Vraag ivm werkroosters en wetgeving

Sungsam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm werkroosters en wetgeving

#1 , 02 jun 2018 01:03

Momenteel werk ik vast voor een bepaald bedrijf in de regio Antwerpen. Ik ben van plan ontslag te nemen omdat ik op een burnout afsteven. Door er met kennissen over te spreken ben ik er op attent gemaakt dat wij mogelijks werkroosters krijgen die te veeleisend en mogelijks onwettelijk zijn. Dit zou goed verklaren waarom ik het mentaal zo zwaar heb.

Het bedrijf valt onder het paritair comité nr 302 (hotelbedrijf), denk ik.

Concreet gaat het om volgende zaken:
1. Zeer regelmatig werken wij meer dan 5 dagen aaneensluitend. Altijd is minstens één iemand van mijn collega's of ikzelf aan een "streak" bezig van 6 tot vaak zelfs 10 dagen aaneensluitend werken. In het verleden zou het zelfs enkele keren zijn voorgevallen dat er iemand 14 dagen werkte. De maximumduur van 38u per week wordt hierbij nooit overschreden doordat de roosters creatief worden ingepland. 9 dagen lopen bijvoorbeeld van woensdag tem donderdag in de daaropvolgende week.
Na zo een reeks wordt er vaak nauwelijks of geen rustdagen voorzien. Laatst werkte ik 9 dagen. Waarna ik 1 dag thuis was, om dan opnieuw 3 dagen te werken.
Het gaat ook niet over vaste werkuren/shiften. Hierover meer in punt 2.
Als ik arbeidsreglementen opzoek dan stelt de basiswet (voor zover ik het goed begrepen heb) dat men maximum 5 dagen aaneengesloten mogen werken. Dat mag in bepaalde gevallen 7 dagen zijn, zoals in de horeca. Maar dan moet er rustdagen toegekend worden. Waar ik echter niet zeker over ben is dat dit mogelijks een aparte wetgeving kan zijn voor deze sector/pc. Ik heb hierover Cao's proberen opzoeken maar ik kan hier niets over terugvinden. Weet hier iemand meer van? Zijn zij misschien toch in hun recht of is hier wel degelijk sprake van schendingen?

2. Over de shiften. Wij werken dagelijks in drie shiften. 6 tot 2, 8 tot 4, 2 tot 10. De shift die men werkt kan van dag tot dag verschillen. Bij mijn weten moet er tussen 2 werkdagen minimaal 11u zitten. En hier is waar het schoentje begint te knellen. Iedere maand zijn er enkelen die een vroege shift de dag na een late shift moeten werken. Als veel werknemers gemiddeld nog een halfuur van en naar hun werk nodig hebben en thuis uiteraard nog moeten ontbijten en zich klaarmaken/douchen e.d. dan is 8 uren slaap eenvoudigweg onmogelijk.
Ook een shift van 8 tot 4 na een shift van 2 tot 10 betekent maar een verschil van 10 uur.

Mijn vraag is of dit inderdaad gaat om overtredingen waar de arbeidsinspectie niet mee zou kunnen lachen of dat er bepaalde sectorale akkoorden zijn die dit allemaal wettelijk maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2018 07:27

Hoeveel overuren doe je per week en kijk op je loon brief bij welk pc je bent zeer belangrijk want bij pc 302 zijn er veel uitzonderingen
In sommige sectoren mag er 10 dagen na elkaar gewerkt worden dus laat ons eerst weten welk pc nummer je heeft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sungsam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jun 2018 10:13

Ik heb nog nooit één overuur gewerkt.

Het paritair comité is 302.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2018 11:30

Ja in de PC 302 zijn er zeer veel uitzonderingen, ze mogen tot 11 uur werken per dag met max 50 uren per week en een week is altijd in de 302 van maandag tot en met zondag.
Er mag tot 10 dagen na elkaar gewerkt worden zonder de 50 uren per week te overschrijden.

Zoals je al schreef dat je geen overuren doet zal alles wat je hier aanhaalt wel toegelaten zijn.

De aanplakking dien hier 5 dagen op voorhand maar er kan er vanaf geweken worden

De werkgever moet 'op voorhand' weten wanneer de werknemer 50u zal werken. Hoeveel op voorhand is niet bepaald..??

Dus

Aangezien er geen effectieve termijn voorzien is in de wetgeving, kan de bekendmaking gebeuren 5 dagen, of bij afwijking 48 uur, voor aanvang van de prestaties.

Maximale dag grens: 11u
maximale weekgrens: 50u
alle roosters moeten in het arbeidsreglement voorzien zijn
individuele arbeidsovereenkomst + arbeidsreglement moeten melding maken van dit systeem

Voor mensen die in het service coupé werken is dit nog uitgebreider!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sungsam
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jun 2018 11:52

Ah ok dan. Dan zal ik gewoon moeten concluderen dat deze manier van werken niet aan mij besteed is.

Hartelijk dank voor uw reactie!

Terug naar “Andere”