Sociaal verlof of niet

Vanessa6
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Sociaal verlof of niet

#1 , 31 mei 2018 15:10

Hallo

Ik moet regelmatis naar de therapeut gaat met mijn dochter, zijn moet daar zijn voor haar te laten testen.
Nu ik wou sociaal verlof voor nemen maar het werk zegt dat ik eerst mijn gewoon verlof voor moet nemen.
Klopt dit?
Er is altijd een geldig attest voorzien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 31 mei 2018 15:29

Wat u bedoelt met "sociaal verlof" (ook soms "familiaal verlof" genoemd) is eigenlijk verlof om dwingende redenen. Hierover zegt het K.B. van 11 okt 1991
Art. 2. § 1. Onder dwingende reden moet worden verstaan elke niet te voorziene, los van het werk staande gebeurtenis die de dringende en noodzakelijke tussenkomst van de werknemer vereist en dit voor zover de uitvoering van de arbeidsovereenkomst deze tussenkomst onmogelijk maakt.
U kan hiervoor dus GEEN verlof om dwingende redenen nemen. Ook niet als uw "gewoon verlof" op is.

De werkgever kan wel verlof zonder wedde toestaan, maar dit is GEEN recht. Het is dan ook uw werkgevers recht om te eisen dat u eerst uw verlof opneemt voor u onbetaald verlof toegestaan wordt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Andere”