Ziekte net voor jaarlijks verlof

Sba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ziekte net voor jaarlijks verlof

#1 , 25 jun 2018 18:56

Beste,

Ik leg de situatie even uit.

Ik ben midden juni 2018 ziek gevallen voor langere periode.
Mijn jaarlijks verlof is mij reeds goedgekeurd sinds enkele maanden en heb hier ook e-mail bevestiging van.
Kan ik op verlof vertrekken indien mijn ziekte attest afloopt de dag dat mijn verlof ingaat ?
bijvoorbeeld : Attest tot 28 juni inclusief, Aanvang verlof op 29juni
Hoe zit het dan met het gewaarborgt loon ?

Ik heb tot op heden geen controle arts gezien.
Heb ik andere verplichtingen waar ik mij moet aan houden ?


Graag dringend jullie advies.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 jun 2018 09:32

U kan op verlof vertrekken, en vanaf uw eerste dag verlof krijgt u terug loon van uw werkgever (verlof wordt gelijkgesteld aan werken).

Sba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2018 10:19

bedankt voor het antwoord. nog een bijkomende vraagje. na een dokters bezoek vandaag is mijn arbeidsongeschikheid nog met een week verlengd. ik moet normaal morgen 1 dag werken alvorens mijn verlof ingaat. ik ben nog niet voldoende gerecupereerd en de arts heeft dus met 1 week velengd.
ik vertrek vrijdag op vakantie. moet ik mijn baas schriftelijk bevestigen dat ik nog steeds de intentie heb om op velof te vertrekken en mijn verblijfsadres mede te delen?
dit om bezoek van eventuele controlearts te dekken?
bedankt

graag jullie advies

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 26 jun 2018 10:27

Dan liggen de kaarten wat anders:

1. Heb je toestemming van de dokter om op vakantie te gaan (dit is gelijkgesteld aan de toestemming om het huis te mogen verlaten)?
2. Je dient ook best de adviserend geneesheer van je mutualiteit in te lichten (binnen de EU is een melding voldoende, buiten de EU moet je echt toestemming hebben).
3. Je dient ook je werkgever in te lichten, mét adres waarop je bereikbaar bent, zodat er ook in het buitenland eventueel een controle-arts gestuurd kan worden (best schriftelijk).

Aangezien de ziekte begonnen is, voor je op vakantie vertrok, zal je je verlofdagen terug krijgen (dit zijn namelijk nu ziektedagen geworden).

Sba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jun 2018 10:47

Dan liggen de kaarten wat anders:

1. Heb je toestemming van de dokter om op vakantie te gaan (dit is gelijkgesteld aan de toestemming om het huis te mogen verlaten)?
2. Je dient ook best de adviserend geneesheer van je mutualiteit in te lichten (binnen de EU is een melding voldoende, buiten de EU moet je echt toestemming hebben).
3. Je dient ook je werkgever in te lichten, mét adres waarop je bereikbaar bent, zodat er ook in het buitenland eventueel een controle-arts gestuurd kan worden (best schriftelijk).

Aangezien de ziekte begonnen is, voor je op vakantie vertrok, zal je je verlofdagen terug krijgen (dit zijn namelijk nu ziektedagen geworden).
Beste,
Dank voor het antwoord.

1. Ja, toestemming om het huis te verlaten

2. Aangezien ik niet langer ziek ben dan 1 maand of 30 kalenderdagen is dit van toepassing ? Ik ben nog steeds van plan te hernemen na mijn verlofperiode
Ziekte is aangevat op 12 juni en loopt nu tot 9 juli

3. Was ik van plan.

Graag je advies

mvg

Terug naar “Andere”