPR. Het personeelslid dat overuren presteert, krijgt compenserende inhaalrust binnen de termijn van 4 maanden. Als het personeelslid binnen de 4 maanden buiten zijn wil om geen overuren kan opnemen, worden de niet opgenomen uren met toeslag uitbetaald. Als het personeelslid geen aanzet heeft genomen om de inhaalrust op te nemen binnen de termijn van 4 maanden, wordt de toeslag niet uitbetaald. De diensthoofden en dienstverantwoordelijken zien er op toe dat het reglement op de bijzondere prestaties strikt wordt uitgevoerd en zetten hun personeel er toe aan om hun gepresteerde overuren binnen de termijn van 4 maanden op te nemen. De inhaalrust kan door het bestuur uitzonderlijk worden omgezet in een toeslag op basis van het uursalaris waarbij erkend wordt dat het te goed aan inhaalrust door onvoorziene of dwingende omstandigheden dermate is opgelopen dat het opnemen ervan de goede werking van de dienst onherroepelijk in het gedrang brengt. Het reglement zoals is opgenomen in de RPR is van kracht. Deze afdeling is niet van toepassing op de personeelsleden die onder het toepassingsgebied van de Arbeidswet van 16 maart 1971 vallen.

Over overuren opnemen aan 150% lees ik niet meteen iets voor zover ik alles begrijp? Of is de zorgsector ook een uitzondering hierop? Bovendien is het al gebeurd bij een collega dat ze al haar overuren zag verdwijnen, omdat ze deze niet had opgenomen binnen 4 maanden. Ze kreeg deze ook niet uitbetaald.

Vorige week is het tevens ook gebeurd dat een collega alleen de late shift moest doen tot 18u terwijl dit door 2 personen moet gebeuren. Het diensthoofd zei tegen haar: "De aanwezige verpleegkundige zal je moeten helpen en ik zal ook wel mijn steentje bijdragen." Wetende dat die verpleegkundige nog niet eens op de dienst aanwezig is omwille van andere taken in gans het woonzorgcentrum. Dus die uitleg slaat op niets. Bovendien is het diensthoofd op geen enkel moment komen helpen. Spijtig maar het gebeurd bijna wekelijks dat ze zegt dat ze hulp zal bieden bij personeelstekort, vooral bij de vroege, maar dat ze uiteindelijk niets extra doet.

Ivm het toetreden tot een vakbond wil ik nog het volgende vragen: Is het zo dat je eerst 6 maanden lid moet zijn alvorens je met een klacht,... naar je afgevaardigde kan stappen vooraleer hieraan gehoor gegeven zal worden? Een vriend van me kreeg dit onlangs te horen van een afgevaardigde. Moet er wel bij zeggen dat dit in de petroleumsector was. Of kan je bij wijze van spreke vandaag lid worden en morgen al met een probleem tot bij je afgevaardigde gaan?

Dan nog de laatste vraag voor nu: Stel dat ik vandaag late heb tot 22u en ik moet van mijn diensthoofd morgen om 7u de vroege doen (wat regelmatig voorkomt zoals eerder aan gegeven), mag ik dan zeggen dat ik pas een voltijdse shift zal doen vanaf 9u aangezien er 11u rust moet zijn? Of moet ik dan gewoon om 7u beginnen ook al mag het niet? Mijn diensthoofd kennende, zie ik ze nog in staat om (als ik om 9u start ipv 7u) er 2 overuren voor af te trekken omdat ik zogezegd te laat ben...

Als ik trouwens naar de inspectie zou stappen anoniem, dan denk ik dat ik niet meteen de hoofdverdachte zou zijn aangezien ik niet echt opval. Natuurlijk zal dat wel zo zijn als ik eerst nog naar de voorzitter enz ga...

jefke007
Berichten: 1812

#20 , 08 aug 2018 12:48

"Natuurlijk zal dat wel zo zijn als ik eerst nog naar de voorzitter enz ga..."

klopt volledig, en is heel belangrijk dat je de juiste volgorde kiest, die geen gevaren heeft


De wetgeving staat boven het arbeidsreglement en co. Werkgever kan met opzet niets over die 150 % schrijven omdat die denk, wat niet weet wat niet deert.
Bovendien heb je nog eens recht op vakantiegeld op de overuren , indien deze overuren worden uitbetaald

Als je naar de voorzitter gaat en iemand anders ( die je bv niet kan uitstaan ) dient annoniem een klacht in, dan word jij verdacht

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#21 , 08 aug 2018 23:23

Heb het eens aan een vakbondsafgevaardigde gevraagd en het klopt inderdaad van die 150%. Alleen is dat bij ons niet het geval aangezien we voor een OCMW werken en bijgevolg onder het lokale bestuur vallen met eigen regeltjes.

Vandaag heb ik wel, voor de zoveelste keer, gemerkt dat niet alle collega's tegen de leidinggevenden zullen durven ingaan. Deze voormiddag belde iemand van de late shift ziek. Men belt de hoofdverpleegkundige van wacht om dit personeelstekort op te lossen. Zijn antwoord: "Dan zullen jullie zelf een oplossing moeten zoeken."
Hij zei ook dat hij ons niet uit de nood wou komen helpen. Vraag me echt af waarom wij nog diensthoofden hebben als we hun taken moeten doen... Het jammer is dat mijn collega dit wou gaan melden bij de directie, maar niet durft. Andere collega's hadden hem dit ook af geraden. Jammer is dat.

jefke007
Berichten: 1812

#22 , 09 aug 2018 00:16

ander werk gaan zoeken, is dat geen optie ?

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#23 , 09 aug 2018 02:31

Dat is zeker een optie die ik overweeg.
Alleen jammer om bepaalde collega's dan te moeten achterlaten.

eylis
Berichten: 8840

#24 , 09 aug 2018 08:55

Maar dat lost de zaak niet ten gronde op en zullen mogelijke wanpraktijken in de toekomst blijven voortduren voor andere werknemers. Begin met onwettelijke uurwijzigingen gewoon te weigeren op grond van je persoonlijke agenda (die je zo snel niet kan veranderen en die je ook niet hoeft toe te lichten zoals ik in mijn vorige post aanraadde) Je collega's zullen vanzelf merken dat, als je dit toepast, het diensthoofd je daar niet voor kan sanctionneren of wat dan ook. Je bent flexibel binnen het wettelijk kader. Stilaan zal iedereen dit ook toepassen (assertief zijn, heet dit) en wordt het probleem teruggebracht op het niveau waar het hoort opgelost te worden: bij het diensthoofd....

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#25 , 09 aug 2018 15:40

Dat is ook de 2e reden waarom ik er nog werk. Ik wil vooral dat er een halt zal toegeroepen worden aan deze praktijken.

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#26 , 09 aug 2018 15:44

Vaak past het diensthoofd ook het uursysteem niet aan als er een shift wijzigt. Zo heb ik afgelopen weekend late shiften gedaan terwijl er in het oorspronkelijke systeem nog steeds vroeges staan. Gevolg is dat het systeem meteen overuren aftrekt. Maar wat als er een arbeids- of woonwerkongeval gebeurd en men ziet een andere shift op de planning staan?? Idem met een vroege na een late. Ik vraag me af of de verzekering dit zomaar gaat pikken... Ik kan wel altijd aan het diensthoofd vragen om op papier te zetten dat het haar verantwoordelijkheid is + haar handtekening. Of gewoon weigeren om die shift te doen.

Terug naar “Andere”