ten laste neming

Youme14
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ten laste neming

#1 , 27 jul 2018 23:11

Hallo,

Ik ben recentelijk gestopt met werken om mij te kunnen toeleggen op vrijwilligerswerk.
Ik ben 34 jaar en gescheiden.
Sinds kort woon ik terug bij mijn ouders.

Kunnen zij (of mijn vader, want hij is gezinshoofd) mij ten laste nemen? Ik heb geen uitkering of werkloosheidsvergoeding en ben ook niet van plan deze aan te vragen (ik wil vrij zijn).

Bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 jul 2018 23:16

Als je geen inkomsten hebt kan dat zeker.
Je zal later wel niet veel pensioen krijgen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8836

#3 , 27 jul 2018 23:23

Hangt af van het totale plaatje. Alimentatiegerechtigd? Want als je vrij wil zijn, zal je moeten leven van iemands goodwil (lees inkomen). Bovendien voorzie ik problemen met de mutualiteit waardoor je bij ziektekosten de volle pot zal moeten betalen. Dus zo erg vrij zal je toch niet zijn. Een eigen (vervangings)inkomen heb je echt wel nodig. Is de reden van het "vrijwilligerswerk" dat je de partneralimentatie (uit echtscheiding) dreigt te verliezen door een betaalde baan?

Reclame

Youme14
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2018 11:29

Ik ontvang geen partneralimentatie.
Kan ik niet gewoon mijn bijdragen blijven betalen aan de mutualiteit en zo in orde blijven?

Dat ik weinig tot geen pensioen zal hebben, daar ben ik me van bewust.

Dank jullie wel.

Mathieu Rutten

#5 , 29 jul 2018 15:49

Het lijkt me verstandig om minimaal een aantal uren te blijven werken. Als je gemiddeld 13 uur per week werkt, voldoe je aan de loopbaanvoorwaarde voor de bepaling van de pensioenleeftijd. Je hebt dan nog een zee van tijd om aan vrijwilligerswerk te doen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Andere”