Consulent in bijberoep voor werkgever.

Bemmy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Consulent in bijberoep voor werkgever.

#1 , 10 jun 2018 00:06

Goede avond iedereen,

Ik werk als technicus voor een buitenlandse Firma (Duitsland), en wil als consulent een bijberoep oprichten.
Mijn werkgever zou dan ook m'n eerste en voornaamste klant zijn, maar niet per definitie exclusief. Al is die kans redelijk groot aangezien de markt ervoor beperkt is.

Ik wil niet te ver in detail gaan om iedereen betrokken wat te beschermen.

We willen zeker niet in een schijnzelfstandigheid situatie terecht komen. Daarom dus de vraag.
Valt dit onder schijnzelfstandigheid als m'n werkgever:
- Niet bepaald met wie ik werk.
- M'n werkschema niet bepaald.
- ik naar eigen wens onderaannemers kan inschakelen.

Alvast bedankt voor jullie insteek.

Vriendelijke groeten
Ik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2018 02:00

Wie zijn werkgever ook als opdrachtgever heeft voor bijkomende, gelijkaardige dienstprestaties (onder aannemingsovereenkomst), wordt onweerlegbaar vermoed deze prestaties onder een arbeidsovereenkomst uit te voeren (art. 5bis AOW).
Als het maw over dezelfde prestaties gaat, kan je voor je werkgever niet als consulent bijstaan.
Tenminste naar BE recht - zou in Duitsland anders kunnen geregeld zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2018 07:56

Normaal kan dit niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”