klacht vakbond

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

klacht vakbond

#1 , 25 jun 2018 14:27

Beste mensen, .

ik was ruime tijd tewerkgesteld bij een klant van een poetsbedrijf via dienstencheque-systeem. Tijdens deze periode verhuisde ik eind mei 2015 naar een andere gemeente. Dit was niet naar genoegen van de klant en na 3 tal maanden werd ook deze klant niet meer behandeld. Ondanks er onder getuigen het poetsbedrijf eind mei werd ingelicht weigert het poetsbedrijf de km-vergoeding aan te passen en deze na het eindigen van de overeenkomst bij deze klant in augustus dit te doen. Het gaat om bijna +-890 km's. Verschillende pogingen bij het poetsbedrijf als het sociaal bureau bleven onbeantwoord.

Hierop heb ik een vakbond aangesproken vermits ik hun wel degelijk op de hoogte had gebracht als kan ik via domicilie, elektriciteit- , Telenet- als waterfactuur bewijzen dat ik daar wel degelijk woonde. De vakbond volgde mijn stelling en stelde mij gerust dat de zaak in orde zou komen. Hierop heb ik mij lid gemaakt en 6 maanden terugkerend lidgeld betaald. Na enkele maanden was het verdict dat het poetsbedrijf erbij blijft dat ik dit niet zou vermeld hebben en dat ondanks de voorheen genoemde bewijzen er geen gerechtelijk vervolg mogelijk was. ( pittig detail; enkele weken voor het verdict verlangde de vakbond om nog 2 jaar terugkerend lidgeld nog bij te betalen omwille de zaak reeds die periode aansleepte, dit werd geweigerd.)

Vraag: sinds wanneer gaat een mondig bewijs boven een schriftelijk bewijs? Is deze uitspraak van de vakbond juist? Wat is mijn slaagkans indien ik zelf naar de arbeidsrechtbank stap?

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2018 14:38

U slaagkans is zeer miniem tegen de vakbond, en ja een mondelinge afspraak is even geldig als een schriftelijke !

P.S het sociaal bureau heeft hier niks mee te maken zij doen enkel administratief werk, en enkel het wat ze opgedragen word, dit is je werkgever niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#3 , 25 jun 2018 15:50

Dank U voor de reactie,

beide zijn inderdaad geldig waar wel de bewijskracht verschillend liggen. Wat bij een mondeling akkoord moeilijk te bewijzen valt is een schriftelijk onweerlegbaar wat toch een schriftelijke bewijskracht over een mondelinge gaat?

Ik had het op mijn werkgever die ik zou dagvaarden niet de vakbond.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2018 15:56

Heb je een bewijs dat je uw werkgever ingelicht had dat uw domicilie veranderd was? Een factuur van telenet is geen bewijs dat je ergens gedomicilieerd bent. Een afdruk van de adresgegevens op uw ID kaart of een bewijs van de dienst bevolking van uw nieuwe woonplaats is dat wel.

Je hebt dus recht op de aangepaste km-vergoeding van zodra je de werkgever een bewijsje van verandering van domicilie bezorgd hebt. Welk bewijs heb je dat je dit gedaan hebt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2018 16:07

2015 einde arbeidsovereenkomst.of is dit fout ?

Artikel 15 van de arbeidsovereenkomstenwet bepaalt dat de rechtsvorderingen die uit de arbeidsovereenkomst ontstaan, één jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst verjaren, ofwel vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst mag overschrijden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#6 , 25 jun 2018 17:57

Beste Gebruiker21

bedankt om uw reactie. Mijn domicilie is veranderd op 07/06/2015 ( iets meer dan een week na mijn verhuis) en ondanks dit voor te leggen bij mijn werkgever als vakbond worden mijn km's niet betaald en wilt de vakbond geen rechtszaak opstarten.

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#7 , 25 jun 2018 18:00

Beste denlowie,

bedankt voor uw reactie. Ik ben nog steeds in dienst bij mijn werkgever. Het voorval zal dus verjaar zijn in 05/2020

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jun 2018 09:42

bedankt om uw reactie. Mijn domicilie is veranderd op 07/06/2015 ( iets meer dan een week na mijn verhuis)
maar wanneer heb je dit doorgegeven aan uw werkgever? Als je dit maar op 01/09/2015 doorgegeven hebt, zal de werkgever ook maar de nieuwe kilometervergoeding toepassen vanaf 01/09/2015.

Vandaar mijn vraag heb je een bewijs dat je dit doorgegeven hebt (dus geen bewijs dat uw domicilie veranderd is, maar effectief het bewijs dat je je werkgever hiervan ingelicht hebt en op welke datum dit was)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jun 2018 14:20

Wat is mijn slaagkans indien ik zelf naar de arbeidsrechtbank stap?
waarom zou u naar de arbeidsrechtbank stappen en niet naar de inspectie van de sociale wetten?
je kan hiervoor zelfs helemaal gratis online klacht indienen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jun 2018 15:06

waarom zou u naar de arbeidsrechtbank stappen en niet naar de inspectie van de sociale wetten?
je kan hiervoor zelfs helemaal gratis online klacht indienen
Maar dan moet de TS wel een punt kunnen maken. De TS zal moeten kunnen bewijzen op welke datum hij zijn domiciliewijziging aan zijn werkgever heeft doorgegeven. En de TS heeft hier geen bewijs van, als ik het zo hoor. Ik heb ons arbeidsreglement er eens op nagelezen en wat woon-werkverkeer betreft staat daarin dat wij verantwoordelijk zijn om de werkgever zo snel mogelijk op de hoogte te brengen als we verhuizen en / of als we veranderen van type vervoer (bijvoorbeeld openbaar vervoer ipv eigen wagen). Bij verhuis moeten we een attest van de dienst bevolking binnenbrengen. Van zodra dit gebeurd is zal de vergoeding aangepast worden aan de nieuwe situatie.

Als het arbeidsreglement van de TS iets gelijkaardigs bevat, en hij kan niet aantonen dat hij dit gedaan heeft, is het woord tegen woord...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jun 2018 15:18

Luister op elke loonbrief staat je adres, als dit adres niet klopt dan ga je dit melden.

Waarom 3 jaar wachten ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jun 2018 15:30

Luister op elke loonbrief staat je adres, als dit adres niet klopt dan ga je dit melden.
Goed punt. Misschien kan de topic starter zijn loonbrieven eens nakijken en ons melden vanaf wanneer zijn nieuwe domicilieadres op de brieven staat? Vanaf dat moment kan de werkgever niet meer claimen dat ze niet op de hoogte waren van de adresverandering. De loonbrief met het correcte adres is volgens mij sluitend genoeg als bewijs.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#13 , 26 jun 2018 22:54

Beste mensen,
ik heb vanaf juli 2015 zitten klagen bij mijn werkgever voor die kilometer omwille ik dit op mijn loonbrieven zag dat het adres nog steeds niet was veranderd. Daarop kreeg ik meerdere malen het antwoord dat zij dit pas konden aanpassen moment van afgifte plaatsverandering. Ik probeer sindsdien mijn gebeurde kilometer terug te krijgen. Ik had reeds verleden jaar contact gehad met de dienst sociale wetten waar ik opnieuw het antwoord kreeg zoals bij mijn vakbond.

Ik moest eerst meer dan een maand wachten op de wijkagent en kon pas in juli het attest afleveren waar mijn werkgever deze vanaf augustus pas rekening mee hield.

Ik wil dan toch eens samenvatten wat er als eindconclusie moet genomen worden.
- ik maakte de melding eind mei -> ik heb hiervan geen bewijs = 0 vergoeding
- ik diende het attest in juli -> ik heb hiervan geen bewijs = 0 vergoeding

Dan vraag ik mij af wat de bedoeling is van binnen 8 werkdagen de verplichte adreswijzing uit te voeren als men dit toch niet als bewijs kan gebruiken. (toch niet op arbeidsvlak)

Men moet toch toegeven dat er een gat in die wet zitten.

Dan had ik als laatste nog willen mededelen: ik ben zwaar gehandicapt en prestatie is uiterst moeilijk voor mij. Ondanks dit heb ik toch steeds jaren dat vol gehouden. Het is dan ook gemakkelijk van mijn werkgever mij te verplichten met eigen vervoer, op eigen kosten naar hun klanten te gaan en mij minder dan 12 cent per km te geven om mij trouwe dienst dan zo te bedanken. Het is dan ook verwerpelijk om de minderbedeelde van onze maatschappij zo uitbuiten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 jun 2018 09:20

Daarop kreeg ik meerdere malen het antwoord dat zij dit pas konden aanpassen moment van afgifte plaatsverandering.
Dat is correct. Je had een bewijs van wijziging domicilie moeten binnenbrengen.
Ik probeer sindsdien mijn gebeurde kilometer terug te krijgen. Ik had reeds verleden jaar contact gehad met de dienst sociale wetten waar ik opnieuw het antwoord kreeg zoals bij mijn vakbond.
Zolang je geen attest binnen gegeven hebt bij uw werkgever zal je geen recht hebben op een andere kilometervergoeding. De instanties die je gecontacteerd hebt, hebben dus gelijk.
Ik moest eerst meer dan een maand wachten op de wijkagent en kon pas in juli het attest afleveren waar mijn werkgever deze vanaf augustus pas rekening mee hield.
Dus u hebt in juli het attest afgegeven, en vanaf augustus heeft uw werkgever hier rekening mee gehouden? Dat lijkt me toch correct te zijn, dan?
Ik wil dan toch eens samenvatten wat er als eindconclusie moet genomen worden.
- ik maakte de melding eind mei -> ik heb hiervan geen bewijs = 0 vergoeding
Een melding maken is niet voldoende. Je moet een attest binnenbrengen!
- ik diende het attest in juli -> ik heb hiervan geen bewijs = 0 vergoeding.
Je zegt dat uw werkgever er vanaf augustus wel rekening mee houdt. Dan is dit toch OK? Het is normaal dat men de wijziging doorvoerd in de maand die volgt op het binnenleveren van het attest.
Dan vraag ik mij af wat de bedoeling is van binnen 8 werkdagen de verplichte adreswijzing uit te voeren als men dit toch niet als bewijs kan gebruiken. (toch niet op arbeidsvlak).
Hoe bedoel je? Je hebt het attest toch wel binnengeleverd?
Men moet toch toegeven dat er een gat in die wet zitten.
Het is niet omdat de wet niet werkt zoals jij dit zou verwachten (zoals het voor jou beste zou uitkomen) dat er een gat in de wet zit. Als jij in juli het attest doorgegeven hebt, en uw wergever past dit vanaf augustus aan, dan zie ik het probleem niet?
Dan had ik als laatste nog willen mededelen: ik ben zwaar gehandicapt en prestatie is uiterst moeilijk voor mij. Ondanks dit heb ik toch steeds jaren dat vol gehouden. Het is dan ook gemakkelijk van mijn werkgever mij te verplichten met eigen vervoer, op eigen kosten naar hun klanten te gaan en mij minder dan 12 cent per km te geven om mij trouwe dienst dan zo te bedanken. Het is dan ook verwerpelijk om de minderbedeelde van onze maatschappij zo uitbuiten.
Heeft toch niets met uitbuiten te maken? Hoeveel mensen rijden er niet met eigen vervoer naar hun werk? Er zijn er genoeg die hier geen cent voor krijgen. Tussenkomst in het woon-werk-verkeer is immers niet verplicht voor een werkgever als de werknemer met de eigen wagen rijdt. Enkel indien de werknemer het openbaar vervoer neemt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#15 , 27 jun 2018 15:53

Beste Gebruiker21
wat is de bedoeling van die melding? Om nadien met terugwerkende kracht ( vanaf de melding dus ) de kilometer te vergoeden die reeds werden uitgevoerd als aanpassen van de kilometer de maand die volgt op het indienen van het attest gemeentehuis.

De werkgever kan al zeker niet beweren dat er geen melding was moment ik in juli het attest binnen bracht.

Terug naar “Andere”