remote werken voor werkgever gedurende 3-6m

miniloempia
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

remote werken voor werkgever gedurende 3-6m

#1 , 15 jun 2018 15:53

Hallo,

Je leest veel over remote werken, maar dan gaat het telkens over permanent verhuizen naar een exotische locatie of over thuis werken. Nergens lees je iets over de tussenweg: voor een kortere periode, dus tijdelijk, vanuit het buitenland werken.

Ik vraag me af wat de consequenties zijn als je voor een kortere periode, tijdelijk, in het buitenland gaat werken (op je eigen initiatief) voor je werkgever. We gaan er even van uit dat de werkgever volledig achter dit idee staat, wat moet er gebeuren om met alles in orde te zijn (fiscaal, verzekeringen, sociale zekerheid)? En is dit überhaupt mogelijk onder het statuut van 'werknemer'?

Situatie:
- Belgische werkgever
- domicilie adres ("financiële haard") van werknemer blijft in België
- werknemer wil onder Belgische sociale zekerheid blijven en Belgische ziekteverzekering behouden
== > werknemer gaat voor een korte periode naar het buitenland op eigen initiatief (regelt dus ook alle transport en verblijf zelf = voor eigen rekening)

? Ik vermoed dat er andere formaliteiten zijn als je boven of onder de grens van 3 maanden zit:
- Wat als je minder dan 3 maanden in het buitenland zou verblijven en van daaruit werken?
- Wat als je langer dan 3 maanden maar minder dan 6 maanden in het buitenland zou verblijven en van daaruit werken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 15 jun 2018 16:29

U bedoelt: telewerken?
Dan verandert in dit geval niets. Het maakt niet uit waar u zich bevindt, zolang uw werkgever weet welk uw vaste werkplek is, hoelang u aan het werk bent en hoe u te bereiken bent tijdens de 'werkuren'. Normaal wordt tussen werkgever en werknemer een document opgesteld waarin de arbeidsvoorwaarden voor telewerk zijn opgenomen en waar de werknemer zich dient aan te houden.

Reclame

Terug naar “Andere”