Kan ik freelance werken als invalide.

jennifer62
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan ik freelance werken als invalide.

#1 , 02 jun 2018 17:41

Ik ben al 2 jaar thuis( 1 jaar ziekenkas en 1 jaar op invaliditeit). Zware artrose in nek en rug, astma en een depressie.
Nu overweeg ik om 2 à 3 dagen(avonden) per week te gaan bijverdienen door home party's te gaan geven.
Is dit mogelijk voor mij. Voor-en nadelen? Wat gebeurd er met mijn huidig inkomen(krijg ik minder of blijft dat hetzelfde?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2018 20:10

Eerst en vooral toestemming vragen aan de adviseur !!

En natuurlijk zal je minder krijgen wat had je gedacht !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 03 jun 2018 11:18

De adviseur zal bepalen voor hoeveel procent je die activiteit mag uitvoeren.
Deze hoeveelheid zal, op de franchise na, afgaan van je uitkering.

Bijvoorbeeld:
Je wordt goedgekeurd om 2/5 te gaan werken, oftewel 40% goed, 60% ongeschikt.
Dan wordt er 40% minus de franchise ingehouden van je uitkering (franchise is dacht ik 20%).
Je behoudt dan 80% van je uitkering, en alles wat je verwerft vanuit je activiteit.

Reclame

Floes
Berichten: 115

#4 , 03 jun 2018 19:12

In de nieuwe wetgeving art.230 hebben zelfstandige activiteiten de eerste 6 maanden geen invloed op de uitkering, ongeacht of men loontrekkende in hoofdberoep is of niet.

Maar inderdaad moet u wel toestemming hebben van het ziekenfonds.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 04 jun 2018 21:47

In de nieuwe wetgeving art.230 hebben zelfstandige activiteiten de eerste 6 maanden geen invloed op de uitkering, ongeacht of men loontrekkende in hoofdberoep is of niet.

Maar inderdaad moet u wel toestemming hebben van het ziekenfonds.
Interessant, uit welk wetboek is dit?

Floes
Berichten: 115

#6 , 04 jun 2018 22:03

http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arbe ... nemer_doet?
Wat gebeurt er met uw uitkeringen als u een aangepast werk als zelfstandige doet?
Als u een aangepast werk als zelfstandige doet, wordt de basisuitkering eventueel aangepast afhankelijk van de volgende regels:

Vanaf de dag dat u aan het werk gaat tijdens uw arbeidsongeschiktheid tot het einde van maand 6: het ziekenfonds vermindert uw uitkering niet.

Terug naar “Andere”