Een volledig gerechtigde leefloon voor alleenstaande

Packo Detlef
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Een volledig gerechtigde leefloon voor alleenstaande

#1 , 27 jun 2018 17:42

Hieronder plaatste ik een vraag die mijn moeder mailde naar haar maatschappelijk-assistent (OCMW)

In hoeverre kan de vraag?

Is het antwoord gegrond, klopt deze?

vraag
Dag
Ik heb een vraag, het is toch zo ik een leefloon krijgen zal als alleenstaande?
Detlef woont hier wel boven, wat volledig apart is, zoals een appartement,
Ik mag op eer en geweten zeggen wij niet tezamen wonen,
Als alleenstaande kan ik niet toekomen met € 595,13.
Daarbij heb ik ook een hond en 4 katten (waarvan 2 zwerfkatten, die ik in huis genomen heb
ik weet dit geen rol speelt),
voor Detlef daarentegen is het onmogelijk een woonplaats te vinden aan een degelijke prijs ,
met zijn inkomen, daardoor woont hij hierboven,
hopelijk is het begrijpelijk , ik wil absoluut niet afhankelijk worden van mijn zoon en schooien om centen.


antwoord
Dag Françoise

Het is onmogelijk om je leefloon om te zetten naar een leefloon categorie alleenstaande.
Het is ook zo dat we bij het berekenen van het leefloon elke maand de loonfiches van Detlef nodig hebben omdat dit over een meerekenbaar inkomen gaat.
Ik snap dat het niet makkelijk is met dit beperkte budget rond te komen. Maar als je je inkomen wil verhogen, raad ik je aan om op zoek te gaan naar werk. Bijvoorbeeld interim.


later antwoorde mijn moeder nog met het volgende;

Oi Michelle
Oei, maar als ik bewijzen kan Detlef alleen woont, heb ik recht op een leefloon,
Mijn leven is heel minimaal en sober, het is nooit gemakkelijk geweest, het is mijn leven ik leid, mijn leven zomaar omslaan da lukt niet,
als men mij iets vraagt in de buurt sta ik steeds paraat,
het gaat niet om mijn INKOMEN te verhogen, het gaat om een gerechtigde leefloon € 892,70
met vriendelijke groeten en begrip


Alvast bedankt,

Detlef Packo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2018 19:04

Ik denk dat men in het ocmw denkt dat het ruikt naar fraude.

Alleen wonen is een eigen huisnummer hebben op de burgerlijke stand, en om , aparte keuken, aparte toilet, en aparte leefplaats te hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 27 jun 2018 19:26

Ook het huis moet wettelijk voldoen aan de normen dus twee verschillende woongelegenheden. En als dusdanig ook geregistreerd met twee kadastrale inkomens. Dus het huis moet verbouwd worden.
Kan er een zorgwonen regeling komen vraag dat eens na bij het OCMW.
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... /Zorgwonen
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... /zorgwonen

Reclame

Terug naar “Andere”