Bevallingrust/Ouderschapsverlof/Tijdkrediet na periode van tijdelijke werktijdvermindering

Joyce86
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Bevallingrust/Ouderschapsverlof/Tijdkrediet na periode van tijdelijke werktijdvermindering

#1 , 24 jul 2018 14:57

Hallo,

sinds 1 april 2018 heb ik, na een periode van ziekte, een bijlage aan mijn contract gekregen waarbij mijn tewerkstelling tijdelijk verminderd is naar 80%. Dit dus tot 1 april 2019. Hierna zou ik een evaluatie krijgen.

Nu ben ik ondertussen (onverwacht) zwanger en zal ik in januari bevallen, waarna ik bevallingsrust heb. Mijn uitkeringen zullen berekend worden op basis van mijn 80%, zelfs al loopt deze bijlage af in april (normaliter zit ik dan nog steeds in bevallingsrust). Mijn HR verantwoordelijke zegt namelijk dat de mutualiteit mijn uitkeringen niet zal aanpassen voor 1 maand: klopt Dit? Nu wou ik hierna een maand ouderschapsverlof nemen, wordt dit dan nog steeds berekend op basis van mijn tijdelijke arbeidsduurvermindering? Of zal deze dan toch op mijn fulltime contract worden berekend? Is het voor mij mogelijk om na deze periode 1/5e gemotiveerd tijdkrediet te nemen of 1/5e ouderschapsverlof? De personeelsverantwoordelijke zegt dat ik enkel mijn bijlage kan laten verlengen om dit te bekomen, want ik heb geen recht op 1/5e verlof/krediet omdat ik de voorafgaande 12 maanden niet voltijds heb gewerkt.. Klopt dit? En wat kan ik het beste doen?

Bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding