ADV komt te vervallen

Erwin.Pauwels
Topic Starter
Berichten: 5

ADV komt te vervallen

#1 , 26 jul 2018 14:36

Beste,

Ik werk in een bedrijf waar we de normale 12 dagen ADV per jaar worden opgebouwd.
Echter is hier de regel dat als je je ADV dagen niet binnen de vooropgestelde periode hebt kunnen opnemen deze gewoon komen te vervallen.
Dat wil zeggen dat deze gewoon verdwijnen zonder enige vergoeding.

Nu is mijn vraag, mag dit zomaar? Dit zijn toch gepresteerde uren en die mogen toch niet gewoon verdwijnen?

Alvast hartelijk dank.

Mvg,
Erwin P.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2018 19:56

De aanvullende vakantiedagen die per sector worden toegekend moet je inderdaad tijdig opnemen. Je mag die dagen niet opsparen. Je kan de modaliteiten in het arbeidsreglement terugvinden.
Je kan best per periode de aanvullende vakantiedag opnemen, dus in principe 1 dag per maand.
Je begrijpt dat het opsparen van vakantiedagen en vervolgens al die dagen in één keer opnemen met bovenop je wettelijk verlof niet compatibel is met de normale werking van een dienst.
Indien de dienstchef systematisch het opnemen van ADV dagen weigert moet je dit uiteraard tijdig meedelen aan de personeelsdienst / directie / vakbond en meestal wordt dit dan snel opgelost.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2018 12:34

Dit zijn toch gepresteerde uren en die mogen toch niet gewoon verdwijnen?
enkel de inhaalrust ben je dan kwijt, het loon hiervoor moeten ze betalen

art 26bis 16/3/1971 ..........;In de gevallen waarin zij niet binnen de bij het eerste lid bedoelde periode kan worden toegekend (wegens het bepaalde in het derde lid), wordt de inhaalrust toegekend binnen drie maanden die volgen op het einde van de periode waarin de inhaalrust niet kon worden toegekend. Indien de duur van deze laatste periode evenwel zes maanden overschrijdt, wordt de inhaalrust niet meer toegekend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Erwin.Pauwels
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 30 jul 2018 09:44

Hartelijk dank voor jullie antwoord…
Ik ga dit eens even bezien… want het lijkt me straf dat hier de niet opgenomen ADV uitbetaald word.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2018 09:52

Hartelijk dank voor jullie antwoord…
Ik ga dit eens even bezien… want het lijkt me straf dat hier de niet opgenomen ADV uitbetaald word

.
Zie je laatste loonbrieven eens goed na, want de niet opgenomen dagen MOETEN uitbetaald worden aan het gewone tarief.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”