Onbezoldigde proefdag

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

Onbezoldigde proefdag

#1 , 01 aug 2018 19:49

Beste,

Ik heb een vraag ivm een onbezoldigde proefdag.
Tijdens mijn sollicitatie gesprek heb ik een document ondertekend waarin staat :
Bovenstaande partijen verklaren overeengekomen te zijn dat de sollicitant, hierboven beschreven, één dag onbezoldigd zal meedraaien bij bovengenoemd firma.

Deze dag wordt georganiseerd in het kader van een sollicitatie en is bedoeld voor kennis te maken met de sollicitant en zijn/haar competenties.

De datum waarop de test zal plaatsvinden is X-XX-2018.
Ondergetekenden.
XXXX XXXX
Achteraf bekeken vond ik het vreemd dat een werkgever mij een dag gratis tewerk wou stellen. Vooral omdat ik reeds meer dan 5 jaar ervaring in de verkoop heb. (Weliswaar in een andere sector, maar toch...)
In de praktijk werd ik tewerkgesteld als fietsenverkoper. Tijdens deze onbezoldigde proefdag heb ik de normale taken uitgevoerd die bij de functie horen. Ik heb een half uurtje uitleg gekregen en heb dan fietsen geprijsd, klanten geholpen, verkoopsgesprekken gevoerd met de klanten, en uiteindelijk een fiets en enkele fietsaccessoires verkocht. Gedurende de dag stond ik voornamelijk alléén op de afdeling.

Tijdens de dag, na 4uurtjes werken, heb ik met de baas gesproken en gezegd dat ik er moeite mee heb dat ik de héle dag onbezoldigd moet werken. Hij zei dat dit normaal was.
Ik wist niet dat ik de hele dag zou moeten werken, hier had ik niet op gerekend en dus had ik geen middageten meegenomen naar het werk.
Uiteindelijk heb ik, nadat ik 7u30minuten heb gewerkt, nogmaals met de baas hierover gesproken.
Toen kreeg ik het gevoel dat ik gechanteerd werd. Hij zei dat ik vanaf morgen een contract zou krijgen, op voorwaarde dat ik vandaag de hele dag zou werken. Als ik nog anderhalf uur zou werken zou hij me een contract geven. Als ik niet de hele dag zou uitwerken dan zou ik géén contract krijgen.

De manier waarop hij dit zei voelde aan als chantage. Uit principe heb ik besloten dat ik na 7u30minuten te hebben gewerkt, meer dan voldoende gratis heb gewerkt. Ik zei dat ik naar huis wou, en de baas herhaalde nogmaals dat ik dan géén contract zou krijgen.

Nu achteraf bekeken heb ik het gevoel dat men mij chanteerde en van mij heeft geprofiteerd.
Na wat opzoekingswerk kwam ik via Google de volgende informatie tegen.
https://www.vdab.be/magezine/juni14/selectietest.shtml

https://www.jobat.be/nl/artikels/proefp ... an-belang/

Hoewel ik een document heb ondertekend, lijkt het me niet wettelijk te zijn. Intussen overweeg ik om juridische stappen te ondernemen, indien mogelijk. Enerzijds puur uit principe, anderzijds om er op deze manier mogelijk voor te zorgen dat deze werkgever in de toekomst niet meer van argeloze werkzoekenden gaat profiteren.
Heb ik het recht om voor mijn gepresteerde werkdag loon te ontvangen, en de twee weken opzegvergoeding ? (Zoals dit staat vermeld in de links die ik hierboven heb gegeven)

Hopelijk kan men mij hier op dit forum alvast meer informatie geven.

Alvast bedankt!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 01 aug 2018 22:06

Als je daar de hele dag alléén stond op de afdeling, maw de taken zelfstandig moet uitvoeren zonder supervisie. Hoe kunnen ze je in hemelsnaam evalueren als ze je niet aan het werk zien. Dan is dat geen proef, dan heb je gewoon gratis gewerkt. Ik zou zelf na een paar uur de baas gemeld hebben dat ik uiteraard gedurende die hele dag gevolgd wil worden. Het lijkt er op dat dit zo'n bedrijf is die gratis werk willen laten opknappen. Er zijn wel meer bedrijven die dat doen: stel dat ze elke sollicitant een dag (alléén) laten werken hebben ze een weekloon uitgespaard. Dit zou je in principe kunnen melden bij de FOD sociale inspectie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2018 08:30

Het mag niet van de wetgever !

Maar dit is ook niet nieuw, vroeger werd dit meer gedaan, en ik denk zeker nu daar er geen proefcontracten meer bestaan dat dit wel terug meer gedaan word.

Wat heeft deze discussie opgeleverd, GEEN contract!, persoonlijk denk ik een dag proef draaien als je dan een mooi job krijgt is toch zo een grote investering niet, er zijn mensen die meer moeten doen om een goede job aan de haak te slaan.
.
En verdere stappen zetten, voor één dag ??
man man toch
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 02 aug 2018 08:53

@lowie: lees het verhaal van poster nog eens: hij stond zowat de hélé tijd alleen in de zaak. Proefdraaien?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2018 09:17

Een wild vreemde moederziel alleen laten in een winkel ??

TS schrijft wel "Gedurende de dag stond ik voornamelijk alléén op de afdeling.

Men moet nu ook een volwassenen zijn handje niet gaan vast houden

Maar ik geloof nooit dat een zaak iemand zomaar een dag laat komen werken om geld uit te sparen .

En als je voor één dag werk een mooie job kan hebben, ik heb meer moeten doen onbezoldigd in mijn leven hoor voor een mooie job te hebben.

En als men van mening bent dat ieder second dat je iets doet betaald moet zijn, dan heb ik ook men gedacht erover, als men weet hoeveel jonge koks gratis en voor niks gaan werken in een sterren resto om toch iets bij te leren

Ik heb ook nog een weekend gratis in een oliebollen kraam gaan helpen, met als voorwaarde dat ik de truc met het lepeltje mocht leren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 02 aug 2018 12:41

Het mag niet van de wetgever !
Maar dit is ook niet nieuw, vroeger werd dit meer gedaan, en ik denk zeker nu daar er geen proefcontracten meer bestaan dat dit wel terug meer gedaan word.
Inderdaad, het mag niet van de wetgever. Dus er wordt een wet overtreden. Als ik word betrapt terwijl ik een wet overtreed dan word ik ook bestraft.
Wat heeft deze discussie opgeleverd, GEEN contract!, persoonlijk denk ik een dag proef draaien als je dan een mooi job krijgt is toch zo een grote investering niet, er zijn mensen die meer moeten doen om een goede job aan de haak te slaan.
Bedankt voor je persoonlijke mening. Het feit dat mensen zijn die meer moeten doen om een goede job aan de haak te slaan is opzich geen probleem. Tenminste zolang dat er geen wetten worden overtreden. Iedereen heeft rechten.
.
En verdere stappen zetten, voor één dag ??
man man toch
Yep. Ik vind dat ik het recht heb om loon te krijgen voor mijn geleverde prestaties, en gelukkig bestaan er wetten die mij gelijk geven.
Het gaat trouwens niet alleen over één dag. Omdat de werkgever de wet heeft overtreden zijn er ook sancties. één van de sancties is dat men verplicht is om mij twee weken loon uit te betalen, als verbrekingsvergoeding.
Werken is geen hobby. Als ik vrijwilligerswerk wil doen dan wil ik daar zelf voor kiezen, en dan zou ik dat bijvoorbeeld doen voor een VZW. Ik ga geen vrijwilligerswerk doen voor een bedrijf. Bedrijven bestaan er om winst te maken. Geen probleem mee, maar niet op mijn kap.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2018 12:48

[quote="saveria"


Het gaat trouwens niet alleen over één dag. Omdat de werkgever de wet heeft overtreden zijn er ook sancties. één van de sancties is dat men verplicht is om mij twee weken loon uit te betalen, als verbrekingsvergoeding.

.[/quote]
Toch één probleem !!!

Je heeft getekend voor één dag, dus is het een contract van bepaalde duur, dus hoog uit max 1 dag te betalen en niet de 14 dagen zoals u dekt, en dan denk je nog fout want de vooropzeg gedaan door werkgever is ook veranderd op 1/05/2018 minder dan 3 maanden dienst dan is de verbreking max 1 week.

Maar je had een contract van bepaalde duur en die eindigt altijd einde van deze dag
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#8 , 02 aug 2018 13:15

Een wild vreemde moederziel alleen laten in een winkel ??
TS schrijft wel "Gedurende de dag stond ik voornamelijk alléén op de afdeling.
Men moet nu ook een volwassenen zijn handje niet gaan vast houden
Yep. Ik heb ruim 7u30min gewerkt onder het mom van een 'onbezoldigde proef'. Tijdens deze 1ste werkdag heb ik een minimale uitleg gekregen en ruim 5uren volledig alléén gestaan op de afdeling.
Men hoeft mijn handje inderdaad niet vast te houden, ik kan zelfstandig werken en mijn plan trekken. Maar men moet dan niet spreken over een onbezoldigde proefdag. Deze proefdag was bedoeld "voor kennis te maken met de sollicitant en zijn/haar competenties."

Hoe kan men kennismaken met mij en mijn competenties als ik quasi de hele dag alléén op de afdeling sta te werken?
Maar ik geloof nooit dat een zaak iemand zomaar een dag laat komen werken om geld uit te sparen.
Geen idee. Ze waren op dat bedrijf duidelijk onderbemand.
Het is een feit dat ze geld hebben uitgespaard door mij daar quasi een hele dag gratis/onbezoldigd tewerk hebben gesteld. Het is ook een feit dat ik enkele verkopen heb gerealiseerd, dus heeft de werkgever ook nog geld aan mij verdiend.

Volgens de baas moet elke sollicitant één dag gratis/onbezoldigd op proef komen werken. Dus het is al vaker gebeurd. En het zal ook blijven gebeuren, totdat er iemand opstaat en een duidelijk signaal geeft dat het genoeg is geweest...dat het niet wettelijk is.
En als men van mening bent dat ieder second dat je iets doet betaald moet zijn, dan heb ik ook men gedacht erover, als men weet hoeveel jonge koks gratis en voor niks gaan werken in een sterren resto om toch iets bij te leren.
Niet elke seconde hoeft betaald te zijn. Maar als ik voor een bedrijf 7u30minuten werk, verwacht ik eigenlijk toch wel een loon voor mijn geleverde prestaties. Uiteraard zijn pauzes gewoonlijk wel onbetaald.
U spreekt hier over jonge koks. Ik ken deze sector niet, en eigenlijk heeft dit niks met mijn situatie te maken. Maar volgens mij is dit wel wettelijk mogelijk... Waarschijnlijk zijn er jonge koks die tijdens hun koksopleiding (verplicht) X aantal uren stage moeten volgen om ervaring op te doen. Zij weten dit op voorhand. In mijn geval ben ik ouder dan 30jaar, en heb ik reeds méér dan 5 jaar ervaring in de verkoop. Ik denk dat ik reeds voldoende ervaring heb opgedaan.
En als je voor één dag werk een mooie job kan hebben, ik heb meer moeten doen onbezoldigd in mijn leven hoor voor een mooie job te hebben. Ik heb ook nog een weekend gratis in een oliebollen kraam gaan helpen, met als voorwaarde dat ik de truc met het lepeltje mocht leren.
Nogmaals bedankt om uw persoonlijke mening/ervaringen te delen. Als u het goed vind om regelmatig onbezoldigd te werken dan is dat uw keuze.
Ik heb de keuze gemaakt dat ik niet onbezoldigd wil werken. Dat ik niet van mij wil laten profiteren. In ieder geval toch niet een héle dag.

Toevallig heb ik deze week sollicitatiegesprekken en selectietesten gehad voor een ander bedrijf. Gisteren had ik een selectietest die ongeveer 4 uur duurde, onbetaald. Dit was voor mij helemaal géén probleem. Ik wist van tevoren dat deze selectietesten 'slechts' 4 uren zouden duren. Er was constant supervisie van de werkgever en men heeft een goede evaluatie kunnen maken. Men heeft mij gisteren effectief testen laten uitvoeren om mijn competenties te testen.
Dat is helemaal anders als een "onbezoldigde selectietest" die 7u30minuten duurde, en waar ik quasi de hele dag alléén aan het werken was.

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#9 , 02 aug 2018 13:31

Het gaat trouwens niet alleen over één dag. Omdat de werkgever de wet heeft overtreden zijn er ook sancties. één van de sancties is dat men verplicht is om mij twee weken loon uit te betalen, als verbrekingsvergoeding..
Toch één probleem !!!

Je heeft getekend voor één dag, dus is het een contract van bepaalde duur, dus hoog uit max 1 dag te betalen en niet de 14 dagen zoals u dekt, en dan denk je nog fout want de vooropzeg gedaan door werkgever is ook veranderd op 1/05/2018 minder dan 3 maanden dienst dan is de verbreking max 1 week.

Maar je had een contract van bepaalde duur en die eindigt altijd einde van deze dag
Goh dit is een apart geval, we zullen zien wat mijn advocaat zegt en wat de rechter uiteindelijk zal oordelen.

Het document dat ik heb ondertekend was inderdaad voor 1 dag. Maar dit document is géén arbeidscontract. Het betreft een onbezoldigde proefdag.
De regels voor het opstellen van dit document werden niet nageleefd, de duurtijd was niet duidelijk gespecifieerd. Er zou specifiek een duurtijd moeten opstaan, de duurtijd van de proefdag zou duidelijk moeten worden vermeld.
Verder staat er in dit document dat deze dag werd georganiseerd "om kennis te maken met de sollicitant en zijn/haar competenties". Zoals ik zei, heb ik quasi de hele dag alléén gewerkt, en kan men dus onmogelijk mijn competenties hebben getest.
Verder heb ik op de werkvloer de normale taken van een verkoper uitgevoerd. Het is niet toegelaten om tijdens een onbezoldigde proefdag mijn capaciteiten te testen op de werkvloer. Als ik als test bijvoorbeeld een fiets had moeten repareren, dan was er geen probleem geweest. Maar als ik als test een fiets moet proberen te verkopen aan een klant, dat mag niet.
Ik heb een fiets (en enkele accessoires verkocht), dus ik was winstgevend voor het bedrijf. (een selectietest mag niet winstgevend zijn voor het bedrijf. De opbrengst moet eerder toevallig zijn.)
Omdat ik quasi de hele dag alléén op de fietsenafdeling stond als verkoper, was het net de bedoeling dat ik fietsen zou verkopen. Dus het is zeker geen toevallige opbrengst voor het bedrijf.

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 02 aug 2018 13:34

een advocaat zal je meer kosten dan wat die dag je zou opbrengen, maar als u vindt dat het dat waard is....

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#11 , 02 aug 2018 13:39

een advocaat zal je meer kosten dan wat die dag je zou opbrengen, maar als u vindt dat het dat waard is....
Ik zou het ook zelf, zonder advocaat, kunnen doen.
Maar ik kom in aanmerking voor een Pro-Deo advocaat, dus dan kost het mij (bijna) niets...

Het is vooral uit principe dat ik hiermee verder wil gaan. Men heeft van mij geprofiteerd en mij willen chanteren om de hele dag te werken.
Als ik hier mee verder ga dan leren ze misschien een lesje, en zal dit in de toekomst niet meer gebeuren bij dit bedrijf.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 02 aug 2018 13:51

Vakbond en inspectiediensten in kennis stellen.

jef007
Berichten: 1679

#13 , 02 aug 2018 15:56

saveria : mijn steun heb je!!

aangezien het hier een juridisch forum, is hoop ik voor u dat een jurist voor u in de bres springt!!

Tope
Berichten: 916

#14 , 02 aug 2018 17:47

Mijn steun heb je ook.
Een positief resultaat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor diegenen die na jou komen.
Dat heet solidariteit en dat kan ik niet anders dan goedkeuren.

Terug naar “Andere”