Werkgever verplicht werknemer inlezen ID kaart

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

Werkgever verplicht werknemer inlezen ID kaart

#1 , 29 mei 2018 13:28

Geachte,

Ik werk voor een firma die consumentenkredieten verkoopt.

Vroeger werkten wij samen met de firma X. Dit zal veranderen naar Y.

Deze firma eist, voor het bekomen van een consumentenkrediet voor een klant, het inlezen van de ID kaart van de verkoper. Volgens Y is dit nodig om na te gaan of we een officiële kredietbemiddelaar zijn (iets waar we allen een examen voor hebben moeten afleggen bij Febelfin).

Ikzelf en vele collega's willen niet onze ID kaart hiervoor inlezen. Volgens onze werkgever zal bij weigering dit gezien worden als werkweigering met alle gevolgen nadien.

Kan er iemand een sluitend antwoord geven op de vraag of wij dit mogen weigeren en ten tweede, bij weigering kan dit aanzien worden als werkweigering.

Alvast bedankt voor uw antwoord!
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2018 14:32

Waarom zou dit niet kunnen anders kan je niet op de website van de NBB, de bedienden die werken op de Burgerlijke stand zit constant hun ID kaart in of ze kunnen niet werken.
Je werkgever zal wel aan het langste eind trekken, ik zie niet in waarom jullie dit niet willen, wat is er daar een probleem mee ???.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 29 mei 2018 14:55

Waarom zou dit niet kunnen anders kan je niet op de website van de NBB, de bedienden die werken op de Burgerlijke stand zit constant hun ID kaart in of ze kunnen niet werken.
Je werkgever zal wel aan het langste eind trekken, ik zie niet in waarom jullie dit niet willen, wat is er daar een probleem mee ???.
De bedienden die werken op de burgerlijke stand, werken deze voor een privé onderneming? Ik denk dat hier een groot verschil inzit.

De klant tekent niks van contract voor het krediet, dit doen wij dmv onze ID kaart te laten inlezen. Ben je op de hoogte hoe Ywerkt?

Stel dat jij een krediet aanvraagt bij de bank, heb jij de bediende ooit zijn/haar ID kaart weten nemen om het krediet te finaliseren?

Ik heb sterke twijfels naar het recht van de werkgever om dit te verplichten.

Edit: ik heb geen enkel probleem dat mijn werkgever mijn ID kaart bekijkt. Ik heb een heel groot probleem als een externe firma, waar ik totaal geen vertrouwen in heb en waar ik nooit voor zou willen werken, eist om mijn ID kaart in te lezen.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 mei 2018 15:50


heb jij de bediende ooit zijn/haar ID kaart weten nemen om het krediet te finaliseren?
Deze kaart steekt permanent in. Ook bij mijn huisdokter steek die iD kaart in de hele tijd dat hij werkt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2018 15:55

Luister wat banken betreft ken ik er niks van, ik zeg maar wat ik zie als ik naar de burgerlijke stand ga, daar zit de bediende haar id kaart in, en zij gaat dan naar de kruispuntbank.
Jij zal het wel weten hoe het moet in de bankwereld zeker !

En ja mijn huisarts zit ook met haar ID kaart in.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#6 , 29 mei 2018 17:34

En wat is trouwens het probleem?

Het enige dat ze kunnen zien is je adres, je RR nummer, je naam en je geboortedatum.

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 29 mei 2018 18:37

En wat is trouwens het probleem?

Het enige dat ze kunnen zien is je adres, je RR nummer, je naam en je geboortedatum.
Wel ik wil niet dat deze firma, deze gegevens van mij heeft. Toch niet moeilijk te begrijpen? Jij kiest toch ook aan wie jij jouw gegevens geeft?

Kun je evengoed nu een scan van jouw id online geven, want jij hebt blijkbaar een blind vertrouw in dit soort bedrijven (X, Z, Y, T kredieten,...), want je leent toch van een vriend, niet?

Ik vraag mij enkel af of ik juridisch recht in mijn schoenen sta om dit te weigeren (voornamelijk volgens het arbeidsrecht of mijn werkgever mij wegens werkweigering kan ontslaan).

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 29 mei 2018 18:54

Misschien best eens met uw vakbond gaan praten voor u een zware fout maakt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 mei 2018 20:09

Als je dan toch zo op uw privacy gesteld bent, blijf dan thuis. 100 % privacy.

berenod
Berichten: 942

#10 , 29 mei 2018 20:15

Snap er niets van.
De financiële wereld van kredieten is sterk gereguleerd, een werknemer van een kredietmakelaar die zich niet wil kenbaar maken aan de financiële instelling die het krediet verstrekt dat die werknemer verkoopt?

Daar krijg ik toch mijn hoofd niet goed rond!

En dan lees ik ook
De klant tekent niks van contract voor het krediet, dit doen wij dmv onze ID kaart te laten inlezen. Ben je op de hoogte hoe Y werkt?
Dit verhaal kan gewoonweg niet kloppen, hoe kan iemand een krediet krijgen zonder er ook maar één handtekening voor te moeten zetten? En waar U het moet zijn die tekent met je ID kaart?
Ga jij dan ook verder afbetalen wanneer die klant, die toch nooit iets getekend heeft (maar jij wel met je ID kaart), niet meer afbetaalt?

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#11 , 29 mei 2018 21:43

Berenrod laat mij toe het beter uit te leggen.

Stel, ik werk in een multimediawinkel als verkoper van allerlei electronica. De klant kan dit niet direct volledig betalen en wenst een consumentenkrediet voor een wasmachine van 500eu. Mijn werkgever schakelt op dat moment een krediet maatschappij in. Stel dat dit maatschappij x is.

Ik treed op als kredietbemiddelaar, om het krediet te kunnen finaliseren dien ik mijn ID te laten inlezen.

Ikzelf vertrouw die firma x voor geen haar. Goed, mijn werkgever wel. Ikzelf wil niet dat firma x ook maar één gegeven heeft van mij.

De klant moet inderdaad geen handtekening plaatsen (waarom denk je dat ik firma x voor geen haar vertrouw??), in plaats krijgt de klant een sms met een code die op zijn beurt als handtekening dient.

Is het nu echt zo moeilijk om gewoon te antwoorden op mijn vraag? :D zoals meermaals gezegd, ik vertrouw die firma x voor geen haar!

@mava105, intelligente opmerking hoor. Geef je naam, adres en geboortedatum even, kan ik jou even doen verschieten waarom sommige mensen privacy belangrijk vinden.

@Franciscus, denk dat vakbond beste oplossing is. Slimste post tot nu toe. Bedankt :)

berenod
Berichten: 942

#12 , 30 mei 2018 05:29

Inderdaad, best even langs de vakbond passeren.
Ik vrees er evenwel voor, ik denk (ben evenwel niet zeker) dat jij als effectieve verkoper van het krediet zal moeten geïdentificeerd zijn.

Vermoedelijk is dat de reden bijvoorbeeld dat bij Carrefour (en waarschijnlijk ook nog andere ketens), je in geval van krediet je even aan die aparte bureau moet gaan zitten waar een "kredietverantwoordelijke" aanwezig is die de standaard zaken moet verifiëren zoals loonbrieven, dit ingeven in een systeem dat volautomatisch opo de achtergrond (en onzichtbaar voor die kredietverantwoordelijke) de kredietcentrale van de NBB raadpleegt (en een databank van kredietverzekeraars) om dan automatisch het krediet al dan niet toe te staan.

Het is enkel wanneer er reeds een "kredietlijn" is toegestaan, meestal in de vorm van zo een bankkaart met het logo van de winkel op (maar uitgegeven door de kredietverstrekker), dat een verkoper rechtstreeks de verkoop kan doen, en in die situatie kan ik aannemen dat je je als verkoper eigenlijk geen uitstaans hebt met het krediet en ook je ID kaart niet wil laten uitlezen voor de verkoop. Uiteindelijk is het dan slechts een verkoop betaald met een bankkaart.

Terug naar “Andere”