klacht vakbond

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: klacht vakbond

#16 , 27 jun 2018 16:25

wat is de bedoeling van die melding? Om nadien met terugwerkende kracht ( vanaf de melding dus ) de kilometer te vergoeden
Mikey, ik begrijp best dat jij zou willen dat je met terugwerkende kracht een hogere kilometervergoeding zou krijgen, maar zo werkt het nu éénmaal niet. (Tenzij dit anders in uw arbeidsreglement zou staan).
De werkgever kan al zeker niet beweren dat er geen melding was moment ik in juli het attest binnen bracht.
Een verhuis is pas definitief als je ook een attest van de gemeente hebt. Als ik in juli verhuis en ik meld dit aan mijn werkgever, zal deze zeggen: "Ja, dat is goed, maar wij kunnen uw adres maar veranderen, als je ons een attest van de gemeente voorlegt." Als het daarna (om welke reden dan ook) duurt tot september om aan zo'n attest te raken en dit voor te leggen aan mijn werkgever, zal deze pas in september de nieuwe kilimetervergoeding toepassen. Hij gaat dit echt niet met terugwerkende kracht van in juli doen.

Dus uw om kort alles samen te vatten:
1. Je mag gerust melden aan uw werkgever dat je zal verhuizen, verhuist bent, maar dit speelt op zich verder weinig rol.
2. Om uw adreswijziging definitief door te voeren bij uw werkgever, zal je deze laatste een bewijs (attest) moeten voorleggen.
3. Bij veel werkgevers worden de kilometers dan ook aangepast de maan die volgt op de maand van het binnensbrengen van het attest.

Als ik het zo lees, is het in uw geval gegaan zoals hierboven. Jij wenst dat uw werkgever de verhoogde tussenkomst woon-werk-verkeer met terugwerkende kracht toepast, en dit vanaf de moment dat jij monderling meegedeeld hebt verhuist te zijn, maar ik denk niet dat je dit kan eisen. Vandaar ook dat uw vakbond ook niet mee wil gaan in dat verhaal.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#17 , 27 jun 2018 16:54

Beste Tom,
1/ bent ik niet eens, die melding is net de basis van mijn probleem.
2+3/ ga ik mee met U, het is inderdaad de gewone hang van zaken
bijkomend: toch blijf ik van mening dat dit met terugwerkende kracht hoor te zijn en ook is namelijk van moment van de melding.

Laten wij nu eens van uit gaan dat alles verlopen is zoals het hoor :
- melding gemaakt op 26/05/2015 (werkgever maakt daar erkenning van)
- verhuist op 28/05/2015
- mij gemeld op stadhuis op 07/06/2015 (datum op het attest bewijs van inschrijving )
- wijkagent pas begin juli langs geweest ( iets meer dan een maand moeten wachten )
- 2 dagen nadien attest afgehaald en bezorgd bij mijn werkgever
- km worden aangepast vanaf 01/08/2015

Dus is het dan normale procedure dat de periode van 26/05/2015 tot 01/08/2015 niet wordt vergoed?

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#18 , 27 jun 2018 16:55

hang = gang

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 28 jun 2018 10:11

1/ bent ik niet eens, die melding is net de basis van mijn probleem.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar zo zal de arbeidsrechtbank het wel zien...
toch blijf ik van mening dat dit met terugwerkende kracht hoor te zijn en ook is namelijk van moment van de melding.
Dat zou de deur wagewijd openzetten voor fraude. Stel dat ik weet dat ik in oktober 100 kilometer verder van mijn werk zal gaan wonen. Ik kan de werkgever dan gerust zeggen dat dit al vanaf 1 juli al zal zijn (terwijl dit niet zo is) en dan in oktober mijn attest afgeven en melden dat de gemeente / wijkagent er gewoon héél lang over gedaan hebben om alles in orde te krijgen, maar dat ik wel mijn 6000 extra kilometers van juli tot september uitbetaald wil zien.

Zie je het probleem? De fout die je gemaakt hebt, is uw domiciliewijziging zo lang laten aanslepen. Je kan dit allemaal binnen de 14 dagen in orde hebben als je wil: doe uw aangifte, meld dat de wijkagent liefst zo snel mogelijk langskomt omdat dit belangrijk is voor je werk, en probeer met de wijkagent zelf ook af te spreken dat hij zo snel mogelijk langs komt.

Jij mag verder gerust van mening zijn dat dit met terugwerkende kracht moet uitbetaald woren. Maar als wij je nu zeggen: "Je hebt 100% gelijk! trek ermee naar de arbeidsrechtbank, want je zal zeker winnen!" dan zijn we aan het liegen en ga je waarschijnlijk in de arbeidsrechtbank ontgoocheld worden. Niemand hier heeft iets te winnen of verliezen bij de meningen / adviezen die we geven. We proberen enkel zo correct mogleijk in te schatten wat uw kansen zijn / waar je effectief recht op hebt volgens de wetgeving.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”