Concurrentiebeding

Vin1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Concurrentiebeding

#1 , 16 jul 2018 14:26

Klein vraagje:

In mijn huidig contract staat dat ik onder concurrentiebeding val. Ik ben te werk gesteld als zijn een handelsvertegenwoordiger (bediende).

Mijn loon bedraagt bruto €2.400/ maand.

Is dit geldig?

Bedankt om dit te bekijken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2018 14:50

Ik denk dat je met dit loon er juist zal invallen !

Dit brutojaarloon wordt berekend bij de uitdiensttreding en bestaat uit het gewone loon, vakantiegeld , het loon voor overuren, ploegtoeslagen, eindejaarspremie en moet dan = 33472€ zijn

Snel even rekenen !

2400€ bruto x 13 = 31.200 €

+ eindejaar premie en andere bonussen, dit zal erop aan komen dat dit voor u kan tellen ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2018 10:50

Dag Vin,

Ik kan u toch aanraden hiermee eens naar de vakbond te stappen. Een niet-concurrentiebeding is onderworpen aan een heel strikte voorwaarden. Indien er geen limitatieve omschrijving is qua gebied, functie, periode, e.d. bestaat de kans dat het beding nietig is.

Indien mogelijk kunt u het specifieke punt uit uw arbeidscontract hier eens posten of sturen in bericht?

Reclame

Vin1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jul 2018 10:49

Dag Vin,

Ik kan u toch aanraden hiermee eens naar de vakbond te stappen. Een niet-concurrentiebeding is onderworpen aan een heel strikte voorwaarden. Indien er geen limitatieve omschrijving is qua gebied, functie, periode, e.d. bestaat de kans dat het beding nietig is.

Indien mogelijk kunt u het specifieke punt uit uw arbeidscontract hier eens posten of sturen in bericht?
Als eerste wens ik u graag te bedanken voor de feedback.

Ik val onder PC200. Gewoon als bediende ingeschreven.

De clausule gaat als volgt: 'Concurrentiebeding. Gedurende 12 maanden na het einde van de overeenkomst zal de bediende zich onthouden van elke uitoefening van de bij deze overeenkomst bedoelde activiteit, voor eigen rekening of voor de rekening van een andere werkgever, rechtstreeks of onrechtstreeks, en dit in geheel van het gebied dat hem is toegewezen. Bij overtreding van dit concurrentiebeding is de bediende aan de werkgever een vergoeding verschuldigd gelijk aan zes maanden loon, onverminderd een vergoeding voor geleden schade voor zover deze bewezen is. In elk geval mag deze vergoeding ingehouden worden op het nog te betalen commissieloon.'

Vin1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jul 2018 10:53

Ik denk dat je met dit loon er juist zal invallen !

Dit brutojaarloon wordt berekend bij de uitdiensttreding en bestaat uit het gewone loon, vakantiegeld , het loon voor overuren, ploegtoeslagen, eindejaarspremie en moet dan = 33472€ zijn

Snel even rekenen !

2400€ bruto x 13 = 31.200 €

+ eindejaar premie en andere bonussen, dit zal erop aan komen dat dit voor u kan tellen ..
Goedemorgen Denlowie,

In mijn eerste post had ik geschreven dan ik ben ingeschreven als zijnde handelsvertegenwoordiger. Dit is echter niet correct ik val blijkbaar onder een gewoon bediende statuut (PC 200).

Zit hier enig verschil op?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Vin

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jul 2018 11:22

Eigenlijk niet, maar ik zou er mij geen zorgen over maken, dit doet men dikwijls, maar als u het bedrijf verlaat moet hij een zeer grote som geld geven anders is er geen concurentie beding van toepassing en vervalt dit .

--voorzien in de betaling van een enige en forfaitaire compensatoire vergoeding door de werkgever wanneer hij, binnen 15 dagen na het einde van de arbeidsovereenkomst, niet afziet van de effectieve toepassing van het concurrentiebeding.
Het minimumbedrag van deze vergoeding is gelijk aan de helft van het brutoloon van de werknemer, dat overeenstemt met de toepassingsduur van het beding.


Voorbeeld: een concurrentiebeding wordt voorzien voor 1 jaar. De vergoeding bedraagt ten minste 6 maanden van het brutoloon.

Deze voorwaarden zijn cumulatief. Wanneer aan één ervan niet is voldaan, is het gehele beding nietig.


Denkt u dat u werkgever u deze centen gaat geven ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”