Verlof afgekeurd

OpheliaV
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verlof afgekeurd

#1 , 18 jul 2018 16:48

Kan een werkgever verlof blijven afkeuren? Ik heb dit jaar al denk ik 7 keer opnieuw verlof aangevraagd, telkens voor andere datums, maar ze blijven alles afkeuren. Ik ben bediende.

Ik weet dat dit dan wordt uitbetaald maar dat wil ik dus niet, ik wil gewoon mijn verlof.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2018 09:24

Ophelia,

Verlof moet altijd genomen worden in overleg tussen de werknemer en de werkgever. De werkgever moet wel rekening houden met enkele spelregels. Er moeten minstens 2 ononderbroken weken toegekend worden 1 mei en 31 oktober, behalve als je uitdrukkelijk een andere voorkeur hebt. Ook genieten de ouders van schoolgaande kinderen van het voordeel dat zij voorrang krijgen om verlof op te nemen tijdens de schoolvakantie.

Indien de werkgever toch niet akkoord gaat met jou reeds 7 voorgestelde data, zul je toch een stapje verder moeten gaan. Indien u lid bent van een vakbond zou ik hier een bezoekje brengen, zodat deze de werkgever nog eens kunnen herinneren aan bovenstaande verplichting. Indien dit nog geen soelaas brengt is kunt u nog steeds naar de arbeidsrechtbank trekken. Daarom is het belangrijk om alle formele afwijzingen op papier te bewaren om een dossier op te bouwen.

OpheliaV
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2018 10:06

Ophelia,

Verlof moet altijd genomen worden in overleg tussen de werknemer en de werkgever. De werkgever moet wel rekening houden met enkele spelregels. Er moeten minstens 2 ononderbroken weken toegekend worden 1 mei en 31 oktober, behalve als je uitdrukkelijk een andere voorkeur hebt. Ook genieten de ouders van schoolgaande kinderen van het voordeel dat zij voorrang krijgen om verlof op te nemen tijdens de schoolvakantie.

Indien de werkgever toch niet akkoord gaat met jou reeds 7 voorgestelde data, zul je toch een stapje verder moeten gaan. Indien u lid bent van een vakbond zou ik hier een bezoekje brengen, zodat deze de werkgever nog eens kunnen herinneren aan bovenstaande verplichting. Indien dit nog geen soelaas brengt is kunt u nog steeds naar de arbeidsrechtbank trekken. Daarom is het belangrijk om alle formele afwijzingen op papier te bewaren om een dossier op te bouwen.
Dankjewel voor je antwoord! Hier kan ik al wat verder mee.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2018 14:26

Indien dit nog geen soelaas brengt is kunt u nog steeds naar de arbeidsrechtbank trekken.
waarom 3000€ ereloon aan advocaat gaan betalen en uitspraak volgend jaar? terwijl je gratis terecht kan bij de sociaal inspectie

@wijs best eerst uw werkgever op de boete bepaald in art 145 van het sociaal strafwetboek, bij uw volgende verlofaanvraag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”