Firmawagen onherstelbaar

Boris Neyek
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Firmawagen onherstelbaar

#1 , 08 jun 2018 11:48

Mijn firmawagen is door een serieus defect onherstelbaar. Er was eerder wel een nieuwe besteld; maar deze kan pas ergens in augustus geleverd worden.
Is de werkgever verplicht om een gelijkwaardige wagen ter beschikking te stellen?
Momenteel kunnen ze enkel een heel oud ding voorstellen; maar moet ik daarmee nog een paar maand rijden en op verlof gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 08 jun 2018 12:09

Als dit onderdeel is van uw loon, dan moet de werkgever u compenseren. Dit kan door een gelijkwaardige wagen (zelfde categorie dus) aan te bieden of door uw brutoloon te verhogen met de waarde van de wagen.
"sowieso" schrijf je zo.

Boris Neyek
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2018 13:04

Staat daar ergens iets van in een wettekst of zo?
Werkgever beweert dat ik gewoon pech heb en blij mag zijn dat ze me mobiel houden.
Iedereen zegt idd dat de werkgever een gelijkwaardige wagen moet voorzien of vergoeding; maar hoeveel is dit dan?
Wat kan ik doen om mijn werkgever te overtuigen?
Is dit werkelijk verplicht of gewoon eerlijk. ;-)

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2018 13:13

Heb je een individuele overeenkomst over de bedrijfswagen?
Is er een car policy in de onderneming?
Wat zeggen die documenten?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Boris Neyek
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2018 13:56

In de car policy staan enkel de algemene zaken: welk budget,verplichting om goed te onderhouden, enz.
Geen vermeldingen over wat er moet gebeuren bij uitval van de wagen.
Lijkt in mijn voordeel te spelen, denk ik dan.
Er was wel een sfsleepverzekering op met 5 dagen ruilwagen; maar die is ondertussen terug natuurlijk.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 08 jun 2018 14:08

Wat een bedrijfswagen (plus eventuele tankkaart) precies waard is in brutoloon ligt nergens precies vast en kan je dus lang discussiëren. Meest voor de hand liggende oplossing is dat uw werkgever een gelijkwaardig voertuig voor u huurt tot de bestelde wagen wordt geleverd.

Aangezien dit loon is vloeit dit voort uit de wettelijke verplichting om uw loon uit te betalen op de manier waarop u dat bent overeen gekomen:
Het is de werkgever verboden de vrijheid van de werknemer om naar goeddunken over zijn loon te beschikken, op enigerlei wijze te beperken.
"sowieso" schrijf je zo.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2018 14:52

Als u deze wijziging wil aanvechten moet de wijziging voldoen aan volgende punten:

1. éénzijdig zijn
2. aanzienlijk zijn
3. betrekking hebben op een essentieel bestanddeel van uw arbeidsvoorwaarden

Punt 1 is het zeker daar u niet akkoord met de wijziging. Punt 3 is ook voldaan omdat de bedrijfswagen als loon wordt aanzien.

Punt 2 kan een feitenkwestie zijn, als de wagen niet drastisch veranderd zou ik er niet aan beginnen. Als u dit verder wil aanvechten zal u dit moeten doen als verbreking van uw arbeidsovereenkomst, wat waarschijnlijk ook niet uw bedoeling is.

De beste oplossing is volgens mij ook het voorstel doen om een gelijkaardige wagen te huren om deze periode te overbruggen.

Boris Neyek
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jun 2018 15:37

Bedankt. Klopt allemaal wat er staat. Hoor ik overal.
Alleen wil de werkgever niets huren als er nog ergens een voertuig stil staat.
Is momenteel Ford stationwagen van meer dan 10j; dus zeker afwijkend van huidig model monovolume 3j oud.
Het komt er dus op neer dat ik ermee leer leven of mijn job hiervoor moet riskeren?
Mooie bescherming van de werknemer toch. ;-(
Heeft er iemand de juiste wetteksten die ik terloops op tafel kan gooien tijdens een bemiddelingsgesprekje?

Terug naar “Andere”