opzegtermijn zelfstandige

Silke-
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

opzegtermijn zelfstandige

#1 , 01 jul 2018 13:34

Hallo,

ik ben werkzaam binnen een praktijk van zelfstandig verpleegkundigen.
Door omstandigheden, wens ik de samenwerking met hen te beëindigen.
In de samenwerkingsovereenkomst staat dat ik 2 maand opzeg heb.
Ik had hen op vrijdag 29/6 een aangetekend schrijven verzonden met kennisgeving van de beëindiging.
Echter, heb ik me vergist qua datum van ingang opzegperiode. Dit moest 1 juli zijn en niet 1 september (zou laatste werkdag zijn).
Nu doet de praktijk zeer moeilijk, en willen ze me laten werken tot einde november (omdat er in de brief stond dat Mijn opzegperiode 2 maand bedraagt en deze ingaat op 1 september 2018 + 2 maand opzeg = 1december).
Ik weet niet goed wat ik moet doen om dit recht te trekken..
ik dacht een nieuwe brief op te stellen en de vorige nietig te verklaren, maar hoe begin je eraan?
en vanaf wanneer mag je opzegperiode ingaan? in de samenwerkingsovereenkomst staat er niets genoteerd, enkel een opzeg van 2 maand.
Ik zou graag de schade zoveel mogelijk willen beperken, en dus stoppen in september.
Gelden hier dezelfde regels als een werknemer? zijnde, als ik nu maandag 2 juli 2018, mijn ontslag aangetekend verstuur, de opzegtermijn ingaat op 9 Juli 2018? of gelden er andere regels?

alvast bedankt,
Silke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 01 jul 2018 14:47

1 juli had zo wie zo al niet gegaan daar er geen drie werkdagen zijn tussen verzenden een aankomen.

Art. 53. De vervaldag is in de termijn begrepen.
Is die dag echter een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst op de eerstvolgende werkdag.

Gerechtelijk wetboek :
Art. 53bis.<Ingevoegd bij W 2005-12-13/35, art. 2; Inwerkingtreding : 31-12-2005> Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst;
[1 3° wanneer de kennisgeving is gebeurd tegen gedagtekend ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die erop volgt.]1


edoch u hebt zelf geschreven 1 september dus wordt volgens mij dus september en oktober.

U hebt mijns inzien een rechtsgeldige opzeg gegeven tot eind oktober.
Rechtzetten zal enkel via rechtbank kunnen maar gezien termijn niet te veel op hopen.(vakantiekamers + procedure in beroep door samenwerkingsverband.. uitstel enz ) zal die termijn van 2 maanden al snel overschreden zijn.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2018 15:13

Volgens mij kan je een nieuwe opzeg doen met respecteren van de contractuele 2 m. Ter vervanging van het eerdere schrijven.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Silke-
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2018 15:32

Volgens mij kan je een nieuwe opzeg doen met respecteren van de contractuele 2 m. Ter vervanging van het eerdere schrijven.

En vanaf wanneer mag de opzegtermijn dan ingaan?
Vanaf volgende week? Of moet ik opnieuw een maand wachten (1augustus) alvorens de opzegtermijn kan beginnen?
Tot oktober werken is absoluut geen optie :(

Silke-
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jul 2018 15:37

1 juli had zo wie zo al niet gegaan daar er geen drie werkdagen zijn tussen verzenden een aankomen.

Art. 53. De vervaldag is in de termijn begrepen.
Is die dag echter een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst op de eerstvolgende werkdag.

Gerechtelijk wetboek :
Art. 53bis.<Ingevoegd bij W 2005-12-13/35, art. 2; Inwerkingtreding : 31-12-2005> Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst;
[1 3° wanneer de kennisgeving is gebeurd tegen gedagtekend ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die erop volgt.]1


edoch u hebt zelf geschreven 1 september dus wordt volgens mij dus september en oktober.

U hebt mijns inzien een rechtsgeldige opzeg gegeven tot eind oktober.
Rechtzetten zal enkel via rechtbank kunnen maar gezien termijn niet te veel op hopen.(vakantiekamers + procedure in beroep door samenwerkingsverband.. uitstel enz ) zal die termijn van 2 maanden al snel overschreden zijn.

Kan ik dan helemaal niets ondernemen om dit recht te trekken?
Zou me verbazen, iedereen maakt toch eens een fout?
Allesinds zie ik het niet zitten om nog tot eind oktober/begin december daar nog te werken..
Dus het is hetzelfde "reglement" als bediendecontract? Ondanks ik er als zelfstandige werk?
Ookal stuur ik morgen een rechtzetting, en de vorige brief nietig te verklaren? dit maakt dan niets uit, is niet officieel?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 jul 2018 16:14

Zelfstandige??? Schijn zelfstandige waarschijnlijk. Als je echt zelfstandig bent hoef je toch geen opzeg te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jul 2018 16:35

Het word ook tijd dat men daar eens grote kuis inhoud !
Als zelfstandige moet je geen opzeg doen, en dit omdat je niet ondergeschikt werkt, je kan moeilijk aan je eigen een opzeg doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Silke-
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jul 2018 17:25

Zelfstandige??? Schijn zelfstandige waarschijnlijk. Als je echt zelfstandig bent hoef je toch geen opzeg te geven.
Het word ook tijd dat men daar eens grote kuis inhoud !
Als zelfstandige moet je geen opzeg doen, en dit omdat je niet ondergeschikt werkt, je kan moeilijk aan je eigen een opzeg doen !

Dus ookal is er een samenwerkingsovereenkomst, hoef ik dan geen 2 maand uit te doen?
Hoe kan ik die overeenkomst dan nietig verklaren? Het gaat om verpleging.. ik snap wel dat ze ergens een opzegtermijn verwachten.. vooral in groepsverband, omdat je toch bepaalde continuiteit moet garanderen naar de clienten toe.. maar hoe ze daar te werk gaan momenteel.. het gaat men petje te boven.. en dan ik die zo dom is om verkeerde datum van ingang opzegtermijn te zetten.. ze plooien niet, reageren op niets, en zullen er waarschijnlijk alles aan doen om mijn fout niet in onderlinge overeenkomst recht te trekken, gezien ik ook niet de enige ben die de samenwerking heeft/wil beëindigen.. waar kan ik hiermee terecht om hen toch onder druk te zetten mij te laten gaan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jul 2018 17:48

Ja kan nooit onder gezag zelfstandig werken jij doet aan schijnzelgstandigheid .
Dit kan je onmiddellijk op lossen ga naar de sociale inspectie en men kan je inschrijven vanaf dag 1 en je gaat nog een pak geld krijgen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 01 jul 2018 17:56

Wie betaalt uw sociale zekerheid, en werkgeversbijdragen? De werkgever of jijzelf? Indien jijzelf die moet betalen ben je zelfstandige en kan je van vandaag op morgen vertrekken, zonder enige opzeg noch schadevergoeding.. Wrijf hun dat onder de neus, en zeg hun, dat als ze u weigeren te laten gaan, je naar de sociale inspectie zal stappen en dit aangeven.

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 01 jul 2018 19:15

Hier ook eens lezen:
https://www.unizo.be/sites/default/file ... erking.pdf

Betrokkene maakt tenslotte gebruik van een gemeenschappelijke infrastructuur die moet betaald worden.
Ik ben weg en wie betaald voor mijn kwartaal vb de verzekering de leasing van bepaalde dure toestellen of de herinrichting van de praktijk € 25.000 en waar betrokkene mee voor gestemd heeft maar nu niet meer voor betaald?

Denk toch dat het niet zo eenvoudig is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jul 2018 19:23

Als er uur roosters zijn, en zij bepalen je verlof, en je moet je verantwoorden als je afwezig bent, dan ben je in ondergeschikt dienst verband.

Als men klacht bij de sociale inspectie doet, zal je zien wie aan het langste eind zal trekken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38590

#13 , 01 jul 2018 19:30

Dat klopt dan is men schijnzelfstandige maar daar spreekt TS niet over.
Dus is het wachten op zijn reactie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jul 2018 19:45

Had men echt met een zelfstandige in dienst willen gaan, dan hadden ze een vennootschap waar TS ook aandeelhouder van was, zo word dit geregeld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Silke-
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jul 2018 22:09

Hier ook eens lezen:
https://www.unizo.be/sites/default/file ... erking.pdf

Betrokkene maakt tenslotte gebruik van een gemeenschappelijke infrastructuur die moet betaald worden.
Ik ben weg en wie betaald voor mijn kwartaal vb de verzekering de leasing van bepaalde dure toestellen of de herinrichting van de praktijk € 25.000 en waar betrokkene mee voor gestemd heeft maar nu niet meer voor betaald?

Denk toch dat het niet zo eenvoudig is.
Tgoh, echt gemeenschappelijk infrastructuur is er niet echt..
Er is wel een bureau waar de coördinatoren zitten, maar wij zijn daar praktisch nooit, buiten voor vergaderingen en dergelijke.
We geven nu ongeveer 18% van onze inkomsten af voor de vaste kosten, waaronder huur van het pand en dergelijke. Qua uurrooster is dat in samenspraak, maar als er invullingsproblemen zijn, of zieken.. geven ze je niet echt de keus om deze al dan niet te werken. Qua werklijst heb je geen tot weinig inspraak.
Ik heb indertijd een samenwerkingsovereenkomst getekend waar in staat dat ik bij beëindiging 2 maand opzeg heb.. maar verder staat er niets concreet in..
Na lang bellen en mailen hebben ze eindelijk geantwoord dat ze het gaan vragenaan de overkoepelende organisatie... DWZ dat ze dus inderdaad heel moeilijk gaan doen om mij te laten gaan tegen september.. in onderling overeenkomst ga ik ook mogen vergeten..
Maar eerlijk gezegd zit ik er mentaal/emotioneel wat door, ik kan het niet langer meer aan om er te werken.. niet voor de patiënten.. want ik doe het heel graag, maar degenen die 'het voor het zeggen hebben' doen u aan alles twijfelen en geven u een superslecht gevoel en enorm veel stress in het algemeen..
Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie advies en hulp.. ik ga dan als ze echt niet willen plooien een klacht indienen bij de sociale inspectie.. maar indien het dan toch schijnzelfstandige is.. hang ikzelf er dan ook niet aan? (Is mijn 1ste job als zelfstandige, en meteen ook de slechtste keuze die ik gemaakt heb!)

Terug naar “Andere”